Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 14 november 2012

VÄLSIGNADE DJUR


Vänner.

Krama en katt. Klappa en hund. Rid på en häst.
Och ät en ko...
Nej, nu blev det fel! Eller?

En präst i Ronneby hade för en tid sedan en friluftsgudstjänst dit man fick ta med sig sina husdjur.
Där blev de välsignade och uppmärksammade för sitt egenvärde.
Laurie Lofsvolds initiativ möttes med värme, ja det var skall och gläfs och glada skutt.

Husdjuret blir en familjemedlem och jobbar som kurator... för både mamma, pappa, barn, som tyst kan gråta i dess päls...

Päls-tröst.

Nu har forskningen talat om för oss att vi blir lugnare med djur omkring oss, så då kan vi väl få fortsätta njuta av deras närhet, tills forskningen säger till oss att låta bli...

Både de gamla på ålderdomshemmet och adhd-barnen får samma goda oxytytocyter... vad heter det... i blodet och mår bättre i djurens närhet. Välbefinnandet ökar.
Att kliniskt rensa bort allt liv och ersätta det med robotar är alltså inte så bra för den goda hormonutsöndringen.

Men det visste vi redan!

Innan maskin- och industrisynen letade sig in i vår världsbild, hade djuren en naturlig plats, utan att vara fångna i deprimerande köttburar.
Helige Fransicus, som levde på 1200-talet, hade ett nära förhållande till djuren och fåglarna åt ur hans hand.

Det gör de hos Ulla på kollo också...

Fransicus lär vara den som först skapade julkrubban, där oxen, åsnan och lammet ligger sida vid sida.

Rödhaket - stuga 56.

En annan kollega, Annika Borg, skriver att "djuren borde välsignas från att ätas som mat".
Vad säger Bibeln om det?
Får vi äta upp kossan?

Det är skillnad på före syndafallet och efter syndafallet...
Nu kommer dagens Bibelstudium. Jag har slagit upp 1 Mosebok 1:29 och 9:3.

Bibels allra första kapitel är en enda lång jublande berättelse om hur underbart gott allt är skapat i naturen.
Gud glädjer sig över allt liv. Allt är i harmoni. Allt är Ett.

Se, jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med fröbärande trädfrukt.
Detta skall ni ha till föda.

Mänskorna är vegetarianer. Kindtänderna längst bak i munnen vittnar också om det.
Även djuren skall bara äta grönsaker:

Men åt alla djur på jorden... allt vad som i sig har en levande själ, åt dessa ger jag alla gröna örter till föda.
Och det skedde så.
Gud såg på allt som han hade gjort och det var mycket gott.

Gullberna Parks paradis på Kollo.


Hur lång tid som det i verkligheten har gott mellan kapitel 1 och 9, vet ingen...

Vi konstaterar kort att människan missbrukade sin fria vilja och valde att bryta mot hela skapelsens harmoni - där konsekvensen blev en kunskap som hon inte kunde hantera, med accelereande ondska.
Där kan vi tala om evolution!
Eller de-generation...

Nåväl, syndafloden dränker allt liv. Noa räddar undan två par av varje art.
Och när livet börjar om igen, upprättas ett förbund. Tecknet är regnbågen i skyn.

Regnbågen är Guds förbundstecken med Noa.


Det är mycket intressant att läsa vad som nu har hänt:

... uppfyll jorden. Och må fruktan och förskräckelse för er komma över alla djur på jorden och alla fåglar under himmelen.

Den naturliga vänskapen är borta. Adams närhet till och namngivning av djuren är ett minne blott.
Rädslan är det som präglar relationen mellan djur och människa.

Framför mig ser jag staket, piskor och betsel för att tämja dessa vilda varelser...


Gör som jag säger.

Och nu lämnar vi det vegetariska tillståndet. Vi blir animal-ätare:

Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda.

Som jag har gett er gröna örter, så ger jag er allt detta.
Kött som har i sig sin själ - det är sitt blod - skall ni dock inte äta.
1 Mosebok kap 9 vers 4.

Här berör vi lätt vid den svåra frågan om slakt, där vi bör använda så skonsamma metoder som möjligt för att tömma ut blodet...

Alltså, eftersom ingen av oss lever före syndafallet... så är vi alltså även köttätare, vilket våra framtänder och hörntänder visar.

Tänderna avslöjar.

Synd betyder ju avstånd = "sund", alltså det som skiljer åt.
Djuren har inte medverkat till syndafallet.
De är utan skuld.
Det är vi som bär ansvaret.

Eller som biskop Antje skrev i en krönika i BLT den 10 nov 2012:
- Mänsklighetens makt över djuren är stor. Och med makten växer ansvaret.

Välsignade husdjur.

Vår katt heter Albus och är hitte-katt, en gång en flykting på fyra ben, övergiven och vilsen.
Han är klokare än många...
När jag ser in i hans ögon, då ser jag hans själ... och blir så berörd!

Hans närvarande blick ger mig hopp om den nya skapelsen som skall komma, när domedagen är över och allting blir upprättat igen.

Jag älskar dessa profetiska ord om det kommande Fridsriket, ord från Jesaja:

DÅ SKALL VARGAR GÅ I BET TILLSAMMANS MED LAMM
OCH LEJON SKALL ÄTA HALM LIKSOM OXAR.
Jesaja 65:25

... OCH PANTRAR LIGGA TILLSAMMANS MED KILLINGAR,
OCH KALVAR OCH UNGA LEJON OCH GÖDBOSKAP SKALL SAMSAS IHOP - OCH EN LITEN GOSSE SKALL VALLA DEM.
Jesaja 11:6.

Lyckliga får.

KON OCH BJÖRNEN BETAR TILLSAMMANS, DERAS UNGAR LIGGER SIDA VID SIDA.
LEJONET ÄTER HÖ SOM OXEN.
SPÄDBARNET LEKER VID ORMENS HÅLA...
                                      11:7 i den nya översättningen.

Så jag fortsätter klappa katten, men vad gäller maten i den himmelska världen, så har det kroppsliga behovet upphört...
Alltså; vi äter varken ko eller örter.

Men innan vi är där, fortsätter jag tacka Gud för djuren OCH välsigna den mat som står på bordet! Både ärtor och fläsk...
För dig utgiven.. genom död, till liv.

Mat-allvar i Taizé.

Jag hälsar dig, med ett vift på svansen!
- Helene Frans Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Hej Peter!
    Synd är allt det som skapar avstånd, det som splittrar oss.
    Aposteln Jakob skriver att "den som vet hur man handlar rätt, men inte gör det, begår en synd". Jak 4:17

    Djävulen kallas ibland för Diabolos = den som splittrar. Han är lögnens fader, den som föder synd.

    "Stå emot djävulen, och han skall fly för er.
    Närma er Gud, och han skall närma sig er." Jakobs brev 4:7.
    Välsignelser!
    HS

    SvaraRadera
  2. Om nu människan har makt över djuren varför inte då använda den makten till något positivt istället för att sprida skräck och död.
    Människan tycks också ha den missuppfattningen att ha makt över andra människor.

    För mig handlar det om medvetenhet.
    Med medvetenhet följer ansvar.

    Själv har jag gjort ett medvetet ansvarsfullt val, att vara vegetarian eftersom jag inte vill äta mina av Gud skapade vänner djuren.
    Jag vill själv inte döda därför vill jag heller inte stödja andra människors dödande genom att äta animalisk föda.

    Jag tror att vi människor är kapabla att skapa ett Fredsrike på jorden. Krävs bara att vi alla, var och en tar ansvar för att bevara - inte förstöra - Guds skapelse och inse att vi alla är av Gud i kärlek skapade.


    Kärleksfulla hälsningar
    Eva

    SvaraRadera