Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 14 augusti 2011

ULVSMÅLA BOKTANKAR

Har du läst många böcker i hängmattan i sommar?
Jag har ständigt 3-4 stycken på gång, ingen blir färdigläst....
Men som författare är det viktigt att läsa annan litteratur för att hitta bredd och djup.

När nästa lågtryck kommer, då ska jag dra en filt runt benen och läsa "Alkemisten" av Paulo Coelho.
Det lilla jag har tittat i den, så tycks visdomsorden vara det centrala, med en historia i bakgrunden.
Får väl återkomma med en rescension.
Har du läst den?

Jag publicerar ett stycke ur "Prästen Tänker i Tältet", tankar från Ulvsmåla.
Varsågod.

Ted, Nenne och Blomman.

”THERE IS NO SECRET WHAT GOD CAN DO”

Det är ingen hemlighet vad Gud kan göra!
Eller?
Ted och Nenne sjöng och vittnade om sin tro, med glädje.
Jo, för många är det nog en överraskning att Gud har så stor makt och vill oss så oändligt väl.
Den makten och välviljan kan kännas långt borta ibland.

Vet du vad som stänger dörren mest effektivt mot Gud?
- - -
Det är högmodet. Ditt högmod.
Och mitt.

Det stora Egot ställer sig ivägen och tror sig själv kunna allt.
Ungefär som det lilla barnet.
- Kan själv.

Föräldern står vid sidan om och tittar på när det går åt skogen…

Gud är hela tiden vid din sida, men du måste låta Honom vara Gud i ditt liv! Inte på ett teoretiskt sätt utan på riktigt.

Guds kärlek vill komma in i din tanke, i ditt känsloliv och din vilja.
Då kan de svårigheter du möter få ett annat perspektiv.

Det är stor skillnad att möta livets motgångar tillsammans med Gud, än utan…

När Guds närvaro bryter igenom i ditt liv, då kan inte heller du vara tyst om det fantastiska som hänt!
Då är det ingen hemlighet vad Gud har gjort, för inte kan man väl dölja det ljus som lyser i mörkret?

Livet går från moll till dur.
Från moll till Målle… De där Lindbergarna är släkt med varann allihop!

GODA ORD:

”RÄKNA DET SOM STÖRSTA GLÄDJE, MINA BRÖDER (och systrar) NÄR NI RÅKAR UT FÖR ALLA SLAGS PRÖVNINGAR”.
        Jakobs brev 1:2

BÖN:

Förlåt mig Gud mitt högmod.
Jag välkomnar Dig in i mitt liv.
     Amen.

Tältet fullt i Ulvsmåla.
Nästa år firar vi 10 års jubileum!

Jag har haft glädjen att umgås med hela släkten i helgen, inklusieve barnbarnen.
Dottern åkte tåg själv med två småbarn, en 1-åring och en 2,5 åring - som sprang av tåget i Perstorp...
- Kom tillbaka! Fort, innan dörrarna stängs!

Vissa saker vågar man inte tänka på....

Läsglada hälsningar,
Helene Sturefelt, mormor. Också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar