Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 15 november 2012

FULL AV FULA ORD


Bubblande glad.

När jag gick hem från Sinnesromässan igår var jag full av glada ord.
Vänlighet och kärlek möter mig. Tack!
- Vi ber för dem som lever i kaos och utsatthet...
Här i den kristna gemenskapen fínns upprättelse och chans till nyorientering.

Nu skulle det kopplas av med lite TV-fotboll och en god fruktdrink.
Grape och ananas... grädde... lite florsocker - det blir bra. Fram med mixern.
Beskt och sött. Och fett. Ett sugrör.

Nej detta var ju i somras ju!

Ajdå, Sverige ligger under med 2-1 till England...
Ja ja, det brukar ordna sig när jag kommer, tänkte jag ödmjukt och sörplade i mig min drink.

- Mål! 2-2. Zlatan förstås.
- Måål igen! 3-2 på en omöjligt snygg passning från Anders Svensson.
Sen satte jag fruktslörpet nästan i halsen då det var öppet mål i engelska buren, målvakten boxade ut bollen och Zlatan springer ifatt den, siktar bakåt i en cirkus-cykel-spark - rakt i MÅL!

Vilken otrolig känsla!
Full av ännu fler glada ord! Tänk vad bön kan påverka... ; )

Öppet mål. Zlatan-England  4-2

Men sen tog de de glada känslorna slut.
Raskt över till de försenade TV-nyheterna.

Jimmie Åkesson avskedar sin ekonomisk-politiske talesperson.
Orsak: ett filmat bråk för två år sedan... publicerad av Expressen.
En ful ordväxling mellan Erik Almqvist och Soran Ismail visas med skakig mobil-filmteknik.
Det är inte snyggt... Man blir upprörd. Man anar sparkar...

SD-politikern är provocerad. Han har druckit alkohol. Han har inga argument.
Då kör han en radda rasistiska och sexistiska förtryckarmeningar för att markera.
Summa: Erik Almqvist är Full av Fula Ord.

Wipe Out - testa inte på människor!

Och jag tänker, den härskartekniken har han säkert lärt sig på skolgården... ty där lär sig barnen snabbt hur man sårar varandra när sakliga argument fattas.
Det är tyvärr ett kännetecken på flera SD-politiker, att de mest är arga, utan kunskap bakom sina åsikter.

Vad händer sedan?
Jo, och nu börjar vi närma oss inläggets ärende, han bad vid presskonferensen om ursäkt:
- Detta är den värsta och mest skamfyllda dagen i mitt liv.

Han sa att den filmade händelsen 2010 inträffade när han mådde dåligt och bl a förlorat sitt jobb p g a sina politiska åsikter.
- Jag hade vrede inom mig. Jag hade blivit utsatt för våld och fått mitt hem sönderslaget. Det brast för mig i det berusade tillståndet.

Vi ska inte försvara ett sådant beteende.
Inte på något håll...
Men frågan är vart man ska ta vägen med sitt kaos och sin utsatthet?
Var gör vi av med våra misstag? Hur ska vi hantera våra felsteg och tungan som slinter?

Finns det bara en väg - fördömelse och sedan en egen spark i baken?

Nej! Det måste finnas en annan väg.

Nu lämnar vi själva politiken - den får andra sköta - men stannar kvar vid detta med Full Av Fula Ord och behovet av Förlåtelse.

I tidigare inlägg har jag talat om vad evangeliet säger när en broder gjort orätt, nämligen att reda ut det i enrum (13 nov - Matteus 18:15-20) - Lyssnar han på dig, ja då har du vunnit tillbaka en broder, säger Jesus.

Kan man förlåta en offentlig person som syndar?

Vi kan räkna upp många: Mona Sahlin, Håkan Juholt och nu Erik Almqvist...
Vi kan fortsätta med kyrkans folk och även påven, som inte är ofelbar han heller.

Läs det här:

Vem vågar bli politiker? Vem vågar bli offentlig person?!

Alla har gjort misstag, sagt fula saker och varit egoistiska.

Att inte kunna bli förlåten är ett hot mot demokratin, menar jag.

Jag låter goda ord från JAKOBS brev i Nya Testamentet klargöra:

DEN SOM INTE FELAR I SITT TAL, HAN ÄR FULLKOMLIG, OCH HAN KAN TYGLA HELA SIN KROPP.

NÄR VI LÄGGER BETSEL I MUNNEN PÅ EN HÄST FÖR ATT HAN SKALL LYDA OSS, STYR VI OCKSÅ HELA HANS KROPP.

PÅ SAMMA SÄTT ÄR DET MED TUNGAN; DEN ÄR EN LITEN LEM, MEN KAN SKRYTA ÖVER HUR MYCKET DEN FÖRMÅR.

Tygla alltihop.

Det finns inga perfekta människor!
Det finns inga felfria politiker och inga fullkomliga präster!
Vi är alla syndare... men tack och lov är vi inte dömda till evig förtappelse!

Jag älskar Jesus för den försoning som är kristendomens gåva till människan.
Guds förlåtelse på korset är den klart lysande stjärnan, den som räddar oss, inte lättvindigt, utan:
- när vi ångrar oss,
- vill gottgöra oss,
- och verkligen ber om förlåtelse...

Vill du läsa lite till? Annars, hoppa över.
Jesu broder Jakob skräder inte orden när han målar upp tungans svärta....
Jakobs brev är efter Hebréerbrevet.

Tungan är en eld...

TUNGAN ÄR EN ELD, SJÄLVA DEN ONDA VÄRLDEN BLAND VÅRA LEMMAR.
DEN FLÄCKAR HELA VÅR KROPP OCH SÄTTER LIVSHJULET I BRAND,
OCH HAR SJÄLV SIN ELD IFRÅN HELVETET.

MEN TUNGAN KAN INGEN MÄNNISKA BETVINGA, OREGERLIG OCH OND SOM DEN ÄR, OCH FULL AV DÖDLIGT GIFT.

MED DEN TACKAR OCH LOVAR VI VÅR HERRE OCH FADER, OCH MED DEN FÖRBANNAR VI MÄNNISKORNA, SOM ÄR SKAPADE TILL GUDS AVBILD.
SÅ FÅR DET INTE VARA...
                                                   Jakobs brev kap 3 vers 6

Djuren kan aldrig vara falska.

Detta är sannerligen beska droppar!
Men poängen är allstå den förlåtelse som skapar livet på nytt.
Förlåtelsen tvättar både själen och tungan vit igen och människan får en ny chans:

MINA BRÖDER, OM EN AV ER KOMMER BORT FRÅN SANNINGEN, OCH NÅGON FÖR HONOM TILLBAKA, DÅ SKALL NI VETA:
- DEN SOM ÅTERFÖR EN SYNDARE FRÅN HANS VILLOVÄGAR, RÄDDAR HANS LIV UNDAN DÖDEN, OCH GÖR ATT MÅNGA SYNDER BLIR  FÖRLÅTNA.

Så slutar Jakob sitt brev, kapitel 5:19.                       
Och så slutar jag mitt inlägg, där fruktdrinkens beska smak till slut blandades upp med försoningens sötma.

Eller som en konfirmand sa:
- Det är Fett Gött att vara kristen!

Så mycket bättre!

Frid till er alla - politiker av alla kulörer samt alla strävsamma kyrkoarbetare - och en bön att istället för att vara full, och full av fula ord, istället vara nykter och fylld av kärleksfulla ord.

Helene Sturefelt,
- som vill bli som Zlatan: inte missa målet...!

2 kommentarer:

  1. Du får inte göra så, Helene.
    Jag kunde se dig komma hem glad och småvisslande mixa ihop en fruktdrink. Din man tittar lite misstänksamt mot dig med blicken "-Vad har det tagit åt henne nu då?", men säger inget.
    Dina glada ögon tittar upp
    -Jag gör en till dig med!
    Sedan sjunker du ner i en bekväm fåtölj framför tv. Så här långt och lite till satt jag och småfnissade men sedan tog det en tvärvändning.
    Usch.

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Anders:
    Förlåt, men så här tvära kast ger livet hela tiden! Från himmel till helvete... och jag har en fot i vardera riket känns det som... mina rapporter är både vita och svarta - men jag landar alltid intill korset fot, som är räddningen för oss alla.
    Nästa inlägg är roligare. Hela tiden, jag lovar!
    HS

    SvaraRadera