Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 1 augusti 2011

MONA G - INGENTING ATT HÄMTA

Ingenting att titta på.

"HÄR FINNS INGENTING ATT HÄMTA!
INGENTING FÖR MIG!"

Försökte härma den gamla schlagern som Mona G brukar sjunga.

Jag stod framför publiken och låtsades kämpa med fjärrkontrollen, för att få igång TV´n.
- Det finns ändå ingenting att titta på! Och klockan är över Halv Åtta och jag är inte Hemma hos mig...
Jag är ju här i Ulvsmålatältet på dansbandsfestival, och ikväll kommer Mona G!

Mona Gustavsson i Ulvsmåla.

Uppe på scen läste jag ur min bok "Prästen tänker i tältet":

"Mona G gillar rosa. Hon är så snygg i sin vita jacka med puffärmar och dinglande örhängen.
Hon sjöng förra året när hon var här:
- Här finns ingenting att hämta, ingenting för dig!
Åh jo, din sångarglädje och värme!
Det här är den starka kvinnans sång, tänkte jag, hon som vet sitt värde och sina gränser.
- Jag har varit både blind och döv förut, men nu får det äntligen va´ slut, nu blir det Nej!
Vilken bra låt! En riktig feministpsalm!"

Jag tittade upp mot de 250 personerna i publiken och såg en man gå precis framför scenen med en bricka full av korv med bröd...
- Åh, här finns visst mycket att hämta!

Ung programledare.

Nellie presenterade Monas entré med liten flickröst... Alla skrattade och blev varma i hjärtat.
Monas berättade när hon kom upp:
- Förra året sa du, Helene, en sak som jag aldrig glömmer och som jag ofta berättar för andra.
Du sa att "Slumpen är Guds sätt att vara anonym" och det tycker jag är så bra!

Tack för responsen Mona.
Du är ett gott exempel på hur vi knyter ihop dansband med evangelium.

Glad och tjusig.

I kvällens reflexion lyfte jag fram oviljan att låta någon annan ta kontrollen i ens liv.
Att bli kristen är ju att låta Gud ta över, och det är inte säkert att man vill det...
Det är en god vaksamhet.
Vi måste vara noga med vad som styr över oss.
Å andra sidan låter vi lättvindigt pengar och ekonomi styra på ett sätt som krossar all mänsklig värdighet...

Om det är Guds kärlek som kallar, då behöver jag inte vara rädd.
Jag skriver i en av bönerna i min bok:

- Gud, jag vill inte bli förändrad.
Jag vill inte bli någon annan.
Men hjälp mig att bli mer mig själv!
Jag vill bli såsom Du har tänkt att jag skall vara.
Amen.

Vem vill vara halva sig själv, eller rent av en parodi?
Det är min egen erfarenhet att Gud lockat fram mycket mer av mig än någon människa skulle kunna göra.
Eller pengar...
Pengar är bara ett medel, inte ett mål.
Målet är himlen. Och jag sjöng:

HÄR FINNS MYCKET MER ATT HÄMTA!
HIMMELEN FÖR MIG!
JAG HAR VARIT BÅDE BLIND OCH DÖV FÖRUT
MEN NU FÅR DET ÄNTLIGEN BLI SLUT
HÄR FINNS HIMMELEN ATT HÄMTA!
ÄVEN TILL FÖR DIG!

Oj, där låg ett paket knäckebröd.
Någon som vill ha en bit av Livets Bröd?


Förvandlade ingenting-hälsningar,
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar