Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 19 december 2011

HÄRSKARE FALLER - JESUS OXÅ?

Tekniken meddelar.

Vilken märklig tid vi lever i, den ena diktatorn efter den andra faller.
Nu dras blickarna ett halvt varv runt jorden - Nord-Korea gråter, deras diktator Kim Jong-Il, är död, dyrkad som en halvgud...

Och julen är kidnappad av kommersen, säger vår ärkebiskop Anders Wejryd.
Enligt en Sifo-undersökning, som Svenska kyrkan låtit göra, är det bara 10% som bryr sig om själva julfirandets anledning: Jesu födelse.

Jag läser tidningar, bibeltexter och tittar på nyheter.
Det är min måndag.

Utsikt från Bryggareberget, Karlskrona.

Denna veckan lever jag med Marias Lovsång i Lukas evangelium, och hon stryker inte medhårs:

GUD GÖR MÄKTIGA VERK MED SIN ARM
HAN SKRINGRAR DEM SOM HAR ÖVERMODIGA PLANER
HAN STÖRTAR HÄRSKARE FRÅN DERAS TRONER
OCH HAN UPPHÖJER DE RINGA.

"De ringa" i detta fall är, i min tidningshög, fredspristagarinnan Leymah Gbowee från Liberia.
Tidningen Dagen refererar till ett spännande samtal i Uppsala Domkyrka mellan henne och ärkebiskopen.
Anledningen till deras möte är att Svenska kyrkan i många år har stöttat den lutherska kyrkans freds- och försoningsarbete i Liberia.

Se där, alla som i det tysta är med och ger kollekt till kyrkans internationella arbete, det ger resultat!
Ni får också del av fredspriset tycker jag.
Liksom alla bedjare...

Leymah´s vän, den svenske prästen Hans Lindqvist som arbetat i Liberia, säger:
- När vi efter inbördeskriget åkte ned till Liberia, insåg vi att ett försoningsarbete är något som man gör på mycket lång sikt.
Och Leymah berättar om de kollektiva såren som måste läkas - hon vet, som traumaterapeut...

Över-fall.

Jesus Kristus är en levande verklighet.

Den försoning och förlåtelse som finns i hans närhet är ett viktigt redskap i bearbetningen.
Jesus ger hopp att hitta ett annat sätt att leva.

Eller som en kristen broder sa:
- Jag har lämnat mitt hämndbegär till Gud, Han får ta hand om hämnden i så fall, nu vill jag gå framåt, med förlåtelsens hjälp.

Min bön ikväll går till folken på båda sidor gränsen mellan Nord- och Sydkorea, till Liberia, till vårt andligt hungrande Sverige...

Och i de julruschiga varuhusen hör vi:
- O helga natt... Folk fall nu neder och hälsa glatt din frihet...!

Nej, fall inte ned framför kommersens altare! Tänk så många julklappar som just nu inhandlas p g a dåligt samvete, där slarvigt skötta relationer ska rättas till med lite presenter...
Det är inte frihet.

Vi lever fortfarande i skuggan av fattigsverige.
Vi vill ju inte ha fler prylar!! Men ändå... för säkerhets skull...
Slå in en komplimang istället. Eller ge den direkt.

Glädjande nog visar Sifo´s undersökning att 18 % av blekingarna tycker det är viktigt att gå till kyrkan under julen.
Många kan också tänka sig att dra ned på julklappsköpandet och ge pengarna till välgörande ändamål.

Vatten till alla.

Jag kidnappar tillbaka julen och tackar Gud för kyrkan, att den ännu står kvar, och är motvikt till allt detta jippo.

HUNGRIGA MÄTTAR GUD MED SINA GÅVOR
OCH RIKA SKICKAR HAN TOMHÄNTA BORT.

Tänk om det kommer en dag när kyrkporten är stängd och evangeliet tystnat... där alla prasslar runt bland sina glitterpapper och undrar vad som egentligen är meningen...

Tänk om det kommer en dag där religionsfobin fått sådant genomslag att det blir böter på att nämna hans namn... Jesus.
Föraktet var tydligt igår när SVT visade en 30 sek lång kortfilm, där man ser Maria med den döde Jesus i knät - och en tecknad pratbubbla som meddelar hur Jesus tycker att - svordom - det är så skönt att "chilla" - ta det lugnt...

Ja, att driva med och häda kristendomen offentligt, det går bra... men inte att be en enkel bön i kyrkorna för barnen!!
Här har jag lust att skriva ett antal fula ord .... zxyszzö öözx xxcåå...

Frostiga sändningar.

Jag tar ett djupt andetag och låter Elsa Beskow avsluta kvällens inlägg:

DU LILLA VACKRA JESUSBARN SOM LIGGER DÄR PÅ STRÅ,
DU BORDE HA EN BÄDD AV DUN, MED SILKESLAKAN PÅ.

EN VACKER HÄST AV BARA GULL, DIN JULKLAPP SKULLE BLI,
OCH LITEN VACKER SILKESKOLT MED PÄRLBRODERI.

MEN INGEN JULKLAPP ALLS DU FÅTT, JAG KAN DET EJ FÖRSTÅ,
FÖR DIN SKULL ALLA JORDENS BARN JU FULLT AV KLAPPAR FÅ!

FÖR ATT DU FÖDDES DENNA DAG, HAR HELA VÄRLDEN FEST.
OCH DÄRFÖR SKULLE VÄL JUST DU BLI FIRAD ALLRA MEST!

JAG VILLE DUKA DIG ETT BORD MED SMÅ PAKETER PÅ,
OCH ALLDELES  I BORDETS MITT EN TÅRTA SKULLE STÅ.

OCH RUNTOMKRING EN VACKER KRANS AV BLOMMOR OCH AV BLAD,
DU LILLA VACKRA JESUSBARN, DÅ BLEVE DU VÄL GLAD?

Helene Sturefelt
- den kristna julens försvarare.

Utkikens restaurant. En varm plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar