Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 9 juli 2012

ALLT KÖTT ÄR HÖ - TJURKÖ

Lovsången flödar från både folk och fä.

"En vänlig grönskas rika dräkt..." sjunger vi i sommarsverige, både i hembygdsgårdar, kyrkor och folkparker.
Psalm 201 är en av våra mest älskade psalmer.
Men så kommer vi till den konstiga versen 3 där det står:

- Allt kött är hö och blomstren dö och tiden allt fördriver, blott Herrens ord förbliver.

Vad betyder det? Allt kött är hö?
När jag som tonåring var på mitt allra första kristna ungdomsläger på ÅH Stiftsgård i Göteborg, sjöngs denna blomsterpsalm, och jag frågade varför man sjöng så...

Min bästa vän Agneta viskade:
- Det är vegetarianernas psalm... och log lite för brett.
Va´?
Nej, det här får vi reda ut! 

Mat på Sweden Rock.

Denna helgen har jag deltagit i något så speciellt som en invigning av ett nytt gudstjänstrum.

Vi tog bilen (!) ut i skärgården (båt hade varit mycket närmre), till STENBRÄCKAGÅRDEN på Tjurkö.


Karlskrona skärgrård.


Själva kyrkan är i dåligt skick och är under renovering.
Under tiden har man länge sökt efter ett annat rum för bön och tillbedjan.

Tjurkö kyrka under renovering.


Nere vid campingen på Hägnan, finns ett gammalt stall.
Blicken svepte över de kraftiga stenarna, bräckta ur marken, formade till denna gamla ladugård.

Där nere hade kreaturen stått... nu var det café.... med andra kreatur närvarande...

Trivsamt i båsen!

Och uppe på höloftet var det nytt golv med bänkar från numera bortgångna lutherska kyrkan och psalmböcker från Sturkö.

Korset var snickrat av två golvplankor...

Den nya gudstjänslokalen i ladugården, Hägnan.

Allt kött är hö...

Aha! Nu fattar jag!
Kött där nere, och hö däruppe...

Om Jesus kunde födas i ett stall, då kan man bygga om en gammal ladugård på Tjurkö till en enkel kyrka!

Allt kött är hö, allt flyktar här och snart förvissna gräsen.
Hos Dig allena, Herre, är ett oförgängligt väsen... Vers 4.

All ära till Dig, Gud!

Allvarligt talat:
Bibeln använder ordet "kött" som beteckning på det stoff/ material vi levande varelser är byggda av.

"Kött" betyder även människa såsom ett förgängligt, jordiskt och vanmäktigt väsen, i motsats till Gud som är Ande, och upphöjd över allt detta.

Jesaja kap 40:6-8 är grunden för Wirséns psalm 201:

"VAD SKALL JAG PREDIKA?
ATT ALLT KÖTT ÄR GRÄS OCH DESS HÄRLIGHET SOM ETT BLOMSTER PÅ MARKEN...
JA, FOLKET ÄR GRÄS!
GRÄSET TORKAR BORT, BLOMSTRET FÖRVISSNAR MEN VÅR GUDS ORD FÖRBLIVER EVINNERLIGEN".

Det är inte roligt att tänka på sig själv såsom ett gräs...

Men när jag plockade smultron hittade jag ett sånt där långt grässtrå med ett "knä" på mitten, vet du vilket jag menar?
Det kan böja sig när någon trampar på det, och överleva...

Gräs vid badplatsen på Tjurkö.

Ok, jag accepterar väl då att jag är ett gräs. Nu fortsätter vi.

På grund av sin svaga och ändliga natur kan "köttet" utgöra ett hinder att nå den fullkomliga gemenskapen med Gud. Job uttrycker det så här:

- Jag vet att min Förlossare lever och att Han till slut skall stå fram över stoftet.
Och sedan denna min sargade hud är borta, skall jag fri från mitt kött få skåda Gud.
Job 19:25-26 (gamla övers.).

Nya Testamentet fördjupar köttordet lite till och sätter det i motsats till ande. Paulus skriver mycket om detta.
Köttet är en art-motsättning mot ande = i betydelsen "det pånyttfödda livet"

- Jag vet att det inte bor något gott i mig - alltså i min köttsliga natur.
Viljan finns hos mig, men inte förmågan att göra det som är gott.

Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag!
Rom 7:18-19.

Romarbrevet är en endastående pedagogisk och teologisk genomgång av detta djupt mänskliga problem.

Köttet blir synonymt med synden.

Köttsår. Renoveras från synden.

Ibland översätts köttordet till det gamla svenska ordet "lemmar". Men då blir det svårt i vår nutida sexualfixering och tonårsfnisset tar över... Men förr betecknade ordet "lem" hela kroppen, inte bara...

Och här kommer nästa felkoppling, att man får en känsla av att sexualiteten står i motsats till Gud...
Så är det icke!
Kropparnas gemenskap är skapad och välsignad av Gud, och en återspegling av den enhet som allting syftar tillbaka på! I Trohet.

Därför är det mycket fint att sjunga psalm 201 på bröllop! Det manar både till glädje och eftertanke.

"Då må förblekna sommarns glans och vissna allt fåfängligt.
Min vän är min, och jag är hans! Vårt band är oförgängligt. Vers 5.

Livbåt - också en Gudsbild!

Köttet är alltså "platsen" där synden bor i oss - både i tankar och i kroppens gärningar.
Lägg märke till detta, inte bara i kroppen alltså! Det börjar ju med tankarna i huvudet, det arma...

Vågar vi inte tala om detta svåra, med vår bortvändhet från Gud, oss själva och medmänniskan, då blir allt tal om frälsning konstig...

"KÖTTETS SINNELAG BETYDER BETYDER DÖD.
MEN ANDENS SINNELAG BETYDER LIV OCH FRID." Rom 8:6

Hjälp! Hur ska man kunna leva rätt i en värld full av ogräs, torka och översvämningar??
Plötsligt känns allt så hotfullt...

... medan predikan och lovsången på höloftet på Tjurkö berättade om ett djupare perspektiv; hur försoningen på korset får all ondska att detroniseras.

Egot dör, måste dö, och Guds Fadersarmar står vidöppna! Nåd och barmhärtighet i Jesu namn.

Fadersfamnen öppen. Vänlig gemenskap.

Förlåten syndare - så skulle det kunna stå på varje kristen människas visitkort!

Så vill jag även denna dag välkomna Guds Ande in i mitt hjärta, och ditt, till att utföra sitt verk.
Gud är Ande och Sanning, och djupet i mig vet det... och längtar dit, till det förlorade paradiset...
Återfunnet i Jesu namn!

Nu avslutar vi detta gräsliga inlägg... Till middag på Stenbräckagården serverades igår kotlett med hö, eller mer likt blomkål och broccoli... allt enligt skriften!

De bästa hälsningar från ett soligt Blekinge,
Helene Sturefelt,
- kött- och grönsaksätare.

Bra för hjärnan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar