Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 7 juni 2011

CIRKUS CIRKÖR I KYRKAN

Balans-dialog.

Kan man gå i dialog med vad som helst?
Kan man ha cirkus i kyrkan?
Kan man som kristen gå på Sweden Rock?

Vi var i Vadstena i helgen med våra volontärer i församlingen.
Kyrkoherde Torbjörn Ahlund har under lång tid bearbetat möjligheten att få CIRKUS CIRKÖR till Heliga Birgittas Klosterkyrka.
Varför detta spektakel?
Starka röster för och emot har ångat över kaffeborden.

Snart insläpp.

När jag stod utanför kyrkan och väntade på insläpp bland ett hundratal förväntansfulla, träffade jag en bekant, och fick en arg fråga:
- Hej, jag såg dig på Halv Åtta Hemma Hos Mig, kul, men varför lyssnar du på djävulsmusik? Det var ju onödigt att göra reklam för det, annars var det ju så bra...

Kan man gå i dialog med vad som helst?

Dialog-präst.

Jag försökte förklara för den äldre damen i 70-årsåldern att all hårdrock är inte djävulsmusik...
AC DC´s låt "Highway to hell" är ett citat ur evangelierna, där Jesus säger att:
... "bred är den väg som leder till fördärvet, men smal är den som leder till livet".

Motorväg till helvetet.
Dert går snabbt utför när det väl har börjat.

Det är texterna och syftet som avgör om något är djävulskt eller inte.
Tatueringar till exempel, kan bära ut hela Bibelns budskap i dessa slingermönster.
Ett levande Testamente på kroppen.

Bländade.

Nu öppnades kyrkportarna och vi strömmade in i Klosterkyrkan, bländade av kvällsljuset.
Min mobil orkade inte levera bättre bilder än så här, men upplevelsen var desto klarare.

Gycklare, jonglerare och lindansare i kyrkan till glada trumrytmer...
Vad i allsin dar... ?

Kropps-predikan

Den vigaste mänska jag sett stod på händerna i predikstolen och vred kroppen bak-o-fram, med en ryggrad mjuk som gummi - konstigt.

Är det så våra predikningar kan upplevas?
Vi vänder ut och in på begreppen så att både Gudsbild och mänskosyn känns bak-o-fram?

Nej vad gör de framme i koret?
Hoppar, studsar, snurrar och åh hjälp - linorna i taket!
De klängde i två röda "gardinband" med krucifixet i mitten...
Vad ska det här symbolisera?
Jesu lidande på korset?
Den sakrala musiken antydde det, men...

Ser du? Ett rött tygstycke där framme.


Driver de med kyrkans budskap?
Gycklar de försoningsverket?
Jag begrep ingenting...
Fick en dålig smak av "vi gör vad vi vill utan hänsyn till andra..."
Vad är det jag inte förstår?

Kyrkoherden läste Tomas Tranströmers dikt, som allt detta skulle gestalta:

INNE I DEN VÄLDIGA ROMANSKA KYRKAN
TRÄNGDES TURISTERNA I HALVMÖRKRET.
VALV GAPADE BAKOM VALV OCH INGEN ÖVERBLICK.
NÅGRA LJUSLÅGOR FLADDRADE.

EN ÄNGEL UTAN ANSIKTE OMFAMNADE MIG
OCH VISKADE GENOM HELA KROPPEN:
"SKÄMS INTE FÖR ATT DU ÄR MÄNNISKA, VAR STOLT!
INNE I DIG ÖPPNAR SIG VALV BAKOM VALV OÄNDLIGT.
DU BLIR ALDRIG FÄRDIG, OCH DET ÄR SOM DET SKALL"...
- - -

Nej, trots att de flesta andra applåderade och jublade över detta, var jag gråtfärdig.
Kanske lika gråtfärdig som den äldre kvinnan, hon som tyckte att jag svek vår kristna tro genom min musiksmak...

Pojke med hörselkåpor, till skydd mot dumheter.

Dagen efter berättade en kyrkvärd sin syn på saken:
- Det är så befriande att man kan skratta i kyrkan! Cirkus Cirkör gycklade tillsammans med Gud, inte mot Gud. Det är livets segerskratt över onskan.
- Jaha...

Isåfall är det samma sak som att jag som präst gillar hårdrock!
Den råstarka styrkan i gitarr-riff, trummor och bas uttrycker precis den kraft som Jesus Kristus är för mig!

Heliga Birgitta, vad skulle du ha gjort??

Slutsats:
- Jag begriper mig inte på cirkus i kyrkan, men förstår att det har ett värde i det goda skrattet.
- Tanten får förstå att hårdrocken kan uttrycka kristendomens innersta kärna:
Jesu död på korset gav oss försoning och hans uppståndelse gav oss hopp i all evighet.

Gå inte på niten.

Eller som Ozzy Osbourne skriver:
- See you on the other side...

... alltså på andra sidan av Blekinge - i Norje, alltså i Sölvesborg på Sweden Rock!

Helene Sturefelt,
- en hård mjukis... som inte kan jonglera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar