Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 16 oktober 2012

MALALA - EN FLICKAS MOD


Naturlig kvinnosyn.

Jag tackar Gud för fred och frihet, för svensk sjukvård och socialt nätverk.
Idag lyser solen över skärgården och jag tömmer regnmätaren från ytterligare 15 mm regn. I somras kom det knappt något himmelsvatten alls i vår del av landet.

Radion har varit avstängd. Löven har blivit räfsade.
Men i mitt sinne har jag burit bilden av den pakistanska 14-åriga flickan, som blev skjuten på en skolbuss.

Ljus mot mörker i Pakistan.

Mina missionärsvänner i flygmissionen MAF har ofta berättat att Pakistan är ett livsfarligt land att verka i. Folket kläms mellan talibaner och militär.
Jag tog en stund nu på eftermiddagen och googlade runt bland olika nyhetsstationer...

Den här dokumentären kring Malala Yousufzai kommer familjen nära. Hennes far är en fantastisk man som stöttar sin dotter:

http://www.aljazeera.com/programmes/witness/2010/01/201012884237639104.html

Denna unga flicka har trotsat alla faror och bloggat om våldsamheterna. Imponeranade modigt.
Flickor får inte gå i skola. Talibanerna stängde den.
Är utbildade kvinnor är ett hot mot männen?

Talibanernas kvinnosyn.

Tänk om våra barn förstod vilket politiskt maktmedel kunskap är!
Istället rapporteras från svenska skolor hur mycket mat som de bortskämda barnen slänger...
Jag gråter.

Malala Yousufzai blev till slut ett så stort hot mot talibanerna att de sköt henne i nacken, på skollbussen...
Djävlar!
Fördömelserna kommer från alla håll. Måtte hon få den läkarvård hon behöver i Storbritannien.

Kvinnan är farlig...

Det måste vara ett allvarligt fel på de män som hyser detta djävulska hat mot kvinnor, att de dödar de mest oskyldiga och försvarslösa.
På videon ser man hur de hetsar varandra, drivna av testosteron och övervåld.

Mitt i detta behåller Malala sin värdighet och integritet. Hon älskar skolan och sina studier, hon drömmer om att bli läkare...
- ... eller jag måste nog bli politiker, säger hon, och så ser man henne sitta i ett sammanträdesrum med bl a en man från USA´s ambassad.

- Please, you must help us!
- Yes.. but you know how difficult it is in your country...

Böner, böner, böner!

Frostiga relationer. Frusen kvinnosyn.

Jag har Lukas evangelium uppslagen. Det är ett annat sammanhang, men det finns kopplingar.

JESUS SA:
- JAG HAR SETT SATAN SLUNGAS NED FRÅN HIMLEN SOM EN BLIXT.
JA, JAG HAR GETT ER MAKT ATT TRAMPA PÅ ORMAR OCH SKORPIONER,
OCH ATT STÅ EMOT FIENDENS HELA STYRKA,
OCH INGENTING SKALL SKADA ER.

MEN GLÄD ER INTE ÖVER ATT ANDARNA LYDER ER,
UTAN GLÄD ER ÖVER ATT ERA NAMN ÄR UPPTÄCKNADE I HIMMELEN.
Lukas 10:18-20

Jag lånar några ord från Karin Långström Vinge, i Kyrkans Tidning:

"Att livet innebär en kamp mellan ont och gott är väl helt klart.
Men i Lukastexten verkar Jesus inte lägga fokus på kampen, utan på tryggheten och tilliten.
Han blir inte alls imponerad över lärjungarnas andliga prestationer."

Kamp i kaoset.

"Det som vi ska vara glada för, säger Jesus, är inte om demonerna eventuellt lyder oss, om vi eventuellt orkar stå emot det onda - utan det vi skall vara glada för är att våra namn är uppteckade i himmelen."

"De dagar då vi bildligt sett ser satan slungas runt som blixtar över vår förtvivlade värld, då får vi leta efter de goda tecknen."

"Ditt namn är upptecknat i himlen, och det kan ingen ändra på.
I allt det som är gott, lugnt, rätt och sant, är också du och jag inneslutna.
Det är det vi bör fokusera på."

"Hur din orm ser ut, det vet Gud.
Hur din skorpion beter sig mot dig, det vet Gud."

"Det finns dagar då vi trampar på ormar och de hugger oss i hälarna, de kramar ur det sista av vår livskraft.
Det finns dagar då ångestskorpioner omger oss, och vi förstelnas av skräck.
Då behöver vi påminna oss om Guds löften.
Lita på att Gud tar med oss dit vi ska."

God mänskosyn i alla väder. I alla länder.

Käre himmelske Far, så ber jag nu för alla modiga flickor, och alla kämpande mödrar och fäder, som ser till barnens rättigheter.
Förlåt alla de våldsmän som slår och stympar kvinnor.
Förlåt allt det hat som kan föröda världen.
Tack att Din kärlek vill rädda oss ur ormens grepp.
Tack att Din kärlek frälser från skorpionens gift.

En sak till Gud; skriv upp Malalas namn i Livets Bok!
Amen .

Helene F Sturefelt,
- som fattade kärlek till denna unga flicka. Du är omsluten av alla goda krafter.

3 kommentarer:

  1. Jag skickar en tanke både till Malala och till dig.

    SvaraRadera
  2. Kom och tänka på vad en muslimsk vän till mig sa;
    -Islam är efterblivet, det är som kristendom var på 1200-talet, som bäst.
    Frågade vad han visste och det var en hel del. Men treenigheten och några smågrejer var helt fel. Så att bli kristen? Nej!

    SvaraRadera
  3. Hej Anders,
    Islam är muslimernas fiende... Där finns inte Helig Ande som kan befria från rädsla till fullkomlig kärlek. Vår sak är att i omtanke be för dessa våra avlägsna Abrahams-släktingar.
    Just det, Koranen beskriver inte kristendomen korrekt, därför är det så svårt att samtala med dem.

    Så länge ett patriarkat förtrycker flickor och kvinnor, så är de i händerna på männen i familjen. Det blir låsning åt två håll...
    Gud bevare oss alla.
    HS

    SvaraRadera