Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 november 2011

HÄDELSE MOT GUD

Oredigt. Avsågat.

Det är inte lätt att veta hur man ska be.

Det finns två radikalt olika böner där den ene har sig själv i centrum, medan den andre har Gud i fokus.
Egoisten använder Gud som styrmedel för egna syften.
- Gud, ske Min vilja! Annars...
Inget lyssnande finns efter vad Gud har tänkt med situationen.

Den andra bönen söker inte sin egen utan Guds vilja, och med uppriktigt hjära ber:
- Gud, ske Din vilja.
Visa mig, herre, din väg, och gör mig villig att gå den, som Heliga Birgitta sa.

Vad är då att HÄDA GUD?

Det hebreiska ordet för "häda" som används i Gamla Testamentet betyder:
= ringakta, smäda och förbanna.
Häda gör den som avvisar Guds ord och föraktar Honom.

Lägg märke till att häda är inte att vara arg på Gud.
Det är inte heller att använda vår kunskap eller vårt förnuft.
Men häda gör man när:

a) tillskriva Gud något ont och frånkänna Gud hans goda egenskaper,
b) blanda ihop begreppen och tillskriva själva skapelsen gudomliga egenskaper,
c) missbruka hans namn.


Tilltrasslat.

Har du läst Jobs bok?
Han var en rättfärdig man som prövades hårt av Gud. Hela hans familj togs ifrån honom och han undrade varför. Dåliga rådgivare och konstiga förklaringar från vännerna gjorde saken bara värre.
Till slut vill han inte leva...
Han brottas med Gud, är arg och ifrågasättade, bevisar sin oskuld och kämpar för sin rätt.

Men aldrig att han hånar Gud, aldrig att han missbrukar Guds namn eller vänder sig bort från Gud. (Job 6:10).
Till slut är prövningen över och Job får hela livet tillbaka - inklusive ny familj!

I Nya Testamentet används ordet blasfemi:
= skada någons rykte, förtala och häda.

Denna Gudsbespottelse består i en respektlöshet mot Gud.
Att häda är att sin förmätenhet vanhelga Gud och Guds majestät, i både ord och livsstil.
Häda är att göra sig själv till Gud...

Jesus beskylldes för hädelse, att han talade å Guds vägnar...
Inte så konstigt, det är ju inte ofta Gud kommer på besök... ;)
Men Jesus visade med hela sitt väsen att han utstrålade Guds kärlek. Han gick aldrig emot Gud.
Han gav allt det Gud ville ge människan.

Och när människan förtalade och smädade honom på korset, då förlät han - i sanning Guds son!

Förbannade motvind!

Tillbaka till vår vardag.
När vi hamnar i svårigheter, då kommer de här två vägskälen upp:
- antingen förbannar jag Gud för att han går emot mig, och jag ökar min egen olycka,
- eller så frågar jag vad som är meningen, och försöker ta emot det han ger - även om det är emot min egen uträkning.

Ett exempel ur mitt eget liv:
Jag hade sökt flera jobb och hoppades på det bästa... Jag bad Gud om konkret vägledning.
Och visst svarade Gud!
... med ett Nej.

Jag har mött alldeles för många människor som är ledsna för att Gud inte svarar på deras böner.
När jag hör deras berättelser står det klart att Gud visst har svarat - men inte så som man själv ville!
Är inte ett "nej" också ett svar??

Den som tror att "ja" är det enda bönesvar Gud har tillgång till, har missat något...

Guds svar till mig blev fruktansvärt utmanande. Hela min tro ställdes på sin spets, för jag insåg att antingen fick jag säga:
- Äh, jag bara skojade, ville kolla lite bara vad du tyckte...
Vilket skulle innebära att jag drev med Gud och  - hädade...
... Eller så fick jag vackert acceptera Guds vilja - för det var väl den jag sökte?

De tre åren som följde blev väldigt jobbiga. Det andra roligare jobbet gick till någon annan.
Men dessa tre år medförde att jag växte och mognade som människa, och fick bli till välsignelse där jag var, om än under tårar.

Det måste finnas en annan väg.

Motgången, eller lidandet, är inte i sig "Guds mening".
Prövningen är att hela tiden vara vänd mot Gud och söka välsignelsen i den dyrköpta erfarenheten.

Tack och lov har jag inte mött många som öppet hädar Gud.
Utom en gång...
.. och jag ber fortfarande för den personen att du ska finna välsignelse i Guds vilja.
Inte förbanna Gud när din vilja inte sker.

DINA TANKAR, O GUD, ÄR FÖR HÖGA FÖR MIG
VÄLDIG ÄR DERAS MÅNGFALD,
UTRANNSAKA MIG, GUD, OCH KÄNN MITT HJÄRTA,
PRÖVA MIG OCH KÄNN MINA TANKAR!

OCH SE TILL OM JAG ÄR STADD PÅ EN OLYCKSVÄG
OCH LED MIG PÅ DEN EVIGA VÄGEN.

Psaltaren 139, den bästa trösteboken i livskriser.

Helene Sturefelt
- en nej-sägare som vördar det stora JA:et.

Vila. Gud vet.

1 kommentar:

  1. Helene tillägger:
    Guds ord är allvar.
    Allt jag skriver utgår från min egen erfarenhet och riktar sig först och främst till mig själv - och jag delar det med dig som har lust att läsa.
    Och alla ni 241 läsare idag blir förhoppningsvis berörda av Guds helighet, som vill leda oss på kärlekens väg.
    Läs inlägget om FÖRLÅTELSENS MÖJLIGHET som kommer imorgon.
    Välsignande hälsningar - inte förbannelser.
    HS

    SvaraRadera