Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 14 oktober 2011

KOPTERNA SÖRJER

En kyrka mitt i stan.

I Egypten finns en av världens äldsta kristna kyrkor, den koptiska.
Alexandria var en av de viktigaste lärosätena.
Under det senaste året har flera attentat riktats mot de kristna i Egypten:
- på nyårsnatten sprängdes en bilbomb vid en kyrka i Alexandria och minst 24 människor dog.
- i mars dog fem kopter efter att de demonstrerat i ett sopbergsområde i Kairo, muslimska förövare hade rivit en kyrka där.
- den 7 maj brändes fem kyrkor och ca 200 kopter skadades av våldsamma islamister.

Och nu i förra veckan dödades 25 och 300 skadades i Kairo av krypskyttar då kristna protesterat mot att ännu en kyrka bränts ned. Ögonvittnen såg stridsvagnar köra över obeväpnade demonstranter.

Hur reagerar vi i Sverige?
Äh, det är för långt bort... äh, det är de hopplösa religionerna nu igen... hu, man är rädd för mer våldsamheter... bäst att tiga still...
Kan inte utrikesminister Carl Bildt reagera? Eller det gör man inte om man är religiöst neutral?

Religion i det offentliga rummet.

Mellanösternkännaren Aron Lund säger i Kyrkans Tidning nr 41/11:
- Spänningen mellan kristna och muslimer har funnits länge och har ökat efter revolutionen. Att regeringen inte ingriper mot en kyrkbränning tyder på att regimen hellre lämnar minoriteten i sticket, än att stöta sig med islamister...

Rädslan är ett effektivt sätt att styra människor med. Vi skrämmer dem till tystnad...
Det verkar vara en fredlig religion det där...
Vi måste våga tala. Vi måste våga säga vad vi tänker och tror.

Det finns två stora teologiska problem med muslimer, såsom jag har mött det. Det ena är:
1. De lyssnar inte på sin motpart och påstår att vi tillber tre gudar.

Detta är intellektuellt ohederligt. Det hade varit en annan sak om vi sa: "jodå, vi kristna tillber tre gudar" - men det gör vi inte!!
Vi är helt överens med muslimerna att Gud är EN.
Men muslimerna väljer alltså att hålla kvar sin falska föreställning och odlar hellre denna motsats än att närma sig.
Vem äger bollen då i dialogen?

2. Muslimer är inmatade att hata judar, med stöd från Koranen.
Enligt den fantastiska kvinnan Ayaan Hirsi Ali, en muslimsk reformator med modiga sanningsuttalanden, så fostras detta hat in i barnen, utan att de någonsin träffat judar. Det bara ingår, liksom.
Hon menar att detta blinda hat måste avslöjas (!) (ta av slöjan på hatet!) - först då kan det bli fred i Mellanöstern.

Och jag tillägger, en religion som har hat inbyggt, tillber inte samma Gud som den Jesus berättar om...

Bara ett kyrktorn, inte tre.

Ayaan Hirsi Ali berättar i en intervju på P1 hur sharialagarna är en dröm hos länder med diktatur, ett sätt att få ordning. Men där sharialagarna verkligen tillämpats, som i Iran, är det en mardröm... som man flyr ifrån...
Guds beskydd över dig, Ayaan, att du med din kunskap och klarsyn ska hjälpa oss alla att se varann bättre.

Medan stora strukturer kolliderar med varann, kan små vanliga människor hitta rätt i samförstånd.
Sune Fahlgren har ställt samman en bok om "judar, kristna och muslimer sida vid sida" i Jerusalem.
Boken heter Shalom Inshalla och har många bilder av fotojournalisten Ziv Koren från Tel Aviv.
Där skildras en vardagsfred som gör gott att läsa.

Perspektivet avgör vad man ser.

Och här i ankdammen Sverige har socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt försökt införa ett nytt sätt att bo tillsammans:
- Kulbo...
.. och han trodde att han gjorde rätt. Nu vet han bättre och ber om förlåtelse.
Ska vi fria eller fälla, som det hette i den gamla evangelieboken?

Jag har hellre en ledare som inte kan alla paragrafer men som är snabb att rätta till de fel han/hon gör, än en ledare som utger sig vara oklanderlig och sedan ljuger om sina misstag.
För ty, tro inte att någon ledare, vare sig i politiken eller i kyrkan, är utan brister!

Ankdammen tycks tro det, och de som nu vill ha en ny partiordförande, som är moraliskt oklanderlig, kommer inte att finna någon... eftersom vi alla är syndare... ; )

Nåväl, detta blev ett religionspolitiskt inlägg, men det är också nödvändigt när man, som jag, vill pendla mellan kyrka - samhälle, kultur och kristendom.

Avslutar med en bön för den muslimska kvinna som satt framför mig på bussen idag. Hon bar en vacker sjal om sitt hår, men med ansiktet synligt.

- Jag ber för alla er som läser namnet Isa i Koranen, att ni ska få möta den verklige Jesus, som finns bakom namnet, den Jesus som gjort slut på alla offer och älskat oss tillbaka in i livet, den Jesus som är Ett med Gud, och som ger oss sin helige Ande.

- Jag ber för alla er som läser Bibeln, när du där tar namnet Jesus i din mun, ska fyllas av värme och gudomlig närvaro.

- Jag ber för alla koptiska bröder och systrar, som oskyldigt berövats sitt liv för sin Jesustro - sanna martyrer där blodet ska vittna om en Gud som älskar och förlåter.
Amen .

Helene Sturefelt

Motala kyrka i Östergötland förgyllde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar