Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 25 september 2012

NATURLÄKAREN


Också en läkarstation. Klipp till!

Man måste vara ganska frisk för att orka vara sjuk...

Detta inlägg är en upplevelse av den västerländska läkarvårdens oförmåga att hantera kroppens inre obalans, samt en koppling till Jesus i Markusevangeliet och kinesiologi.
Fotona är tagna i franska klosterstaden Cluny.

Men föst vill jag tacka Gud för röntgenavdelningen och gipssköterskan som tog hand om min skadade hand. Den vilar stilla bredvid datorn nu, allt medan vänsterhanden springer över tangetneternaa - hoppsan, ta det lugnt!

Utryckning vid Pont de Levée. Tvätt-bron.


Hur kommer det sig att västerländska läkare, efter sju års studier, knappt tittar en i ögonen när man kommer in till dem, och bara har förmåga att skriva ut penicillin, kortison eller nåt annat symptomdämpande - utan att verkligen söka orsaken till det kroppsliga felet?

På den lokala läkarstationen satt jag, ledsen och utslagen, med brutet lillfinger och min utmattning, som fått kroppens inre organ att svaja.
Rix Megapol dunkade i radion, väntrummet var fullt, och jag ryggade tillbaka...
Pulsen ökade.
Inte få panik, andas djupt, andas, inte gråta, skärp dig... Ont, aj aj.

-Gud, vi ber för dem som lever i kaos och utsatthet...
Sinnesromässans böneord kom för mig...

Hjälp! Bro-kors i Cluny.


Läkaren kände igen mig. Hon mötte mig förra året då bröstsmärtor signelerade att hela livssituationen var fel.
Men hon såg missbelåten ut för att jag inte underkastat mig hennes behandling. Jag förklarade att det var inte där felet satt, utan ville kolla sköldkörtelns funktion nu.
- Varför då?
- Ja, du kan säkert sambanden bättre, sa jag, men något är fel i kroppen, med kraftig pigmentering, träningsvärk i musklerna utan attt jag tränat och närminnet borta...

Men hon tittade bara in i sin dator... Muttrade surt att remiss till röntgen med handen var ok, men det andra...
- Suck, vi kan väl ta några rör med blod och kolla... men vi kollade förra året och då var det ju bra...
- ?

Det gick ju bra förra gången jag gick över...


Jag sa inte tack när jag gick. Jag tog inte i hand heller - då hade hon väl krossat hela handen i frustration att inte kunna göra något...
- Förlåt att jag störde dig på jobbet, sa jag inte. Jag skall aldrig mer komma tillbaka, sa jag inte heller. Men tänkte!

Samma eftermiddag hade jag tid hos en "naturläkare". Jag var trött och sur, vad skulle det nu bli för hokus pokus?

Kroppen är kemi. Man måste kunna undersöka kroppen på dess egna villkor.

Brian på Hästö är en väderbiten man från Nya Zeeland. Han är utbildad kemist och fysiker, därefter naturläkare med kunskap i kinesiologi.

Vem kan öppna blindfönstret?
Eglise St Marcel i Cluny.


Jag kom in i ett litet rum som såg ut som dett kemilabb... Bordet fullt med små flaskor med mineraler och en stadig blick. Jag fick en kvart att redogöra för min situation, sedan tog han fram en lång sladd.
- Med hjälp av elektromagnetism ska vi nu förstärka kroppens signaler vad som är fel och vad som är bra, ok?

Sladden virad i cirklar skulle jag hålla framför kroppens olika organ. I cirkeln placerade han olika små flaskor, och kollade reaktionen på magnesium, krom, glykos... jag kan inte allt...

Med min friska hand skulle jag hålla  tumme och ringfinger emot varann. För varje ämne försökte han dra isär fingrarnas cirkel. 
Om kroppen hade tillräckligt, kunde han inte rubba cirkeln. Men där det var brist, hade jag ingen styrka att hålla emot...

Efter en stund började en bild träda fram.
- Ditt Krebs-omlopp fungerar inte. Cellerna kan inte omvandla det du äter till energi i tillräcklig mängd. Du tar ut där du inte satt in. Kroppen bryts sakta ned.
Vi ska nu omprogrammera detta med en frekvens, sedan ska du äta de mineraler du saknar samt extra protein.

Han fyllde i sin lista och jag svalde gråten - här fanns en man som visste vad han talade om och som kommunicerade med kroppen utan omvägar!

Blåslagen hand.

- Jag ser att din hand är traumatiserad, den ska också få lite hjälp innan du ska till röntgen...

En riktig läkare! En läkande läkare!

Jag förstod inte allt han gjorde, men jag kände resultatet - ännu inte i kroppen men i själen!
Han rörde vid mig som en människa, inte som en besvärlig patient som stör på jobbet...

Patient. Tålamod.
Ja, sannerligen!

Läs mer om kinesiologi här:
http://www.kinesiologi.se/pdf/kinesiologi.pdf


Öppna dig! Läkande beröring.

Var det så här Jesus också gjorde?
Såg, rörde vid, agerade...

Han tog den dövstumme mannen avsides - det ska inte vara ett folknöje när helande sker...
Vännerna bad Jesus lägga sin hand på honom... röra vid honom.
Markus måste ha tjuvkikat, för han berättar att Jesus stack fingrarna i den dövstumme mannens öron, spottade och rörde vid hans tunga.
Sedan såg han upp mot himlen, andades djupt och sade till honom:

- EFFATA! (det betyder ÖPPNA DIG).
Och kroppens låsningar släppte.

Läs vidare i Markus kap 7:31-37.

Det står inte att vi ska göra likadant, men sättet att bemöta är mycket gott!
Att läka, är att se, lyssna, bry sig om, och sedan ha den kunskap som krävs att komma åt det onda.

Ledning mellan kyrkan och det vanliga huset.


Och i nattens mörker googlar jag på Njursvikt - och hittar hur allvarligt stressen skadar oss...
Om inte jag själv hade tagit initiativ att gå till denne naturläkare, då hade den vanliga sjukvården missat att mina binjurar sviktar betänkligt, efter många många år av stress och adrenalinpåslag, och jag hade...
... nej, hjälpen kom i sista ögonblicket!

http://www.hypo2.info/hem/binjurarnas-roll

Nu ber jag om bättre samarbete mellan västerländsk medicin och den alternativa.

Jesus, ge oss ditt sinnelag, din medkänsla, ditt läkande till hela människan. Amen.
Slutsats:
- Jag går hellre till en naturläkare än till en onaturlig läkare...

Enhandade hälsningar,
Helene Sturefelt

3 kommentarer:

  1. Kära Helene, du vet att vi (Jag & Frun) älskar dig. Vi ber för dig varje kväll.
    Allting sker av en orsak, men kan det vara så att man blir sjuk för att man ska omvärdera saker?
    Var det bara ett infall att du skulle gå till naturläkaren? Eller fick du infallet "uppifrån"?

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Anders & Karin:
    Tack för bön! Det påverkar både hjärta, molekyler och det allmänna humöret!
    Jag vet att Gud har planerat denna viloperiod för mig, men är ledsen över att jag tvingade Honom ta i med hårdhandskarna...
    Alternativ medicin är lika nödvändig som den traditionella. Jag går min egen väg, som vanligt, och söker hjälpen där jag finner den trovärdig.
    Så får min sjukfrånvaro vara välsignad, medan jag övar mig på att säja nej - och vila.
    Kram, er HS

    SvaraRadera
  3. Grattis till att du nu har kommit i kontakt med Naturmedicinen och Kinesiologin.
    Jag tror det är så att när vi är redo och öppna för det så leder Gud oss till den hjälp vi behöver.
    Kan det vara så att både cykelolyckan och bemötandet från den kvinnliga läkaren var Guds sätt att göra dig öppen och mottaglig för naturläkarens "hokus pokus".
    Ofta tolkar vi enskilda händelser som negativa eftersom vi först långt efteråt kan se hela perspektivet och förstå att allt hänger ihop.
    Människan spår och Gud rår, vilket vi kan vara evigt tacksamma för.
    Kinesiologitest kan du också använda själv, krävs så klart en del träning för att bli säker på det men är sedan en väldigt använbar självhjälp i många sammanhang.
    Om du vill kan jag berätta och visa dig hur du kan göra vid något lämpligt tillfälle framöver.
    Tack för länktipsen, mycket intressant info där.
    Kram

    SvaraRadera