Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 26 september 2012

EN STILLA HÖSTDAG


En stilla höstdag.

Hur gör man "ingenting"?
Hur låter man bli att tänka?

Man kan blunda, hålla för näsan och öronen.
Men var sitter fjärrkontrollen till tankeverksamheten?

Jag gick en runda i bokskogen och bländades av lönnlövens höstfärger.
Skolbarnen lekte och byggde kojor.
Jag vill också vara ett barn... bli liten, tillbaka till det kravlösa.

Kojbygge i Gullberna Park.

Vad säger familjen då? Arbetsgivaren? Försäkringskassan?
- Hej jag har nu tagit detta med vila på allvar så ni får inte ställa några krav på mig...  fast räfsa löv går bra.

Nej, detta är inte lätt.
Och i Spanien sviktar ekonomin liksom i Grekland. Det är lika allvarligt som njursvikt.

Lars Björklund, sjukhuspräst, Sigtunastiftelsen, har skrivit många fina ord.
Denna dikt hjälpte mig genom dagen:

Nervbanor i lönndom...

DET MÅSTE FINNAS DAGAR
DÅ INGENTING HÄNDER
DÅ KRAVEN FALLER
OCH INGEN RÄKNAR MED VAD DU GJORT ELLER INTE.

DET MÅSTE FINNAS DAGAR
DÅ TANKARNA VINGKLÄDS
DÅ DET ETABLERADE INTE GÄLLER
OCH INGEN BRYR SIG OM VAD DU BEJAKAR ELLER FÖRKASTAR.

DET MÅSTE FINNAS DAGAR
DÅ BARA DU ÄR VIKTIG
DÅ RELATIONERNA VILAR
OCH INGEN FRÅGAR VART DU GÅR ELLER INTE GÅR.

... och längst in - Guds hjärta!

Publicerad av
Helene Sturefelt, i lönndom...

5 kommentarer:

  1. Gokväll.
    Tack för en superfin och mycket läsvärd blogg. Hittade dig när jag sökta efter fakta om keltisk andlighet och har fastnat totalt.

    Dikten idag var bra och väldigt "nyttig". Det är svårt att inte göra något alls och att inte ha dåligt samvete för att man inte gör något. Men den sa det på ett bra sätt.

    Ha det gott :)

    Med varma hälsningar
    Frida

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Frida:
    Så glad jag blir att du tittar in här och finner det läsvärt, det som jag själv funderar på.
    Du är faktiskt ett litet bönesvar... Jag bad till Gud om respons - det kanske kvittar allt det jag skriver? Och risken att bli missförstådd finns alltid, särskilt när man använder göteborgshumorns gliringar som jag gör...
    Men jag tar risken, i ren skrivarglädje och i lust att dela med mig. Kan det hjälpa någon, glädja, trösta eller rent av ge näring till tron, ja då sitter jag här mer än gärna!
    Så länge min egen hjärna tillåter... ; )
    De bästa hälsningar till dig, med Guds välsignelse.
    HS

    SvaraRadera
  3. Hur många är det som läser men inte svara då?
    Oj, det kanske du inte tänkte på. ;)
    Att bara sitta och vara en stund. Njuta av stunden, tömma skallen på tankar och släppa all stress.
    Jesus vandrar vid din sida.

    Varför skjuta upp det till morgon dagen som du kan göra i övermorgon. ;)

    SvaraRadera
  4. Helene svarar Anders:
    Egentligen skulle jag inte svara nu, utan först i övermorgon...
    Den tysta responsen är mycket större än den man hör av. 181 läsare behöver inte höra av sig, det har du rätt i!
    Men det är gott för en sjukskriven skrivare att få lite levande respons då och då. Man tackar.
    HS.

    SvaraRadera
  5. Mycket bra dikt, tack för den.
    Funderade på vad har jag för knep för att låta bli att tänka. Jo, när jag fokuserar uppmärksamheten helt på mina andetag då finns det ingen tankeverksamhet.
    Trots att jag är bleking gillar jag starkt din göteborgshumor och dina bilder.
    Kram från Eva J

    SvaraRadera