Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 9 juli 2011

FLÄDERBLOMS-TÅRTA

Paradis-blomma!

Var jag går i skogar, berg och affärer blir jag ofta igenkänd som "prästen i Halv åtta hemma hos mig".
Nåväl, här ska ni få del av min senaste skapelse, påhittad mellan kvällströtthet och nattsömn.
Jodå, den går att äta.

Helenes FLÄDERBLOMS-TÅRTA!

När du har kokat din fläderblomssaft ska du ta vara på både blommor och citronskivor.
Du har väl inte slängt dem?
Då blir det här inget...


Ljuvlig väldoft.

Leta upp ditt bästa sockerkaksrecept.
Byt ut 1 dl vetemjöl mot havregryn, den blir matigare då.
Tillsätt en näve blommor och citron som du har mixat eller finfördelat med sax.
Det går så bra så!

Är smeten för tjock häller du i en slurk fläderblomssaft.
Häll smeten i en smord, rund form.
Strö pärlsocker över.
Grädda enligt receptet.

FYLLNING:

Ta två nävar urkokta fläderblommor med citronskivor och lägg dem i en kastrull.
Häll på ca 2 dl kallt vatten.
Mixa blommor och citroner till en hyfsad smet.
Häll i ca 1 dl syltsocker.
Kanske lite mer vatten. Koka upp. Svalna.

Du har just nu gjort en spännande fläderblomssylt.

Himmelskt gott.

Dela kakan i två lager.
Bred på fyllningen, den är lite lös, jag vet.
Se till att kakan suger åt sig.
Låt stå svalt över natten.

Nästa dag - servera din fläderblomstårta med vispgrädde i en skål brevid!

Det här är inget för nybörjare...
Jag bakar som min farmor - en skvätt hit och dit, och en slick och en halv tesked...
Ögonen avgör. Och smaken.
Learning by doing.

Nu sätter vi på kaffet.
Hör av dig så jag vet hur det gick!

Halvåtta-bakaren
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar