Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 26 maj 2012

EUFORISKT PINGSTDOPP


Euforiskt pingst-dopp!

Eurovision Song Contest pågår just nu med 100 miljoner TV tittare... nästan lika många som mina bloggläsare... ; )

Det är Pingstafton och jag har förberett mig för helgen genom att åka upp till norra Blekinges skogssjöar.
Jag glömde bort att det bara är maj månad... är det för tidigt att bada?
Tänkte inte på det...

Pingstbadbrud.

Hänryckningens tid sprakar både i toner och grönska.
Loreen är euforisk, så även jag, men över Guds skaparunder i naturen. Jag dricker djupt av Anden och badar i det silkeslena skogsvattnet.

När jag steg upp, dansade jag på stranden...

Heleen Loreen...

Sång- och idrottstävlingar bör inte vara politiska, men vi lever i en politisk värld. Loreen har modigt väckt uppmärksamhet kring mänskorättsfrågorna i Azerbadijan.

Att hon är så förhandstippad till seger kanske inte bara har med låten att göra, utan också hennes civilkurage.

Ett sådant här spektakel i Kristallhallen i Baku måste också kunna bli draghjälp till att sätta ljus på förtryck och orättvisor.

Loreen sätter ljus på förtrycket.

- Det handlar inte om tävling, utan om något mycket större. Inte om tävling som bara lyfter fram Egot, säger Loreen i en radiointervju, just nu.

Att vara "oliktänkande" i Azerbadijan är inget man blir euforisk över... Den armenska flyktingfamilj som bodde hos oss för några år sedan hade mycket att berätta...

Babuskorna - fria kvinnor från Ryssland.

Jag hör Claes Eriksson, från Galenskaparna, "predika" om tvärsäkerhet i sin friska föreställning "Max":

- Man lär sig ifrågasätta och tvivla. Men det är tidsineffektivt. Tvärsäkerheten är mycket mer effektiv.
Därför kan vi se hur det poppar upp tvärsäkra chefer som gått tvärsäkerhetskurser. Där lär man sig att aldrig tveka och levera snabba beslut.

Om det blir fel, säger Claes, då svarar man bara:
- Jag tar på mig detta.
Som om det vore en överrock, allt det kaos man orsakat med sina felaktiga och snabba beslut..

- Jag gjorde vad jag kunde, säger den tvärsäkra chefen, och meningen borde fortsätta:
- Men jag kunde inte vad jag gjorde.

En politisk satir som jag riktar mot de azeriska makthavare som förtrycker de som tvivlar och ifrågasätter landets politik. Stopp!

Vem och Hur knäcker man en stoppskylt så?

"Saliga de saktmodiga, ty de skola ärva landet" fortsatte Claes Eriksson, och undrade när det övertaget av landet skall ske...
- Vi har förväxlat tvärsäkerhet med intelligens, avslutar han.

Jag hakar på hans Bibelkunskap, denna pingstafton, och tänker på vad Jesus sa till lärjungarna om att vänta:

NI SKALL VITTNA OM ALLT DETTA (korset och uppståndelsen).
OCH JAG SKALL SÄNDA ER VAD MIN FADER HAR LOVAT.
MEN NI SKALL STANNA HÄR I STADEN TILLS NI HAR BLIVIT RUSTADE MED KRAFT FRÅN HÖJDEN.
Lukas 24:48

Kör inte så fort! Huvudled stukad.

Lärjungarna var mitt emellan tvivel, tvärsäkerhet och euforism.
- Stanna här. Vänta. Gör inget i egen kraft. Hör ni det! Utan mig kan ni ingenting göra.
Jesus vet hur hopplöst det är att gå i egen kraft utan välsignelser från Gud.

Guds Helige Ande finns alltid med i den inspiration - in spiritus - som får oss att skapa!

Och då tänker jag på att skapa både kärleksrelationer och fantastisk musik.
Gud rör vid oss och känslan av enhet fogar oss samman.

Döpt i Anden, som lossar alla banden.

Himmelsk frihet.

Bläddrar i mitt grekiska lexikon och letar efter språkdjupet i Loreens låttitel Euforia:

Eu/ eller ev - betyder "god" - det är samma stavelse som i ev-angelium "det goda budskapet".

Eu-thós = inspirerad i betydelsen att vara i "den goda Guden".

Euphonique (franska) = välljudande.

Euphemism  (eng) = förskönande.
Euphuism  (eng) = konstlad och högtravande stil.

Europa = hm, vad betyder det? Det Goda Landet? Eller godheten ropar efter sans och måtta...

Nej, nu räcker det. Snart är det rösträkning i Eurovision Song Contest och imorgon ses vi i kyrkan!

Hänryckning.

Pingstglada hälsningar från baddaren, nej badaren
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar