Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 25 december 2011

O HELGA NATT

Inkarnationen.

"Var hälsad sköna morgonstund"!
Det är juldagsmorgon.
Antingen har du sett TV-gudstjänsterna från Motala, med mina vänner i församlingen där uppe, eller så har du besökt en kyrka IRL - In Real Life, eller i IVL = I Verkliga Livet.
Eller så kanske du har loggat in här.

I så fall skall du inte gå lottlös. Här följer ett utdrag ur predikan kring Adams Julsång O HELGA NATT.
Detta är den i särklass starkaste sången jag kan höra!
Den säger mig allt.

Så här lät det i Fredrikskyrkan, på julbönen och på julottan:

Morgonljus i sakristian.

O HELGA NATT, O HELGA STUND FÖR VÄRLDEN,
DÅ GUDAMÄNSKAN TILL JORDEN STEG NED.

Stunden är helgad, helig och hel, ja helt avskild för ett enastående genombrott, rakt in i tid och rum.

Vi vill ju att Gud skall vara oss nära - men inte bli en "simpel" människa som vi.
Vi vill att Gud skall vara upphöjd - men inte så långt bort att vi inte kan få kontak.

Gud väljer att ikläda sig en mänsklig kropp - men inte med beteckningen "simpel" - en människa kan aldrig vara simpel! Tvärtom!
Underbart är vi skapade!
Därför kallar Jesus sig själv för självaste Mänskosonen, och visar vilket oändligt mänskovärde vi har.

Jesus Kristus blir såsom Gud har tänkt vi skulle vara... så att vi kan bli den reparerade avbilden, som reflekterar hans ljus, genom våra sprickor...

Bländad av skuggan.

FÖR ATT FÖRSONA VÄRLDENS BROTT OCH SYNDER,
FÖR OSS HAN DÖDENS SMÄRTA LED.

Jesus försonar våra synder - hur är det möjligt?
Vid vårt altare ser vi krubbans gestalter snidade, i guld. Strax under är det svarta krucifixet, med Jesus på korset.
Från krubban till korset - vidare till himmelen!
För oss, och med oss.

För att bryta med alla som vill ta offerrollen på sig - eller rent av försöker blidka Gud med sin egen förträfflighet - tar Gud själv på sig offerrollen.
Vi känner igen orden att Jesus är "Guds lamm som tar bort världens alla synder" - och jag funderar på om det är därför han föds bland djuren... i ett vindskydd där lammen och deras herdar sökt lä?

Här finns en stor hemlighet förborgad...

Från krubban till korset.

OCH HOPPETS STRÅLE GÅR IGENOM VÄRLDEN
OCH LJUSET SKIMRAR ÖVER LAND OCH HAV.

Gud är ljus. Gud är energi.
Och det strålar och lyser från det enkla stallet.
Om nu Herren Gud valde att bli människa - inkarnerad i Jesus - då kan Guds strålglans få lysa även över dig, så att du också börjar tindra... med livslust från himlen!

Den strålande ljuskronan. Fredrikskyrkan.

FOLK! FALL NU NEDER,
OCH HÄLSA GLATT DIN FRIHET
O, HELGA NATT, SOM FRÄLSNING ÅT OSS GAV.

Här förmedlar textförfattaren ett evangeliskt allvar, att "falla ned".
Inför vad då?
- Jag tänker inte böja knä inför det jag inte känner till, kanske någon tänker.
(Och jag tänker på hur lurad jag blev av Transcendental Meditation på 70-talet, där initieringsriten var att böja knä inför de hinduiska mästarna... !) (Aldrig!).

Jag böjer mig över huvud taget inte inför någon/något!
- Jag vill definitivt inte vara underkastad! kanske någon annan tänker.

Men vänta nu, skall jag "falla ned" inför den som kan ge mig frihet?
Det är en annan sak...

I sina armar. Varandras...

TY FRÄLSAR´N KROSSAT VÅRA TUNGA BOJOR,
VÅR JORD ÄR FRI, HIMLEN NU ÖPPEN ÄR.

Kära vänner, den Gud som Bibeln presenterar är den Älskande Guden, som befriar oss från den rädsla som driver oss att handla destruktivt.

UTI EN SLAV DU SER EN ÄLSKAD BRODER,
OCH SE, DEN OVÄN SKALL BLI DIG SÅ KÄR.

Det har hänt, även i krigsdagar, att stridande män har lagt ned vapen denna enda natt - Julnatten - och upptäckt att de trots allt är bröder...
Tvärs över taggtråd och skyttegravar har freden från Fridsfursten släckt hatet.

Det har hänt. Det kan hända igen. Det skall hända igen!

Krossa bojorna.

FRÅN HIMLEN BRAGTE FRÄLSAREN OSS FRIDEN,
FÖR OSS HAN NEDSTEG I SIN STILLA GRAV.

Jesus steg sedan ned i sin grav, för att vi skall slippa alla dessa skyttegravar!
Och min tanke och bön går till strävan efter fred och demokrati i Mellanöstern, i Syrien, där Quirinius en gång var ståthållare...

Sången talar om att ära Gud!
Vi är så trötta på att sjunga falska lovsånger till idoler, politiker och idrottsstjärnor som bara vill ha vår uppmärksamhet för sin egen skull...

Nej, här talas det om hjärtats fokus på den Gud som skapat universum - i ständig expansion - den Gud som kommer oss mänskligt nära och den Gud som älskar oss tillbaka till sig... i en försoning utan gräns, varken i tiden eller rummet.

Fredsfursten.
Gå ut och förkunna!

FOLK, FALL NU NEDER
OCH HÄLSA GLATT DIN FRIHET!
O, HELGA NATT, DU FRÄLSNING ÅT OSS GAV.

Ja, Herre, inför Dig - som är Ljus - vill jag gärna böja mina knän.
Inför Dig - som är Kärlek - vill jag gärna ge mitt hjärtas gensvar.
Inför Dig - som är mäktig att upprätta varje fallen människa - vill jag höja mina armar i lovsång!

Inför Dig - som kan försona mörker och hat - ger jag nu hela mitt jag, och hälsar glatt min frihet.
Med rak rygg och eget ansvar.

Helene Sturefelt,
komminister.


Väl hemma i soffan, vid radion, hör jag en dålig nyhet:
- Kyrkor i norra Nigeria är bombade av en islamistisk sekt som vill se strängare sharialagar, meddelar korrespondenten Maria Sjöqvist.
Vilken provocerande terrorrattack - på den kristna högtidsdagen!
Gode Gud, nu gäller det att ta på allvar "att din ovän skall bli dig så kär"...

Ner på knä! Bed!
Om samförstånd, samexistens, försoning och alla andra "stor-orden"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar