Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 29 september 2011

TRO PÅ HASSLÖ

En bro av Tro.

Marie Fredriksson sjunger:
"Tro, jag vill känna tro..."

Jag körde ut på en av öarna idag, till Hasslö i Karlskrona skärgård.
Där finns en underbar plats där tron bor.
Det är ett vanligt vitt tegelhus och när man kommer in, möts man av trofasta träbänkar, en talarstol och ett strålande träkors.
Det luktar gott av stearinljus och kaffe.
Några dragspel står i en hörna och väntar på sina spelemän, mikrofonerna är framställda liksom bullfaten.

Trons Hus.

Hasslö Betania fylls, denna torsdagseftermiddag, med glada människor som sjunger av hjärtats lust.
Du vet, det är skillnad på att sjunga och sjunga...
I Betania är det inte allsång, här är det lovsång - med ett direkt tilltal till Gud.
En dimension till är närvarande...

Jag önskar att Marie Fredriksson hade varit här. Då hade hon fått svar på sin bön, att få "känna tro".
Sällan har jag hört en så underbar sång som här på Hasslö!

- Han är min sång och min gläjde!
- Jag vet en port som öppen står...
- Jesus kallar dig kom nu till källan...
- Någonstans bland skuggorna står Jesus...

Att få höra sång som sjunges med TRO är det vackraste man kan höra.
Jag fick svälja gråten gång på gång - det går rakt in i hjärtat!
Istället för att umgås med sina tvivel, fick vi nu umgås med Guds omsorg såsom Jesus visar den.
Och allt är så enkelt. Så barnsligt enkelt!

Daglediga. Ledig varje dag, åh!

All krampaktig kamp med otroende ateister, vetenskapsfixerade resonerare, sekulariserade dopsolister och tomma och trötta begravningsgäster, världsekonomin och hungern på Afrikas Horn..  fick nu i min bön hamna rakt i knät på Jesus...

Det var full tillit. Det var stor hjärtevärme i löftet och erfarenheten att Jesus bär våra bördor.
Att få umgås med sina trossyskon är alldels nödvändigt, för att inte tappa bort sig.
Jag har nog varit lite borttappad, av för mycket arbete...

Jag tänker på våra konfirmander, hur svårt det är att dela med sig av tron när vi är i minoritet.
Man behöver omges av värmen.

Här kan du gå in och se hur de har det på Hasslö:
http://www.kristen-webbdesign.se/Betania_ez/

Där rosor aldrig dör! På Hasslö...

Tack Acke Möller för att du bjöd in mig!
Och tack för att ni köpte Ulvsmålaboken, nu sprids missionen vidare.

Detta är septembers sista blogginlägg.
Brittsommaren har kommit med förnyad värme. Jag tar lite ledigt nu... och du kära läsare får ägna dig åt annat om kvällarna än att kika in här...
Hälsa på din granne, koka äppelmos och läs ett Guds ord!

Jag ska fira helige Frans och heliga Birgitta.
Vi hörs den 7 oktober.
Helene Sturefelt

Hasslöbron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar