Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 7 november 2012

BÖNEUTROP o TÅGFÖRSENING


Varning.

Störande högtalare ljuder i natten.

Så lyder en rubrik i Sydöstran idag, där man rapporterar att:
- En Bergåsabo får både kvälls- och nattsömn förstörd av försenade tåg. Han vill att Banverket sänker ljudnivån på sina högtalare på stationen.

Vem har rätt till ljudrummet?
Får man bullra hur mycket som helst?

Dina ljud stjäler min tystnad.

Och hur blir det när vi tillåter minareter ljuda över våra städer?
Jodå, ingen vågar säga emot, så visst blir det så. Eller?
Jag skall strax motivera mitt ställningstagande.

Kan böneutropen lindra nattsömnen?

Stör inte nattsömnen!

När vi var i Turkiet för några år sedan, väcktes vi mitt i natten, först av tuppen, sedan av böneutroparen utanför Coastlight Hotel i Kusadasi.

Det är lätt att tappa humöret när man får nattsömnen störd, men här var det bara att gilla läget.
Jag var på besök i främmande land. Här fanns inget Banverk att klaga hos.

Försökte bedja till vår himmelske Fader när jag nu ändå var vaken, halv fyra på morgonen, men det  blev mycket kort...
I mitt stilla sinne undrade jag vem som gick upp för att be i moskén då?

Ta det lugnt.

När ambulans och polis rycker ut när det är sent, så är sirenerna avslagna. Respekt.
Det kunde glassbilen också göra... alltid!

För den synskadade tågresenären är utropen naturligtvis nödvändiga - eller går det att utveckla vibrerande signaler i mobilen istället? Kan man åka på sms-biljett så borde information om tågförsening kunna gå den vägen också!

Så även minaretens utrop? Ladda ned en liten app att nu är det dags?

Tre G mast vid tåget?

Allvarligt talat, så har jag ägnat en timme åt att läsa Koranen.
Långsamt har jag läst inledningen för att förstå texten på dess egna villkor, vilket aldrig är möjligt.
Sura 1 och 2 har jag studerat för ty jag vill så gärna förstå!

Vi har många muslimer här i Karlskrona och jag vill kunna kommunicera med dem efter deras tro.

Jag kan dela flera uppfattningar - att Gud är Skaparen, att det kommer en Domens dag vid tidens slut - men den bestående känslan är mörk.
Inget hopp. Ingen frälsande kärlek. Men jag kan ju ha missat något.

Allah är nyckfull och gör som han vill. Hot om straff står på varenda sida så att rädsla är det enda som återstår.

Det dröjer inte länge förrän motsägelserna hopar sig.
Då skall man välja den text som är senast tillkommen, alltså den från Mekka. (Sura 1:100).
Muhammed var mildare i sitt uttryck i Medina.

Jag citerar:

DET FINNS INGEN GUD UTOM GUD, DEN LEVANDE, DEN BESTÅENDE.

Han har nedsänt skriften med sanningen till dig till bekräftelse på vad som kommit före den; han har ock nedsänt tora och evangelium förut, till vägledning för människorna, och han har nedsänt urskillningen.
Sura 3:1-2

Det är ju bra. Här bli vi kristna, och judar, respekterade vad gäller våra heliga Skrifter.

Dörrarna stängs.

Men i Sura 2:114 låter det annorlunda:

Men judarna och de kristna skola aldrig bliva tillfreds med dig, förrän du följer deras lära.
Säg "Guds vägledning är förvisso den rätta vägledningen" och om du rättar dig efter deras hugskott - efter all den kunskap som kommit dig till del - får du sannerligen ingen beskyddare eller hjälpare i Gud.

Detta läses i moskéer i Sverige. Muslimen blir ställd utanför Allahs gemenskap om han lämnar sin tro.
Vers 186-187 i sura 2 kan skrämma livet ur vem som helst. Först är det bra, men sedan vänder det:

Striden för Guds sak mot dem som strida mot er, men angripen ej.
Gud älskar förvisso ej de angripande.

Döden dem varhelst I påträffen dem och driven dem ut från varje plats, från vilken de driva ut eder, ty frestelse är värre än dråp,
men striden ej mot dem vid det fridlysta templet, med mindre de strida mot eder därstädes, och strida de mot eder, så döden dem!
Sådan varder de otrognas lön.

Hot och hårdhet.
Islams gudsbild är nyckfull med en barmhärtighet som är opålitlig.
Det är också vittnesbördet från de muslimer som konverterat till kristendomen.
- Äntligen känner vi vår himmelske Faders hjärta!

Jag ska inte citera mer ur Koranen, men jag rekommenderar läsningen, för att själv bilda sig en uppfattning.

Syning. Rälsen är gammal.

Koranen beskriver vår kristna tro på ett sätt som är direkt felaktigt:

- Vi kallas mång-gudadyrkare, vilket är en missuppfattning av Treenigheten.
- Jesus Kristus är bara Marias son - inte Guds son - och har aldrig dött på korset utan togs direkt upp till himmelen, vilket sätter hela försoningsgärningen ur spel och syndernas förlåtelse blir hängande i luften...

DÄRFÖR SÄGER JAG NEJ TILL MINARETER I SVERIGE.

Jag vill inte medverka till att böneutropare uppmanar till läsning och tillbedjan av sådana texter!

Bromsa! Annars överkörd.

Den intellektuella hederligheten - att beskriva varandra så att den andre känner igen sig - är svårt för muslimen att göra. Han känner oss bara genom Koranens felvridning av oss.

Därför är det så viktigt att vi blir vänner och att vi som kristna själva får berätta. Då kommer Kristus i ett annat ljus...
Vi har allt att vinna genom att våga detta!

Jag skulle kunna välja att bli mycket sårad över att dessa negativa texter redan nu läses i Sverige, på fullaste allvar, där jag som kristen blir beskriven på ett felaktigt och föraktfullt sätt.

Men, jag väljer att återgå till tuppen som väckte mig i natten...
... och likväl bedja, om än aldrig så trött:

Käre himmelske Fader,
kom med din trofasta kärlek till varje muslim som tar namnet Isa/ Jesus i sin mun.
Kom med befrielse ur rädslan för straff.
Kom med frälsning från tron att goda gärningar blidkar dig till barmhärtighet.

Helige Ande, tack för att Du kan röra vid varje människas hjärta, oavsett vem vi är eller varifrån vi kommer.
Du är vår klippa och vår räddare, i evighet, Amen.

Frälsningens krok...

Helene Sturefelt
- tågresenär och bedjare, i tysthet.

P.S. Fotona på de gamla tågen i Vadstena har inget med texten att göra. Men det trodde du väl inte heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar