Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 22 april 2012

JESUS ÄR EN GRIND, EN DÖRR

Jesus, en öppen grind!

Många ledare vill ha allt ljus på sig själva. Och de falska profeterna har inget att komma med, mer än att de vill ha lite uppmärksamhet.
Jesus är hela tiden tvärtom.

Fotona är tagna på Öland, Borgs by, en underbar vårdag när tusenskönorna börjat blomma.
Jag läser dagens evangelietext om fåren och grinden i Johannes kap 10.
Jesus talar om sig själv och säger:
- Jag är grinden. Den som går in genom mig skall bli räddad.

Jesus som en dörr...

Tänk så många dörrar man har stått framför och undrat om man kommit rätt...
Man kollar kläderna, frisyren, övar på sin hälsningsfras en gång till:
- Hej, är det här fru Svensson bor?

Bellis i Borgs by.

Eller tvärtom; andra som öppnat sina dörrar och velat släpa, inte släppa, in en...
Jag tänker på sekten Guds Barn som härjade runt på 70-talet och lockade med ett paradis, bara man antecknade sig...

Eller tvärtom igen: Jehovas Vittne, som är tvugna att gå ut och missionera, med foten i dörrspringan för att man inte skall stänga... Jag ber för er att ni ska bli befriade från kontroll!
Sedan måste man ju rannsaka sig själv också... vilken framtoning har jag? - - -

Mitt fokus är på Jesus. Han är dörren in till tryggheten. Det finns en "fårfålla" med staket runt, dit rovdjuren inte kan komma...
Tack gode Gud för det staketet! Du stänger ut allt det som vill ta min själ, min tid och mitt hjärta. Hos dig får jag vila ut.

Stängd till skydd, öppen till frihet.

Jesus fortsätter:
- Den som går in genom mig... han skall gå in och han skall gå ut, och han skall finna bete.

Grinden är alltså inte låst. Jesus fångar inte någon! Utan dörren är öppen.
Kom och vila dig, gå sedan ut igen och sök bete.
Fantastiskt. Vilken mänskosyn! Tillit från Jesus till mig, till dig.

- Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Men jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd!

Skyddssteg.

Jesus har inte heller fokus på sig själv. Även han skickar blicken vidare, till Gud fader, himmelens och jordens skapare.
När jag läser andra "heliga texter" så söker jag efter Guds tilltal, men ofta är det bara mänsko-ord, som vill styra in livet i beteenden, med hot om straff. Jag har just nu i hyllan Odens öga, Koranen och Mormons bok - mycket intressant läsning, men det ger mig inget liv, bara olust. Kanske är det på ett annat sätt för dig.

Men i Nya Testamentet flödar livet! Jesus går till rätta med synden och löser oss ur den. Han ger mig nåd, han ger sin rättfärdighet. Och jag får ta emot. Du med.

Träden är hamlade. Aj, ett nödvändigt ont.

Och så ser jag hur en kvinna öser upp vatten, så mycket att det börjar rinna över... Liv i överflöd...
Och jag tänker på hur välsignat det måste vara att vara just den den droppen som "rinner över"... och drar med sig de andra!

En bild till: Jesus säger:
- Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig.
                               Joh Uppenbarelsesbok kap 3:20

Jesus tränger sig aldrig på. Han vet att det bara finns ett enda handtag på dörren, och det är på insidan...
Alltså är det Gud som söker, och vi som öppnar... aldrig tvärtom, att Gud skulle tränga sig på!

Välsignat utedass!

..."och fåren följer honom, därför att de känner igen hans röst".

Ja Herre, inte alltid har jag känt din röst, men ju mer jag umgås med Dig, desto mer blir din röst Ett med min tanke och mitt hjärta.
Jag är så evigt tacksam för det!

Detta vill jag dela med mig av till dig, kära läsare.
I dialog, i respekt, i allvar, med glädje.

Oj, nu ropar han!
- Jag kommer!
Bloggvila anbefalles. Grönt bete väntar.
Vi hörs längre fram.

Helene Sturefelt
- Bä!

Herren är min herde, mig skall intet fattas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar