Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 6 oktober 2012

EN SJUKT DÅLIG DAG


Ankring förbjuden. Sjukt halt...

Så ramlar man pladsk från de stora teologiska svepen, till den lilla grå vardagen.

Vissa dagar hopar sig alla motgångar, samtidigt.
Till och med bilarnas registreringsnummer var med i klagosången.
Såg både ARJ och URC.

Varför?

Och borta på fotbollsvallen spelades Sara Wargas låt "Spring för livet"... både för fotbollsspelarna och för mig, som försökte få ordning på tillvaron...
Så här började det:

Köpte en trevlig CD hylla i möbelaffären häromdagen. Nu ska hårdrocksplattorna inte ligga utspridda! Och bönemusiken från Taizé ska stå sida vid sida.
Glad i hågen började jag packa upp hyllan. Men här saknas ju hyllor.. och inga träplattor som ska hålla ihop helheten... Suck.
Då får jag väl gå dit och påpeka detta... Eller ska jag cykla?

Gode Gud nej! Handen bor ju i gipsskena och ve och fasa - hjälmen är sprucken sedan cykelolyckan... Såg inte det förrän nu.

Sprucken hjläm. Hel skalle?


Svalde gråten. Tackade Gud för alla skyddsänglar...
Då går jag väl då.

Letade fram den gamla Dra-Maten-Väskan på hjul, och gick förbi Maxi.
Kan väl lika väl handla när jag ändå är här.
Satte Shop Express "pistolen" i handgipset.. och gick motsols i affären. Mjölken först, i botten av dramatenväskan, de mjuka tomaterna överst.

Väl framme vid betaldisken frågade kassörskan om det gått bra.
- Jadå, fick hjälp av en snäll dam att stoppa ned kvist-tomaterna i påsen, det klarar man ju inte med en hand!
- Då kan du betala.
- ??

Närminnet är ju borta och jag fattade inte. Jag har ju "pangat" varorna, vad ska jag göra nu, menade hon?
Oj, jaha... jo, plånboken ligger underst i väskan...
Kassörskan fick hjälpa mig att packa upp alla varorna i alla fall...

Stukad i sinnet gick jag vidare.

Murar framför mig.

De snälla grabbarna i möbelaffären fixade glasskivor och sågade till träplattor.
- Tack för att du väntar. Tack för ditt tålamod.
För all del... Jag har ångan uppe, liksom. Inte.

Ett vackert höstregn gjorde mig sällskap hem.
Sandalerna kippade i vattenpölarna... Längtade efter en kopp kaffe.

Lyckebyån översvämmad.
Hjälp, var går vägen?

Nej visst nej, inte det heller. Går ju på diet. Binjurarna trötta, Krebsomloppet i obalans.
Finns det någon som mår bra här?
Katten...

Tog katten i famnen och lyssnade på helgsmålsbönen.
- Släkten följa släktens gång...
Prästen Camilla Lif berättade om vikten att våga bryta de negativa banden som man släpar med sig.
Alla hemliga misstag, sorger och felsteg. Arvssynden. Eller som hon sa:
- Arvs-tyngden.

Tog ett djupt andetag.
Då nollställer vi allt nu, tänkte jag.
En sån sjukt dålig dag!

Ser bara den torra kvisten...

Tack Gud för mina små i-landsproblem, som trots allt ger mig perspektiv på livet.
Tack för arbetskamrater som sms:at och vinkat.
Tack för hyllan som är monterad, den goda lövbiffen och katten som är mjuk.

Imorgon är det den 7 oktober - Heliga BIRGITTAS dag.
I en vision sa Kristus till henne att det är genom Marias moderlighet som världen ska räddas.
Ja sannerligen och amen, ty det brinner och ryker på alldeles för många håll i världen.

Halvfriska hälsningar, trots allt.
Helene Sturefelt

Birgitta af Vadstena

1 kommentar:

  1. Varma kryapådejhälsningar från Stina, hoppas du får en fin dag o en härlig promenad i det fina höstvädret. Kraaam...

    SvaraRadera