Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 2 december 2012

MAKT I ÖGONHÖJD


Fredrikskyrkan i ögonhöjd
med advents-snö.

Det är första Advent.
Den musikaliska krutröken har just lagt sig från Sabatons krigiska hårdrock och landets alla kyrkorglar är inställda på att brusa Hosianna.
En maktfaktor...

När vi vaknade imorse lyste marken vit.
Natten till denna söndag lät vår Herre ett vackert snötäcke bädda in hela Blekinge.
Perfekt känslomässig tajming!

Adventsmarknad i Hoglands Park.

Karlskrona ljöd och sjöd av liv och lust.
Alla kyrkor var öppna, liksom cafeér, affärer och till och med en liten marknad i Hoglands park, på Centrumföreningens initiativ.

Karls Krona.
Jag gick runt statyn med Karl XI... tittade noga på maktens man... som tvångsförflyttade Ronnebybor när han byggde sin Krona till stad, här på Trossö.

Karl XI på Trossö, torget i Karlskrona.

Kungarna erövrar med hot och våld för att ta det de vill ha.
Vittus Andersson, som var markägare på Trossö, på 1600-talet, sa:
- Du får inte ta min ö!
- Då tar jag ditt huvud! sa Karl den elfte.
- Du har inte lov till å ta mitt hue!! lär Vittus Andersson sturskt ha sagt.

Vi upphöjer maktens män, fast vi helst vill putta ned dem...
Jesus gör tvärtom.
Han möter oss i ögonhöjd.

Och han lät Pilatus själv komma till insikt hur lite makt han egentligen hade över folket - den andliga makten låg inte i hans händer.

Fridshälsning.

Pontus Pilatus insåg att Jesus inte var något större hot för honom.
- Mitt rike är av ett annat slag, sa Jesus.
- Du är alltså kung? frågade Pilatus.
- Du själv säger att jag är kung. Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen, hör mina ord.
(Johannes 18:36-37).

Jesus byggde ingen ideologi. Han byggde ingen religion.
Det ska inte vi heller göra.

Nej, Jesus själv Är själva Gudsriket...
Relationen till honom får Gudsriket att börja växa i själen, på Guds initiativ. Avslappnat.

Pilatus gör allt för att släppa honom fri. Jesus stör inte den politiska makten - med däremot den andliga!
- Om mitt rike hörde till denna världen, hade mina följeslagare kämpat för att jag inte skulle bli utlämnad åt judarna.

Och den som leker med andra andliga världar, det ockulta, har sin räddning ut i ljuset i Jesu namn. Det vet demonerna också. Även guiderna...
I Jesu namn, där ligger Makten till frihet.


Nu är det dags för entré.
Men inte på vit häst, inte i limousin, inte i stort fartyg...

Kanoter och kajaker! På 1 advent!

Utan på en åsna... ett lastdjurs föl.
Hur många makthavare brukar möta sitt folk just i ögonhöjd?!
Hur många av de mäktiga kan tänka sig att komma i en liten folkavagn eller i en kanot?

Och nu kommer poängen:
Jesus står ut med att vara sårbar! Ja, han är så enkel och så sårbar att det fortfarande provocerar en hel värld.
Han har avsagt sig alla maktsymboler.

Kvar finns bara - kärleken... i ögonhöjd.

Hosianna! Jesus kommer på pulka!

Folket i Jerusalem mötte Jesus med jubel. De var så trötta på hot och ockupation... Och dagens Israel-Palestina-konflikt bränner i hjärtat... lika trötta på krigslarm som i alla tider.

Guds rike kommer inte med våld och inte med vapenskrammel.
Guds rike kommer med en helt annan världsordning, där de första skall sist och de sista först.
Det handlar inte om erövring och att "trona på minnen från fornstora da´r...".
Nej, hör här vad Johannes skriver:

AV HANS FULLHET HAR VI ALLA FÅTT DEL,
MED NÅD, OCH ÅTER NÅD.
                                                    Joh 1:16

Men ska man inte gå nån kurs eller meditera för att få del av denna Fullhet?
Man måste väl bli initierad och undervisad och visa att man duger, och...?
Nej, inte alls så! Ingen prestation. Bara öppet hjärta.

Öppet.

"Allt är en dörr" skriver Octavio Paz, "öppna den med tankens lätta tryck..."

Det är så fruktansvärt enkelt!
När jag själv går vilse bland alla skyltfönster och tappar bort meningen, påminner jag mig om detta enkla:
- Jesus, jag öppnar mig för dig och tar emot din närvaro...

Guds närvaro. Över allt.

Och jag ser hur Jesus liksom rider in i alla varuhus... och får folk att tappa sina konsumtionskassar...
Åsnan gnäggar lätt och bland tappade hakor möter vi materialister Blicken...

Jesu ögon, så sårbar.

Han rider ut på gågatan och lämnar lite halm efter sig på varuhusets golv...
Halm från krubban, där allting började.


Ronneby Gågata. Vart tog han vägen?

Det är fantastiskt att vara kristen!
Gud börjar längst ned, i den totala utsattheten, och slutar längst upp på korset - även det i en utsatthet som smakar blod och död - och uppståndelse! Detta är Guds Fullhet.

Det betyder att alla kan vara med, från den minste... Tack Gud.

Nu ska jag kolla att alla adventsstjärnor hänger rätt i mina fönster...

Men vad liknar detta??

Fler goda tankar finns i radions helgsmålsbön med Eva Cronsioe:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2339

Det var även gudstjänsten i Möllebacken, där Glenn Sjöberg predikade, denna söndag också.
Ett ljus är tänt för alla på världs-aids-dagen, som var igår.
Våra böner går till alla dem som mist anhöriga i denna sjukdom.

Till sist en ekonomisk tankeställare:
Vad är rimligt att ge i kollekt? Lika mycket som en konsertbiljett kostar...?

Aids-ljus.


Helene Sturefelt,
- adventsfirare och som imorgon ska fira att denna blogg fyller 3 år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar