Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 17 december 2011

SÅ MYCKET BÄTTRE - Eva Dahlgren "Jag är Gud"

Är kommunikation möjlig?

Så roligt det är att se och höra SÅ MYCKET BÄTTRE på TV4, där Timbuktu, Laleh, E-type, Ledin, Lena Ph, Wiehe och Eva Dahlgren tolkar varandras låtar!
Det här gillar jag.
Vilka härliga nygamla musikstycken det blir!

Det påminner mig mycket om teologi... där varje bibelläsare måste tolka och förstå den text som läses.
1. Fakta kring originaltexten
2. Vad tänkte den som skrev?
3. Vad betyder det för mig?

Jag ska nu göra ett försök att tolka just Eva Dahlgrens låt "Jag är Gud" - en text som provocerar mig, men där jag vill komma bakom orden.
Jag kommer förmodligen göra samma misstag som den gör, när den läser min blogg - utan att känna till min bakgrund, min humor och mitt allvar...
Men man kan också träffa rätt, och få en ny förståelse av tillvaron!
Vi får se hur detta går.

Vi ser gåtfullt, som i en spegelbild...

Först en bakgrund:
Eva Dahlgren berättade i sommarpratprogrammet i P1 att hon fått frågan att skriva ett Reqiem till kyrkan.
Hon tänkte efter och tackade nej.
Argumentet var att hon inte vill inte vara en del i ett system som bl a inte tar tag i sexuella övergrepp inom kyrkan.
Det vill väl ingen?!
- Jag kan inte tro på Gud.

Det är ärligt och bra. Man kan inte skriva om det som man inte känner till, inifrån, eller inte tycker om.
Men det är inget svar på om hon tror på Gud. Bara att hon inte vill vara en del av kyrkans system.
Jag vill inte heller vara en del av ett förtryckande system. Därför går jag hellre till Källan själv...

Vem är du?

Här är Eva Dahlgrens text: JAG ÄR GUD:

VARJE LITEN GRÅ STEN, BÄR EN EVIGHET
VARENDA LITEN BLOMMA ÄGER EN VÄRDIGHET.

/Påminner om Jesus i Bergspredikan - Se på blommorna, de väver inte, ändå kläder Gud dem. Matt 6:28/

VARJE SJÄL, ÄR EN DEL

JAG ÄR
JAG ÄR GUD ://
SÄG MIG VEM ÄR DU

/Vem talar nu? Är Eva Gud? Eller låter hon Gud tala och säga "Jag är Gud"?.
"Jag Är" - är ju så som Gud själv presenterar sig för Mose - Gud såsom själva Varat, själva den Existens som hela universum andas i.../

/Och vad menar poeten Eva sen då? Är det hon som frågar vem Gud är? Eller är det Gud som frågar vem människan är?
Poeten lämnar alltid många öppningar, men med tanke på att Eva själv inte tror på Gud, får jag ingen bra "magkänsla" - och det är svårt att sjunga med, vilket man kan se på inspelningen:/

http://www.tv4play.se/noje/sa_mycket_battre?title=e-type_och_eva_dahlgren_-_jag_ar_gud&videoid=2093956

Jag hänger inte... med...

I VARJE LJUMMET SOMMARREGN, FALLER DU OCH JAG
I VARJE VIND ÖVER SKUMMANDE HAV
LEKER DU OCH JAG

VARJE SJÄL, ÄR EN DEL

/Ja, varje själ är en del av Gud, i den betydelsen att vi kan öppna oss för hans närvaro och leva i en relation med Gud.
Men skapelsen är inte Gud! Iså fall är detta panteism.
Lika lite som bullen är bagaren... /

JAG ÄR
JAG ÄR GUD ://
VEM ÄR DU

EN VILSEN MÄNNISKAS LÖGN
VEM ÄR DU
EN EVIGHETSLÅNG DRÖM

/Här ger Eva sin trosbekännelse, såsom jag tolkar henne, att varje mänska som lever i en Gudsrelation är vilsen. Är det så hon menar?
Jag kopplar ihop detta med en annan sång hon skrivit: "Tro, jag vill känna tro... " fast det är inte Gud hon syftar på utan morgondagen./

"... åndä nam mO" -  I väntan på Förståelse.

CD´n snurrar för fullt och jag dansar runt till E-Type´s underbara party-tolkning!
Men jag blir inte klok på vad Eva Dahlgren menar.
Blir du?

En text, eller ett konstverk som tar mer energi än det ger, orkar jag inte med.

Å andra sidan citerar en kvällstidning henne:
- Gud är lika värdelös som en lamborgini.
Jaha?
Den är väl tvärtom mycket värdefull - både till pris och utrustning! Dessa paradoxer med fintar och dribblingar... vad menar hon med det?

Guds-spegling i världen.

Nej, nu gör jag mig redo att umgås med Lukas evangelium och jungfru Marias underbara lovsång till den Gud som hon fick förkunna med hela sin varelse!

MIN SJÄL PRISAR HERRENS STORHET!
MIN ANDE JUBLAR ÖVER GUD, MIN FRÄLSARE!

Osäkra hälsningar...  ; ) från Helene Sturefelt,
- som imorgon skall fira gudstjänst hon bröderna Kulenovic vid deras Mariatavla, av Leonardo da Vinci.
Här gäller det att tolka det gamla rätt... in i vår tid.

Undrar om evangeliet blir "så mycket bättre" i en annan miljö?
Vi får väl se!

Tack ändå, Eva Dahlgren, för många underbara sånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar