Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 8 november 2012

KUNG I EVIGHET


Twitter på caféet om Gustav II Adolf.

Gustav II Adolf är död sedan länge, men president Obama är omvald.
Den 6 november blev en viktig dag.

Jo, jag gick på condis i stan och firade tyst presidentsegern tillsammans, på distans, med kvinnor och invandrare i USA.

Jag tillhör inte "den aggressiva kristna högern"... Att lyckas kombinera dessa tre ord är för mig en omöjlighet att förstå.
Vad skulle motsatsen kunna kallas? Den "fridsamma kristna vänstern"?
Eller den "trädkramande gröna mitten"?
Eller "mes-demokraterna" - - - ?

Kungar och presidenter kommer och går. De får monument och fina gravar.
Men bara En består, med en tom grav...

G II A förstenad i Göteborg.

Enligt farfars släktforskning har Sturefeltsläkten både enkla bönder, soldater och kungablod i ådrorna - ja du vet sånt där kunga-slarv i ladorna för länge sedan... ; )

För några år sedan var jag i Lutzen, på jakt efter mina rötter. Där stupade en soldat 1632, från Småland, på fältet i Gustav II Adolfs armé.

Kyrkan var stängd, men slagfältet öppet... läste jag på en skylt. Typiskt.

Där ligger inte min döda släkting.

Imorse satt jag bland mina novemberkaktusar och bad min morgonbön.
Texten från Johannes Uppenbarelses bok låg framme.
Jag blundade och på ett ögonblick stod jag där, framför Guds tron... Mina fötter blev allt blötare och det gick upp för mig att jag var framme vid Livets Källa...

HAN VISADE MIG EN FLOD MED LIVETS VATTEN, KLAR SOM KRISTALL, SOM RANN FRÅN GUDS OCH LAMMETS TRON...

... OCH INGEN FÖRBANNELSE SKALL FINNAS MER... OCH HANS TJÄNARE SKALL TJÄNA HONOM.

DE SKALL SE HANS ANSIKTE OCH DE SKALL BÄRA HANS NAMN PÅ SIN PANNA...
... OCH DE SKALL VARA KUNGAR I EVIGHETERS EVIGHET.
                                                                            Joh Uppb kap 22.

Livets källa. Torsås minneslund.

Vilka är dessa som kallas för "kungar i evigheters evighet"?

Det handlar inte om demokratiska val. Inte heller om adlig börd.
Nej, det är alldeles vanliga människor, som du och jag, som drabbats av Guds kärlek och som i Guds ljus fått syn på sitt mörka inre...

Denna syndakännedom botas inte med att ta sig i kragen. Inte heller med tappra goda gärningar. Varken hat, bomber eller djupdykning i droger lindrar mörkret...
... det vet Conny Thelaus, missbrukare i Stockholm.

En dag gick han in i St Klara kyrka, driven mot Kristus, försonaren på korset, och böjde knä.
- Jag orkar inte mer. Jesus, ta hand om mig...

TV gudstjänsten från Allhelgonasöndagen visar hans berättelse till frihet:
http://www.svtplay.se/gudstjanst

St Klara har räddat livet på många.

Det tog tid att lämna det gamla livet bakom sig. Men Conny berättar hur Helig Ande kom över honom en dag, som en värme, en Total Närvaro, som gjorde honom ren, inifrån och ut.

Conny, en Guds tjänare, en frälst missbrukare som i Guds rike är "konung i evighet"!

Man kan inte tänka sig frisk. Det är hopplöst att inbilla sig fri.
Gång på gång hör jag vittnesbörd om hur denna kapitulation inför Guds tron är det som öppnar vägen...
Mina enkla ord här i bloggen är ett personligt resultat av samma sak - en kapitualtion inför Guds Ljus.

Och Carl-Erik Sahlberg, som predikade för sista gången i den kyrka han fick på fötter igen, sa:
- Jesus är Vägen. Jesus är inte i vägen... nej, han är själva Vägen!


Vattenöga. Gudomligt!

...OCH DEN SOM TÖRSTAR SKALL KOMMA.
OCH DEN SOM VILL SKALL FRITT FÅ DRICKA AV LIVETS VATTEN.

Guds rike är till för den allra minste, den uslaste, den längst ned...
Guds rike är inte för specialsmarta med specialutbildning i gnostisk andlighet och kniviga yogarörelser...

Nej, Guds rike är för den med tomma händer, som är "fattig i anden" och som längtar efter att bara få komma...

"Jesus Kristus gick inte in i en helgedom som var byggd av mänskohand.
Nej, han gick in i själva himlen för att nu träda fram inför Gud med vår sak.

Och han gjorde det inte för att offra sig många gånger, såsom översteprästen varje år går in i helgedomen med blod, som inte är hans eget..." Hebréerbrevet kap 9:24

Nej, det är slagfältet som är stängt och kyrkan som är öppen! Ja, själva himmelen är öppen!
Det måste nog firas med en bakelse ialla fall.

Gylles i Karlskrona.

Den tomma graven är min glädje.
Korset är min krona.

"Och liksom det är människans lott att en gång dö och sedan dömas,
så har Kristus en gång offrats för att lyfta bort mångas synder,
och skall uppenbara sig en andra gång..."
Hebréerbrevet 9:27

Denna gråmulna dag tvättar asfalten ren med kallt regn.
Men jag ser något annat.
Jag ser himmelens speglas i det vatten som har sin upprinnelse vid Livets Källa.

Himmelsvatten.

Furstliga hälsningar till alla drottningar och konungar, renbadade i dopets himmelsvatten!
Helene Sture Slagfält

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar