Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 15 december 2011

FRÅGA INTE

Se! Se med din mun. Se Människan.

Vad tänkte Johannes Döparen i fängelset?
Vad tänker man när man är fängslad för sanningens skull?

Ångrar man sin trohet mot den inre drivkraften?
Ångrar martyren sin kärlek till sanningen och till Gud?

På glid.

Jag sitter hos Johannes Döparen...utanför hans dörr... Jag tänker mig att jag är en av dem som smyger dit med mat... och ljus... En råtta löper över min fötter.
Mörker och fukt kryper längs väggarna, samtidig som Jesus fritt går omkring och botar de sjuka - både till kropp och själ.
Människor upprättas från förtryck och blinda börjar se.

Johannes pendlar mellan hopp och förtvivlan.

Se din styrka! Och feghet.

I min fantasi tänker jag att han klottrar väggen full med sina skarpa ord... och när bödeln har kommit för att hämta honom, smyger jag in och ser orden kvar på väggen...

FRÅGA INTE VAR GUD ÄR
NÄR ONDSKAN I TILLVARON HÄRJAR.
FRÅGA HELLRE VAR MÄNNISKANS GODHET ÄR
OCH VARFÖR DU HELLRE VÄLJER DET BEKVÄMA TIGANDET
FRAMFÖR DEN MODIGA PROTESTEN...

FRÅGA INTE VARFÖR GUD INTE INGRIPER!
GUD HAR GETT OSS EGET ANSVAR.
BE HELLRE GUD OM KRAFT ATT TA DETTA ANSVAR PÅ ALLVAR,
OCH VÄLJ INTE BORT
- DET OBEKVÄMA TALANDET
- DET PROTESTERANDE MODET.

GUD ÄR REDAN HÄR.
GUD HAR REDAN INGRIPIT.

FRÅGOR SÖKER SVAR.
SVAR GER NYA FRÅGOR.

Korset som välsignar döden.

Nu kommer de.

Jag plockar upp den kamelullsmantel som ligger kvar på golvet.
Adventstiden bjuder på gräshoppor - men honungen är slut...
Långt bort från de feta julborden.

Herre, jag ber för alla grävande journalister, alla rättrådiga politiker, alla dokumenterande fotografer, bedjande själasörjare, alla lyssnande diakoner, jag ber...

I frihet nedtecknat,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar