Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 1 juni 2012

HELIGA BIRGITTA: OVÄNNER - i Skolverket?


Guds egen våglängd.

Kan man höra Gud tala?
Ja, visst kan man det! Men Gud sänder på en annan våglängd...

Först måste vi lämna alla våra mänskliga föreställningar om en "himmelsk jultomte med skägg", gör det!
Alla vet, innerst inne, att Gud är Ande och Sanning.

Så ställ in ditt lyssnande, i bön, på frekvensen Ande och Sanning.
Usch vad mycket "ego" som ligger ivägen. Det är nog bäst att börja med en upprensande syndabekännelse... och sedan ett saligt badande i välsignad nåd!

Egot vill hindra Friden.
Klosterträdgården med spiran i bakgruden.

Följ nu med upp till klosterområdet i Vadstena. Vi tar oss in i Heliga Birigttas värld.

Framför mig ligger band I av hennes Himmelska Uppenbarelser.
Som jag skrev i förra inlägget så kan Helig Andes berörande få oss in i det gränslösa tillstånd som heter extas.


Heliga Birgitta, den extatsiska.

Heliga Birgitta hade ställt in rätt "frekvens..." Hon hade kontakt med den himmelska världen.

I 22:a kapitlet hör hon Jesu moder Maria tala med Bruden = människorna i församlingen, om "De godas förkovran bland de onda".

Hur ska vi förhålla oss till alla dem som hatar Gud? Hur ska vi bemöta Jesu ovänner?
Och vad säger det heliga Skolverket? - - -

Jag förkortar och citerar:

Håll dig utanför! Eller?

OM OVÄNNER

"Modern talade till Sonens brud och sade:
- Du är min sons brud. Säg vad du har i själen och vad du begär.
 Och bruden sade:
- Min fru, det vet du så väl, du vet allt!
- Fast jag vet allt, vill jag ändå höra det av din mun, medan de som står här också får höra det.

Bruden sade:
-  Två ting fruktar jag, min Fru; mina synder och att din sons ovänner är så många.
Då svarade jungfru Maria: - Jag giver dig tre läkemedel:

1. Överväg att din och deras skapare och Gud är domare över dem!
Jesu ovänner skall aldrig döma honom mer (än den gången på korset), fast han för en tid tålmodigt bär deras ondska.

2. För det andra är hans ovänner fördömelsens barn. De är såsom uslaste trälar som går miste om arvet.

Men nu säger du kanske:
- Bör man ej allstå predika för dem? Jo! Obetingat. Bland de onda finns det ofta goda "fosterbarn".
Genom predikan kan ovännerna gripas av ånger och återvända till Fadern.

Predika, utbilda, trösta.
Blivande diakoner på Pilgrimscentrum.

3. Överväg för det tredje att de onda tillåtas att leva, till de godas prövning...
Må de goda belönas med tålamodets gåva när de bedrövas av de ondas seder."

Här pausar jag lite.

Alla fundamentaliser, av alla sorter och kulörer, bör stava på denna läxa.
Om man nu uppfattar sig själv som god, får man visa det också! Och inte genom att förakta, slå eller ta till vapen.
- Gud, ge mig tålamod... nu, genast! Hm.

Och med blicken svepande över tidningsrubrikerna ber jag för islamisterna i Baku som ogillade Eurovision Song Contest, jag ber för det syriska folket och de kristna i Egypten... och...

Fågel utanför Pilgrimscentrum.
Bön om tålamod.

Heliga Birigttas Himmelska Uppenbarelser, sid 108:
Moderns ljuvliga undervisning till bruden (= du och jag) fortsätter med en liknelse om Rosen:

"Rosen doftar ljuvt, är skön att se på och mjuk att taga på, och likväl växer den endast bland törnen... som är vassa att taga på, vanskapliga att se på och som ingen vällukt hava.

Så kan goda och rättfärdiga människor - fastän de äro mjuka i sitt tålamod, sköna i sina seder och välluktande i sitt goda exempel - bara förkovras eller prövas bland de onda.

Stundom värnar även törnet rosen, så att hon ej plockas före sin mognad.

Så giva de onda de goda anledning till att icke falla i synd.

Och aldrig bevaras vinet så väl i sin godhet utom på dräggen...
Likaväl kunna icke de goda och rättfärdiga bevaras i dygderna om de inte prövas genom hemsökelser och de ondas förföljelser."

Sammanfattning:

- "Fördrag du därför villigt min sons ovänner, betänk att Han är deras domare.
Betänk att han, om det vore rättvist att de alla skulle förgöras, lätt kunde utrota dem på ett ögonblick.

Därför må du tåla dem, så länge Han tåler dem."

Jesus tåler den svarta skuggan.
Gör jag det?


Nu gör vi en tillämpning på vår egen tids känsliga fråga om skolavslutningar i kyrkan.

Skolverket har nu gått så långt i sin oikofobi - förakt för det egna - att de är beredda att bryta mot FN´s stadgar om Rätt till Religion.

Om skolbarnen skall få vistas i kyrkan så får vi präster varken be eller välsigna.
Det är lika dumt som att gå till badhuset och bara titta på vattnet - ty man kan ju drunkna...
Eller att gå till konserthuset och inte få lyssna på musiken - ty den kan ju väcka intresse eller ge tinnitus...

Vad är detta för dumheter? Ska vi låsa in våra barn och inte låta dem se, höra och uppleva allt det som vår kultur har att erbjuda?

Skolverket uppvisar en feghet som göder fördomar och döljer kunskapen. Imponerande...

Det är betydligt farligare att ta med barnen till varuhusen och inpregnera dem med att de är konsumenter. Där hänger Mamons mänskovärde i plånboken mycket löst.


Ramla inte i muggen, du girige.

Det heliga Skolverket ställer sig över både Bibel och vår uppdragsgivare Gud Fader själv!
De kan inte bestämma över vad vi skall göra i kyrkan när vi tar emot besökare.

Om det kommer att regna och åska mycket dessa dagar, så är det en direkt reation från själva himmelen.
Heliga Birgitta gråter, tillsammans med jungfru Maria.
Jag får blodsmak i munnen men ser Jesus framför mig... och ser att han inte gråter... utan just - välsignar!

Ja, Jesus sträcker ut sina händer även över sina ovänner och säger:
- Fader förlåt dem, ty de vet inte vad de gör.

Och Guds änglar håller ett särskilt vakande öga över alla skolbarn, och talar till dem - på en frekvens som Skolverket inte kan komma åt!

Förbjuden frukt?

Taggiga men vänskapliga hälsningar,
Helene Sturefelt, som undrar vart Euphoria tog vägen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar