Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 6 maj 2012

KONSERT med MÄSSA och NATTVARD


Det klingande sakramentet.

Är det inte något fel på den rubriken?
KONSERT MED MÄSSA OCH NATTVARD?

Mässa i a-moll och nattvard i d-dur... Kantorn i fiss-moll och prästen i ett G-sus-ackord...

De stora mästarna Bach och Mozart får ofta sin musik framförd i kyrkorna än idag, 300 - 400 år senare.
De skrev sin musik till det stora gudstjänsterna där rubrikerna bar gudstjänstens rubriker.
Du känner säkert igen Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus och Agnus Dei.

Många kyrkokörer bär fram det Klingande Sakramentet.
Men tror de på vad de sjunger? Säkert många, men...
Och kantorn, hinner han/hon förmedla tron bland alla tonarter? Säkert ofta, men inte alltid.

Kyrkorgeln i Tåstarp, Ängelholm.

Nattvard vet alla vad det är. Men ordet Mässa har fått andra betydelser. Utanför kyrkan betyder det ju "utställning":
- Trädgårdsmässa, Båtmässa, Motormässa...
För oss i kyrkan betyder ordet mässa Nattvard.
- Högmässa, med full liturigi. Söndagsmässa med enklare liturgi.

Vad händer om kyrkan kommer ut i Wämö Park och firar en Blomstermässa mitt under pågående Trädgårdsmässa...
- Öh, Är det nattvardsutställning med blommor?
Begreppsförvirringen är total.

Psalm-nolla. Jag fattar Noll.

För någon vecka sedan provade vi att ta det klingande sakramentet på allvar. Kören framförde en mässa - och den firades också, i form av nattvard, tillsammans med hela församlingen.
Altarbordet framför dirigentpallen.

En sak till måste vi vara noga med. Ordet konsert borgar för att det bara är musik - inga religiösa inslag...
Jag minns en gång en arg farbror som lämnade kyrkan:
- Sånt här får inte föregå på en konsert!
- Vad då?
- Bibelläsning och bön! Det hör inte hemma på en konsert i kyrkan!

Han hörde inte hur fel han hade... Dessutom var musiken djupt kristen och förmedlade Kristi smärta på korset...

Släck inte ljuset för Kristus!

Käre Gud, vad har vi gjort?
Har vi själva bidragit till att sekulariseringen är så djup att Bach´s  mest kristna musik har lämnat sitt eget innehåll?
Musiken lever sitt eget liv, frånkopplat både text och budskap.
Vill vi det?

Just därför var det så spännande att annonsera så här småkonstigt "Konsert med mässa och nattvard".
När orden inte har täckning i det egna livet, då blir det drygt... Gäsp.
- Helige Herre Gud...
Men när Gudsordet lever i mig, eller i dig, då lever det också i kyrkorummet, och Guds Ande kan beröra både i a-moll och d-dur!

Duvan = Guds Ande, berör!

Men tvärtom händer också. Som när sånggruppen Björnstammen tar barnens aftonbön och gör om den till en fråga:
- Vart jag mig i världen vänder, står jag här med tomma händer, väntar på att nå´n ska rädda mig...

Jag vet vem denna "Nå´n" är.... Det vet barnen också, de som var i Fredrikskyrkan idag på familjegudstjänsten och berättade om de sydda (!) tygpärlorna!
- Gud, du är nära och jag är din.

Vilken trosbekännelse!

Gud, du är det gyllene stråket i mitt liv!

Kära Nå´n, käre Gud, hjälp oss att ta Dig på allvar, både inne i kyrkan och utanför!
Hjälp oss att be för barnen, och med barnen.
Förlåt oss när vi är religiösa konsumenter och bara betraktar och tittar på, avstånd...

SJUNG TILL HERRENS ÄRA, ALLA FOLK!

Klingande tyghälsningar,
Helene Sturefelt - som undrar vad som hänt om Bach komponerat sin musik idag, hade vi förstått den då? Inte jag...

Frälsarkrans i tyg. Bönen sydd, tydd och lydd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar