Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 20 januari 2012

BÖNER I DÖDENS NÄRHET

Gravsten. Eller livstecken?

Vad finns det att säga i dödens närhet?
Orden fastnar i halsen och tungan torkar in, allt medan tårarna rinner.

Ändå finns det något att säga!
I trons värld föds orden, av Gud själv, som är Ordet.
Nu vill jag dela två fina böner och dikter, som tröstar i sin ärlighet.

Den första ramlade ur bokhyllan, så där konstigt du vet, när man stryker med fingret över bokryggarna och på måfå slår upp en sida...
Ur Stora Bönboken, katolsk spiritualitet, en bön som kallas Stella Maris, och som ofta handlar om Maria.
Här tolkar jag bönen som Havets Stjärna:

Havets mantel.

O DU SOM SVEPER IN OSS ALLA
I DIN MANTEL AV BRÄNNINGAR

LÅT INTE DET MÖRKA DJUPET
ÅTERFÅ SIN MAKT ÖVER OSS.

NÄR VI URSKILJER DIG I ZENIT
MISTER VÅRT ÖDE SIN SKUGGA.

SÅSOM LIVET FÖDDES UR HAVET
MÅ UR DIG EVIGHETEN BRYTA FRAM.

Ödes-bränningar.

Nästa dikt fick jag i min hand i samband med en begravning.
Det finns så många fina, kloka människor som sitter i sin kammare och hittar orden.
Skribenten är anonym. Rubriken är FRÅN EN VÄN...
En mening markerar jag med en * för att ge en kommentar sedan.

DET LIV SOM BLIVIT OSS GIVET
ÄR BARA ETT LÅN MIN VÄN.
SÅ ÄR DET I BIBELN SKRIVET
DET SKALL TAGAS IFRÅN OSS IGEN.

JA, HERREN STYR VÅRA ÖDEN
KANSKE EJ SOM VI ÖNSKAT OCH TÄNKT
MEN MINNS NÄR DU MÖTER DÖDEN
VEM SOM ÄVEN DIG LIVET SKÄNKT.

Motvind. Solvind.

GRÅT EJ OCH KLAGA FÖR HERREN
HAN SKALL INTE ORDNA ALLT *
GLÄDJEN SYNS KANSKE SÅ FJÄRRAN
MEN SORGEN ÄR LIVETS SALT.

MINNS DETTA JUST NÄR DU GRÅTER
SNART LYSER SOLEN IGEN
DET SVÅRA GER STYRKA ÅTER
DET MSÅTE VI HOPPAS, MIN VÄN.

VI VET SÅ LITE OM LIVET
OM DÖDEN, OM KÄRLEKEN
ATT BLI LYCKLIGA TAR VI FÖR GIVET
MEN, DET ÄR INTE SÅ, MIN VÄN.

IBLAND JUST NÄR SOLEN LYSER
DRAR VINDEN SÅ KALL I VÅR VÄRLD
DÅ KÄNNS DET SOM OM VI FRYSER
INGEN LYCKA FINNS PÅ VÅR FÄRD.


Var är lyckan?

SÅ SKIFTAR LJUSA OCH MÖRKA DAGAR
SAMLAS OCH BLIR TILL ÅR.
MÄNNISKAN STIFTAR LAGAR
OM MYCKET HON INTE FÖRSTÅR.

ETT BORDE VI DOCK BETÄNKA
INNAN DET BLIR FÖRSENT
ATT MERA AV KÄRLEK SKÄNKA
TY JUST SÅ ÄR DET TÄNKT OCH MENT.


* Jo, klaga för Herren! Klaga och gråt!
Det bibliska ordet för tröst betyder just att låta gråta färdigt...

Jo, Gud skall visst ordna allt! Till slut...

Jag tar djupa andetag och drar in livets brustenhet.
Men när jag andas ut, är det helat - för längst där inne är Gud, som vet...
Och jag tar en Jesus-bön i min mun, ord från Psaltaren som tröstat, tröstat...

Vänd ödet.

NÄR HERREN VÄNDE SIONS ÖDE
DÅ VAR ALLT SOM OM VI DRÖMDE,
VI SKRATTADE, VI SJÖNG AV GLÄDJE OC JUBLET STEG FRÅN VÅRA LÄPPAR.

DÅ SADE MAN BLAND FOLKET:
- HERREN HAR GJORT STORA TING MED DEM!

HERRE, VÄND VÅRT ÖDE,
LIKSOM DU GER LIV ÅT BÄCKARNA.

DE SOM SÅR UNDER TÅRAR
SKALL SKÖRDA MED JUBEL.
GRÅTANDE GÅR DE OCH SÅR SIN SÄD,
JUBLANDE KOMMER DE OCH BÄR SINA KÄRVAR.
                                                                Psaltaren 126

Skörda jubel. När?

Käre Gud, skörden blir stor...
Amen.

Helene Sturefelt, gråterska...
... som fotograferade i Karlskrona skärgård på ön Kobebus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar