Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 12 juni 2012

GUDS RIKE ÄR INTE HÄR - ÄN


Vad gör du här?? Vem bjöd hit dig?

Var är Guds rike? Någon som har sett det?
Tro måste bli till Verklighet.

- Varför tar inte gud bort alla krig i världen?
- Varför tillåter gud alla orättvisorna??
- Var är nu eran gud när de slaktar barn i Syrien???

Dessa frågor är svåra. Gråten skaver i halsen. Vi bär dem med oss, mer eller mindre tydligt.
Jag vill släppa ut ett avgrunds-growl av helig vrede...

Guds rike är inte här. Än.
Helvetet finns på jorden.
Precis som himmelen, när livet är som bäst.

Anfall! Flytta dig, annars...

På Sweden Rock Festival haglade dessa frågor över Street Church. Vid det enkla träkorset berättade vi  hur vi upplevt Guds inbrytande kärlek i vårt liv.

Vi måste hitta ett förhållningssätt till ondskan, utan att försöka förklara det vi inte kan förklara.
Jag skall dela en tanke, om Guds rike, i kvällens inlägg.

En motfråga kom sanningen nära:
- Vad skulle du själv gjort, om du var Gud och skulle förändra världen?

Och då lämnar vi fantasy-världen, där Gud bara sänder en blixt i huvudet så är allt bra....

Guds långsamma ingripande...

- Jo, funderade den här personen, om jag var Gud, så jag skulle försöka få kontakt med människorna...
Jag skulle försöka komma dem nära, utan att skrämma dem.
Jag skulle vilja att de själva upptäckte hur de faktiskt väljer att göra det onda, och är med och skapar det som skadar.

Det här låter ju som en beskrivning av evangeliet! tänkte jag och lyssnade vidare:

Gud kommer genom ett barn...

- Sedan skulle jag sända några slags sändebud i människornas väg som visade dem vad kärlek och rättvisa är...

Men här pratar han ju om profeterna i Gamla Testamentet!

- ... och om jag var Gud så skulle jag vilja att människorna av fri vilja bad varandra om förlåtelse...
Kvällssolen glimmade till i det enkla träkorset bland alla hårdrockare. Paus. Eftertanke.

Kära nån, tänkte jag, nu beskriver han Jesus i Nya Testamentet!

Kärlek till varandra. I bön.


Ny sats:
- Och jag tänker mig Gud som god, frånvaron av ont... Och om alla människor skulle komma till mig sen efter döden, ja då... eh... ja hur blir det då?

Här tog den fantastiska tankemödan slut och jag skrattade.

- Du har just nu beskrivit hela frälsningshistorien som Bibeln berättar om!
- Har jag?
- Kommer du ihåg bönen Fader Vår? Där ber vi "tillkomme Ditt rike..." eller i den nya versionen "Låt ditt rike komma". Det skulle vi inte be om ifall Guds rike redan vore här.

Eller hur?


Smak av Guds rike!

Sedan berättade jag om den strid som finns på denna jord mellan ont och gott. Det sliter och drar i oss, hela tiden.
Men i barnaskapet kan vi ana Guds rike.

Allt sedan vi tog bort djävulen från vår begreppsvärld, så har tillvaron blivit omöjligt att förstå.
Det onda sker ju fortfarande - aha då är det Guds fel! Aha - då är Gud ond! Nej, nej, NEJ!
Då tar vi bort Gud också då...
Men då förstår vi inte varför det goda finns över huvud taget...
Aha - det är slumpen! Nej, nej, NEJ!

Vi måste ha plus och minus för att kunna hantera livets matematik.

Ta bort ordet "sol" och "regn" och försök beskriva vädret...

Plus och minus.

I all typ av hårdrock tar man tillbaka döden. Den  måste beskrivas, den måste få finnas och uttryckas.
Jag funderar mycket på varför ett land som Sverige - som levt i fred i många hundra år - är det land som producerar mest hårdrock...
Är det någon sorts terrorbalans mellan livets minus och plus som uttrycks rent musikaliskt?

Denna musikform finns inte i Asien, inte i Afrika och inte i arabvärlden.
Där döden är närvarande i vardagen måste en annan motvikt höras.

Mot. Vikt.

Gud kan bara stoppa våldet och orättvisorna genom människor som själva väljer att vägra döda, vägra handla varor som förstör miljön, och som själva förstår sin roll i det stora dramat.

Att bli frälst är ju just detta: inse sin egen skuld, tacka Gud för att Jesu offer på korset löser upp den knuten och så ta emot den kärlek, som driver ut all mänskofruktan.

Jag undrar vem som släppt djävulen lös i Syrien? Inte är det Gud ialla fall!
Men i den destruktion som sker, finns heroiska insatser av människor som vet vad Guds kärlek är, och som går emot regimen.
Vi ber för er!!
Till Migrationsverket, skicka inte tillbaka flyktingar dit! Vad tänker ni med?!

Anfallet avvärjt.

I Grekland måste man höja skattemoralen bland folket och höja ärligheten bland den maktelit som korrumperar - tron måste landa i verkligheten, och var och en måste börja med sig själv.
Demokratins vagga har glömt sitt eget budskap.... eller?

Och i fotbollsvärlden bråkar ryska supportrar i Polen så att polis måste ingripa...
Idrotten är en fredsrörelse, inte en politisk kamp.

Inte politik.

Tillbaka till samtalet vid det enkla träkorset:

Guds rike finns inom oss när osjälviska handlingar blir tydliga.
Som till exempel den kvinna som böjde sig över mannen med såriga knän på festivalen, och frågade om hon fick tvätta hans sår...
- Öh... nä... det behövs inte. Men tack.

Här blev Tron till Verklighet!

Jag kan väl få tolka Mötley Crue´s låt "Shout at the devil" på mitt vis:
- Stanna där du är! Din tid är utmätt. Dina lögner är besegrade.

Du är fotad.

Jag anar Guds rike... I sanningens tjänst, i Jesu namn.
Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. Helene svarar Peter:
    Jag förundrar mig över att vi som människor kan ställa frågor som vi inte förmår förstå svaret på...
    Men precis som det finns mat som mättar den hungrige och dryck som släcker törsten på den törstande, så är GUD det SVAR som min själs frågor längtar efter.
    HS

    SvaraRadera