Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 21 april 2012

SVART KVINNO-TÅRTA


Är det en förlossning?
Nej,  minister äter svart kvinno-tårta... med skrik!

Ät inte tårta.
Ialla fall inte om den är bakad som en svart kvinna!
Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har på en osmakligt (!) sätt deltagit i en konstinstallation där hon anklagas för rasism.

Jag vet att man som offentlig person kan hamna i situationer som man inte har kontroll över.
Man kan lockas deltaga i något där man inte känner till detaljerna eller syftet.

Temat på denna installation på Moderna museet var yttrandefriheten, kampen mot cencur och konstens frihet.
Det låter ju bra, men...

Men min första kritik går till World Art Day på Moderna museet i Stockholm som över huvud taget tillåter detta svarta kvinnobakverk att framställas och exponeras!
Det är definitivt ingen hyllning av kvinnan! Dessutom med döskalle!
Och varför svart? Var den rosa slut...?

Inte marsipan.

Min andra kritik går till den konstnärliga sockerbagaren:
- Varför skulle kulturministern vara med och skära i denna kvinnotårta - mitt i skötet dessutom!!! - vad ville du uppnå med det, mer än massiv kritik?
Vill du sätta fokus på kvinnans situation? Bra?
Den afrikanska kvinnans situation? Ännu bättre!

Men jag vet ju inte om du tänkte så. Du väcker min avsky både för "den fria konsten" när den går över gränsen, och tårtätning över huvud taget...

Min tredje kritik går till den lokale kritiker som i Karlshamn satt upp följande protest: en vit, huvudlös troso vid en fontän:

Protest.

Karlshamnskonstnären  Kent Viberg blev så upprörd över kulturministerns agerande att han contrade med en egen huvudlös installation.
Så långt är ju allting bra, tänker jag.
Lokaltidningen meddelar att Kent själv är van vid att väcka känslor "men själv drar han gränsen vid ministerns agerande":
- Det som upprörde mig mest var att hon skrattade och matade det skrikande huvudet, säger Kent Viberg.

Hör här, nu kommer det:

"Han vill själv inte sätta några gränser för den konstnärliga friheten. Men han tycker att man som betraktare kan göra det.
- Man kan välja att inte delta. Jag tycker att ministern borde ha avstått från att skära upp tårtan".
                  Sydöstran 21 april 2012.

Vad är det för skitsnack!
Det skulle i så fall betyda att man kan kalla sig för "konstnär" och tillverka vilka djävla (förlåt) konstverk som helst - allt för den heliga yttrandefrihetens skull - och kalla det för konst!

Har en konstnär inget eget ansvar? Skall jag gå in på museet och blunda?

Åh så fint skit.

Jag blir så upprörd. Resonemanget håller inte. Respekten för en människa måste alltid komma först!
Det är likadant med det fria ordet. Det måste också underordna sig respekten för medmänniskan och respekten för Gud, som skapat livet.

Jo, det finns sannerligen gränser för konstnärer, liksom för alla ordets tjänare!
Vi vänjer oss alltmer vid synden... tills den är normaliserad...

Att avskaffa Gud leder till att vi tagit bort "rätt och fel", vi vet inte längre vad det är.
Allt ska gå på känslor... eller om det är ekonomiskt lönsamt.. eller ger publicitet. Då är det välsignat, i världens ögon. Men så är det inte för mig.

ALLT VAD NI VILL ATT ANDRA SKALL GÖRA FÖR ER, DET SKALL NI GÖRA FÖR DEM.
Jesus.

För vems skull?

Vill du bli bakad som en tårta? Och skuren i bitar, med ett leende?
Jag är beredd att hålla med Kitimbwa Sabuni från Afrosvenskarnas riksförbund:
- Kulturministern bör avgå.

Sockerbagaren kan ju fundera på hur avskedstårtan tårtan skulle kunna se ut...

Missbruka inte yttrandefriheten!
Den är alldeles för dyrbar för att användas till kränkande ändamål.

Jag ber för alla som på något sätt har makt i sin hand, att de ska ställa den i Guds tjänst, i kärleken tjänst.
Kung Davids ord i Psaltaren 53 får avsluta detta eländes tårtkalas:

DÅRARNA SÄGER I SINA HJÄRTAN:
- DET FINNS INGEN GUD.

HAR DE DÅ INGET FÅTT ERFARA, DESSA OGÄRNINGSMÄN, DESSA SOM UPPÄTER MITT FOLK SOM OM DE ÅT BRÖD, OCH SOM INTE ÅKALLAR GUD?
JO, GUD FÖRKASTADE DEM.

Men det finns upprättelse. Man kan alltid komma till insikt, omvända sig, be om förlåtelse. Utan socker.

Helene Sturefelt
- torrskorpa.

Blommor till den som vågar sätta gränser.

2 kommentarer:

  1. En minister måste väl också kunna säja nej till ett uppdrag!!!!!??? Jag tyckte det va vidrigt att se när man skar i tårtan och så detta skrikande huvud!! Finner knappast ord för eländet, hoppas hon får avgå Adelsson-Liljeroth. Tack till dej Helene för dina som vanligt tänkvärda ord, kram från Stina

    SvaraRadera
  2. Hej Stina, ja det är många som har reagerat på händelsen på Moderna museet. Det är sannerligen en konst i sig att tacka NEJ... och det borde hon ha gjort.
    HS

    SvaraRadera