Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 3 mars 2012

MIN FÖRSTE ÄLSKARE

Min Älskare.

På något sätt måste jag vara kär. Jag måste känna pulsen slå och livsglädjen vibrera.
Jag har flera älskare...

Men det är inte som du tror.
Vår översexualiserade tid förstår inte detta. Följ med i min berättelse!

Min Förste Älskare upptäckte jag när jag var barn. Varje gång vi bad aftonbön förstod jag att Någon fanns där. Så småningom fick han ett namn:
- Min Himmelske Fader.
Det är ingen man, ingen kvinna, inte en "han" eller "hon" - snarare "hen" - eller ännu bättre: ett DU.

När vi umgås blir vi Ett. I bönen. I tillbedjan. I nattvardens smältande på min tunga.


Jag anar Din skugga.

Denna stora Älskare fyller mitt hjärta med ett inre universum, som varken Humanister eller Ateister vet något om...
Vad är deras inre rum fyllt med? Sig själva? Eller med det som är min älskare nummer två:

När jag har levt i tider av relationslöshet och kärlekshaveri, då har min Andra Älskare trätt fram:
- Naturens sjöar och skogar.

Många gånger har jag suttit vid bryggan i skogskanten och blickat ut över vattnet. Trädens sus har viskat goda ord i mitt öra, vinden har tröstat mig och vattnet har bjudit upp min till dans - antingen i kanoten eller på skridskor!

När vi umgås blir vi också Ett. Med vindrufsigt hår och blöta byxben.


Under isen..

Min Tredje Älskare är de människor jag möter.

Du vet, det är de där blickarna som dröjer sig kvar i varandra, i vänlighet.
Det är ett handslag som inte bara ger en tryckning, utan också varm kärlek.
Eller när man står nära någon i en kö och känner kroppsvärmen från en vänligt sinnad medmänniska.

Alldeles för många tolkar in sexuella signaler. Men allt är inte Eros!
Lika mycket, eller ännu mer, är Filos = vänskap, och Agape = utstrålning av Guds kärlek, närvarande i våra liv.

Att ha tillgång till de tre goda kärleksorden Eros, Filos och Agape, hjälper mig att se vad som händer, och ta emot det.
Det är alldeles underbart att få möta människor på detta sätt, med distans, respekt OCH ett flöde av stor kärlek.

Tack du som värmde mina kalla händer.
Tack du som torkade min tår.
Tack glittret i vattnet som väckte min livslust.
Tack koltrasten som sjöng om nytt hopp.

Vem var där?

Allvaret kommer när vi glömmer bort vår första kärlek:

- Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk på varifrån du har fallit, och omvänd dig, och gör samma gärningar som förr.
Joh Uppenbarelsebok 2:4.

Alla mina Tre Älskare sammanfattas i Jesus Kristus.
Där anar jag Gud Fader, mitt DU.
Jesus går på samma vatten där jag simmar eller åker skridskor!
Hos honom får Gud ett mänskligt ansikte, varma händer och den som tröstar mig.

Herre, hjälp oss att se hur Du har uppenbarat dig för oss!
I naturen, i den Heliga Skrift, i vår medmänniskas ögon.
Jesus, förlåt oss när vi glömmer Dig...

Kärleksfulla hälsningar från ett brustet hjärta som Gud läker.
Nej, bli inte rädd - så är det för oss alla.
För Gud med, den korsmärkta kärlekens DU.
Helene Sturefelt


Herren välsigne dig... drar dig upp. Upprättar dig.

3 kommentarer:

  1. Helene! Du har skrivit det så vackert att jag blev alldeles tårögd.

    SvaraRadera
  2. Tack underbara Helene - om du visste hur väl detta landar efter en härlig dag i Guds fantastiska natur - jag vågar vila i mitt tomrum - och se - det fylls med kärlek - agape - detta vackra ord. Tack! Anneli :o)

    SvaraRadera
  3. Helene svarar:
    Älskade vänner, visst är det fantastiskt! Och även en gråmulen dag är sänd av Gud - det är Guds våta filt över en stressad stadsmänska som tror att solen alltid måste lysa...
    Kärleksfulla hälsningar från Helene, med mossa i håret och bark i brödet! I Jesu namn!

    SvaraRadera