Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 19 april 2012

OCKULTISMENS CREDO

Skräckens religion.

- Jag gör vad jag vill.
Detta är ockultismens credo.
Djävulen skrattar åt oss när vi tror att vi är fria att göra vad vi själva vill.
Ja han skrattar skadeglatt då vi hän-ger oss åt egoismens trosbekännelse.

Skaparen av Church of Satan säger att det måste finnas en religion som släpper ut alla lustar och begär.
- Jag gör vad jag vill.

Måste det?
Denna djävulska anarki har alltid haft dragningskraft.
Vad finns där inne i mörkret?
Rent psykologiskt måste varje människa erkänna och möta sitt eget mörker, men att ge sig hän åt det, har ett högt pris:
- Du måste betala med din själ.

I vår tid, som har slängt ut all gammal kristendom, lockas många av ockultismen.
Det perversa blir allt mer normalt. Synden blir tillåten. Det är väl inte så farligt...?
Bockhornstecknet är inte längre så upprörande.
Ändå är det en djävulssymbol, hur rumsren man än vill göra den.

- Jag gör vad jag vill.
Med ett sådant credo ska vi väl inte förvånas över alla övergrepp och våldsbrott som begås?
Ockultism är ju tillåtet...

Lek inte med Korset.

Den självälskande Narcissus banar vägen, förälskad i sig själv.

Just nu är ju Anders Breivik ett fruktansvärt exempel på en självutnämnd "kulturstädare" som tror sig ha rätt att döda... Här har gränserna mellan fantasi och verklighet suddats ut. Mörker kallas för ljus. Rädsla föder egoism.

Norges statsminister Stoltenberg säger att sådana gärningar skall mötas med än mer öppenhet och demokrati. Tack.
Och Jesus sa att mörkrets gärningar skall dras ut i ljuset. Tack.

Tack.

Varför skriver jag ett inlägg om detta?
Jo, jag plågas av att se hur "syndens gränser" suddas ut allt mer. Mina enkla rader är en protest mot att vara aningslös mot ockultism, det är inget att leka med!
Jag vill istället visa på korsets kraft, på mitt sätt, med mina erfarenheter, och mina bilder.

Ockultismen frodas i konst och musik.

"Blod, eld och död" är titeln på en reportagbok om extrem svensk metal, skriven av Ika Johannesson.
Denna djävulska variant av hårdrock har en aggressiv baksida:
- Många som spelar denna typ av death metal är dömda för grova brott, mordbränder och hatbrott mot både människor och kyrkor.

Men det hindrar inte Ika Johannesson att uppskatta själva musiken, men ta avstånd från texterna.

Eller som Brian "Head" Welch i Korn till slut bad:
- Save me from my self!
Jesus Kristus kom med det ljus som avslöjar mörkret och driver ut det.

Och jag tänker i mitt stilla sinne att det finns även kristen metal och hårdrock, som uttrycker kraften i Guds frälsningsverk fullt ut.
Men det finns ingen kristen ockultism!

Frälsningsarmén "Blod och Eld".

Jag kan inte låta bli att jämföra med Frälsningsarmén där det står på banéret:
- Blod och eld. Punkt. - Inte död! Utan liv.
Jesus dödar djävulens makt genom att ge sitt syndfria liv på korset och sedan uppstå på tredje dagen.
Helig Andes eld renar själen.

Ockultism är vidskepelse. Magi är en inkörsport. Det är att leka gud och tro sig ha kontroll över tillvaron genom att göra si eller så.
Medlet är aggression. Och äckel. Målet är också aggression.

Massor är människor är fast i detta! Slavar under besvärjelser, trolldom, woo doo, mantra, tvångshandlingar, askes, offer... för att betvinga - vad?
Sin rädsla.

Blodsprängd.

Kristendomen kan också missbrukas. På Filippinerna finns det en makaber tradition att låta korsfästa sig för att Gud ska vara snäll och göra som man säger...
- Genom att driva in 10 cm långa spikar genom handflatorna ber jag Gud att vi skall slippa sjukdomar och fattigdom, säger en man i en artikel.

Jaha, vi talar nog inte om samma gud... Korsfästelse som magi - bevare oss väl!
Det är ju tvärtom: Levande Gud som offrar sig för oss, för att lösa oss ur syndens slaveri!

Jesus dog för att du skall slippa ockultismen. Han avslöjar demonerna, som känner hans namn...
Jesus tog offerrollen på sig för att du skall slippa leka med djuroffer eller offra dig själv i seanser och göra sådant du egentligen inte vill...
Jesus visar att Gud är Helig, att djävulen bara kan förstöra, medan Gud är den som upprättar och läker.

Även Strindberg lockades av ockultismen. Men till slut segrade den tro som räddar själen:
- Ave Crux, Spes Unica = Var hälsad kors, du mitt enda hopp.

Korset, vårt enda hopp. Monaster Boice.

Gamla döda kyrkotraditioner utan kraft och Ande kan gärna dö för min del.
Men den levande tron genom Bibelns ådra och Andens kraft finns alltid kvar, genom alla sekler, genom alla strukturer och organisationer.

Det finns Jesus-älskande kristna och Messias-troende judar närmare än du anar. Och frälsta muslimer och befriade New Agare som ser att Jesus är den Kristall som lyser starkast av Guds Nåd.
Leta upp dem där du bor.

Och den bekännelsen är fylld av kärlek och frid:
- Jesus, du är Guds son, den levande Herren. Amen.

En sådan bekännelse kan aldrig leda till hat av sina landsmän eller andra folk.
Ett credo grundat i Guds kärlek visar omsorg om alla, oavsett religion och ras, om man är frälst eller inte.
Gud har tålamod.

Tack Herre att Du älskar syndaren, men inte synden.
Befria oss från Egot.
Hjälp oss så att vi inte fastnar i mörkret.
Förlåt oss när vi gör oss själva till gudar.

Renad i dopets bad!

Bed denna bön ur Psaltaren 51:12:

SKAPA I MIG GUD ETT RENT HJÄRTA
GE MIG PÅ NYTT EN FRIMODIG ANDE.
FÖRKASTA MIG INTE FRÅN DITT ANSIKTE
OCH TAG INTE DIN HELIGE ANDE IFRÅN MIG.

Helene Sturefelt,
- som vet att Guds kärlek förändrar livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar