Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 9 november 2012

HELGON OCH HJÄLTINNOR


Guds gåva.

Grattis alla ni som heter TEODOR!
Ni är Guds gåva, allt enligt den grekiska betydelsen.

Jag har gått en runda i bokskogen, i regndiset, och funderat på vem som är mina förebilder i livet.

Några skolbarn avbröt mig och frågade om jag hade sett de killar som skjuter med smällare...
- Nej, men jag undrar också vilka de är.
- Vi tror att de siktade på oss!
- Man får aldrig sikta på någon, särskilt inte barnen, sa jag. Ni är det viktigaste som finns! Jag kan vara er hemliga spanare...

Skolbarnen i Gullberna Park.

Mina tankar gick till Dag Hammarskjöld, som med sina Vägmärken är mycket viktig för mig, att förstå mitt liv.
Min prästgärning följer de ord han sa:

- Insatsen söker oss, inte vi insatsen.
Därför är du den trogen, om du väntar, beredd.
Och handlar - när du står inför kravet.

Pilgrimsvandring Dag Hammarskjöldsleden, Abisko.


Jag rundade de övergivna tennisbanorna och lät tanken gå till Heliga Birgitta.
Min ambition är att arbeta i hennes anda, här i Karlskrona.
Från en mycket fin kortfilm i Vadstena klostermuseum hämtar jag följande ord:

- I en värld som förötts av manligt våld skulle nu Birgitta förändra världen, med hjälp av jungfru Marias moderlighet och ödmjukhet.


Absolut! Men ska jag någonsin lära mig detta, jag som drivs av brinnande patos och helig vrede över orätttvisor, religionsfobi och maktmissbruk.
Hm, det var ju just det som heliga Birgitta också gjorde, och just därför bad:

- O Jesus, Guds son, du som stod tyst inför dem som dömde dig, håll tillbaka min tunga, till dess jag fått besinna Vad och Hur jag skall tala...
Visa mig vägen och gör mig villig att vandra den. Vådligt är att dröja och farlig att gå vidare...

Igenvuxna tennisbanor. Dagens i-landsproblem


Med blöta löv klibbande på stövlarna, tänkte jag på Hillary Clinton i nyhetssändningarnas reportage.
USA´s driftiga utrikesminister tar nu några års paus.
Hon har varit överallt och knutit kontakter. Hon har visat en leende medmänsklighet, som man sällan ser en prestigefylld man göra...

- Women´s right is human rights, human right´s is womens rights!

En hjältinna.
Välkommen tillbaka som presidentkandidat år 2016!

Jungfru Maria ger Birgitta kronan.
Vadstena.

Vad är det för skillnad mellan hjältar och helgon?

KG Hammar skriver i en krönika:
- En hjälte litar på sig själv. Ett helgon litar på Gud.

Och jag tillägger:
- En hjälte dör för en god sak. Men ett helgon går i döden för att rädda en annan människa - och för att hålla fast vid sin Gudstro - utan att skada andra.

Den moderliga Birgitta.

Vem var den Teodor, med helgongloria, som fått ge namn åt den 9 november?

Jag läser att Theodorus var en kristen romersk soldat som tände eld på den hedniska gudamodern Cybeles tempel, vid Amasea i Mindre Asien.

Jag vet inte om jag litar på Alf Henriksson som skriver om detta, med raljernade text:

- För denna gärning blev Theodorus levande bränd på bål, men legenderna rapporterar att hans kropp förblev oskadd; däremot begagnade sig hans själ av tillfället att stiga till väders... och ingå i den eviga glädjen.

Ett helgon som vågade gå emot avgudarna.

Min salig farmor Frida - vars bror hette Theodor -  är också en förebild. Hon skalade potatis och gungade i hammocken, där vi barnbarn fick sitta i hennes stora knä.

Hon berättade om Jesus och sa:
- Jag längtar till himmlen ibland.
- Vill du dö??
Vi blev livrädda...
- Nej, jag vill gärna vara kvar hos er, men när den dagen kommer, då blir det härligt!

Jordiskt fönster - och himmelskt.

Det säger Carl-Erik Sahlberg i St Clara, också.
Vid allhelgonahelgens TV-sända gudstjänster predikade han om HIMMELEN:

- I himmelen är det fest! Där är stora skaror samlade, inte bara några stycken som fikar i köket...
Vid den himmelska banketten möts folk från alla länder. Det är sång och musik och mycket glädje.

- Vad är i centrum i himlen?

Jo, Jesus. Alla som sitter vid det stora gästabudet har en relation till Jesus.

- Där är Sackaios, han som förskingrade pengar men som omvände sig, där är rövaren på korset som i livets sista minut bad Jesus tänka på honom...
Där är Stefanos som stenades till döds och tant Häggmark, som på sin dödsbädd andades med svag röst och sa: "Paradiset" - - -

Anar ljuset...

I dagens upplaga av tidningen DAGEN är St Clara kyrka också i fokus.
De har medvetet kämpat för två muslimska kvinnor, Amineh och Zeinab, att få uppehållstillstånd.
De har lämnat islam bakom sig och har Jesus i sitt hjärta.

Avvisningen hävdes efter påtryckningar av kristna i Stockholm. En av dem var artisten och pastorn Ingemar Olsson, som själv satte sig på planet till Tyskland för att förhindra avvisningen.

En förebild, en hjälte.

Och jag tänker på en av våra konvertiter här i stan, han flydde från Afghanistan, och sa ofta:
- Bara jag får en kristen begravning....
... för han var övertygad att landsmän skulle leta upp honom och döda honom. Guds beskydd till dig!

St Clara vid Sergels Torg.

Manifestationen för religionsfrihet på Sergels Torg gällde både muslimer och kristna, som är förföljda här hemma.

En man håller upp en bild på en ung muslimsk man, Hamza Kashgari från Saudiarabien, där han beskylls för att ha förolämpat Muhammed med sin poesi.
Med ditt mod att våga tala är du en förebild, tänker jag.

Men Saudiarabien är väl en demokrati... fru försvarsminister... eller?
Karlskronas f.d. kommunalråd, Björn Fries, skriver så här på Twitter:

Björn Fries på Twitter:
"Vågar inte skriva vad jag tycker om det som sker i arabvärlden.
Det säger en del om debattklimatet."

I St Clara kyrka sjunger en kör bestående av f d muslimer med iranskt ursprung.
En av dem, Hashem Dashti, vill inte gärna prata om sitt asylärende. Han pratar hellre om Jesus:
- Jag vill berätta för alla som ser och hör om min tro, att Jesus är frälsningen, han är Kärlek.

Modigt. Förebildligt.

Vi kan inte se några glorior runt huvudet på folk.
Men vissa människor har en lyskraft, som kommer ifrån Gud, ja de är upplysta av den kärlek som driver ut all mänskofruktan.

Till sist, ett lysande ord från St Claras kyrkoherde, som snart bosätter sig i Tanzania:

- När ni läser dödsannonsen att Carl-Erik Sahlberg är död, så tro det inte. Jag har bara flyttat hem.

Amen!

Tack Gud för alla de förebilder Du sänder i min väg!
Tack för alla vardagshjältinnor och tidlösa helgon, som lämnat spår efter sig.
Hjälp mig att vandra i dina fotspår, Jesus Kristus.

Helene Sturefelt,
- som längtar efter Upplysning i sjukskrivningens mörker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar