Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 23 januari 2012

SYNESTESI - TVÄRSINNAD

En syn-estetisk telefon-automat!

Ditt telefonnummer är grönt, gult, blått och vitt!
Året dansar i en ring. Tallinjen rör sig efter ett visst mönster och dofter har också färg...

Nu tror du jag är tokig igen, lika tokig som igår då jag skrev om High Sensitive Personality, HSP.
Men faktum är att det finns många fler förmågor hos oss än vad vetenskapen hunnit erkänna, med sina begränsade maskiner...

SYNESTESI är en tvärkoppling mellan de fem sinnena.
Istället för att ta ett sinne i taget, kan vi syn-esteter ta flera på en gång.
Men det är inget vi väljer... det bara är så, liksom...

Siffror i mitt huvud....

Det är bara några månader sedan jag fick veta att denna förmåga har ett namn.
Det var min systerdotter och jag som satt och filosoferade tillsammans.
Vi började prata om vår "inre värld" och på skoj beskrev vi tallinjen för varann - jag har aldrig någonsin tidigare berättat för någon hur jag ser siffrorna 0 - 100 - men vi föll varandra i orden och beskrev det exakt likadant:

- Nollan är längst ned, sen går det snett upp till 12, därefter viker sifferlinjen av till vänster, vid 20 svänger den höger, sedan är det raka vägen upp till 100!

När vi kommit halvvägs tystnade vi, och alla runt bordet undrade vad som hände, och vi stirrade på varann som om vi sett ett spöke: hur kunde hon veta hur min hemliga tallinje ser ut i mitt huvud?!

Det enda som skiljde var att för mig svängde linjen vänster, eftersom jag är vänsterhänt, men tvärtom för henne som är högerhänt..
Vi brast ut i skratt och fortsatte prata "gallimatias", enligt de andra...

Fel! Nollan är vit!

Vad är det med våra hjärnor?

Det finns forskning, t ex den här artikeln:
http://natgeo.se/vetenskap/kropp-sjal/synestesi

Syn-estesti kommer av grekiskans syn = med, och aisthesis = sinnen, känsel, förnimmelser.
Alltså en sammankoppling mellan sinnena, på "tvären".

Min systerdotter har en ännu kraftigare form av synestesi än jag.
Bokstäver och siffror har både färg och kön och till och med relationer och yrken!
Det gör att matematik blir extra svårt för oss, eftersom vi måste förhålla oss till siffrornas färg och relation innan vi kan få ordning på plus och minus... Det är sant!

I kyrkan kan jag använda detta genom att komma ihåg psalmnummer med hjälp av dess färger...
- Bereden väg för Herran (103) = grå, vit, grön.
- Jesus för världen (45)  = röd, grön.

... eller att komma ihåg ett klockslag genom att jag minns färgerna...
Detta här jag inte vågat prata om...

Lägg därtill att jag också är HSP med ett högkänsligt sinne, vänsterhänt med förmåga att skriva baklänges, ett födelsemärke i vänstra ögat, kristen och kvinna... kära nån vilka uppförsbackar!

Eller utförsbackar... med sådant försprång, att jag vet alldeles för mycket, alldeles för fort...

Denna värld är för trög...

Käre gode Gud, Du är så rik med dina gåvor till oss alla!
De fem sinnena är så underbara!
Tack för alla dofter, smaker, synintryck, ljud och den sköna känslan av att ha en hand att hålla i...

Hjälp oss, när ålderns höst kommer, att hänga in våra sinnen i Din stora garderob...

Ur Psalmbokens bönbok, nr 175:

"Herre Jesus, jag vet inte vad det är att dö.
Jag kan inte fatta eller ana vad som skall ske med mig när min kropp inte längre har någon betydelse för livet, och mina sinnen inte längre behövs för att iakttaga den värld i vilken vi lever..."

Ser du mig?

Undrar hur det är på Andra Sidan...
Kan själen förnimma tillvaron utan hjälp av kroppen?

C Söderbergs bön fortsätter:

"Men ett vet jag, i dödens stund behöver jag din närhet.
Vissheten om att Du då kommer att ta emot mig, och följa mig på den okända vägen, är det enda som ger mig trygghet och skänker mina tankar ro.
Amen".

Synnerligen estetiska hälsningar i gult,blått, guld och...
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar