Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 15 maj 2011

KONFIRMATIONSTID

Godmorgonljus.

- Åh!
Jag öppnade dörren och morgonljuset badade mig i grönt när jag tittade ut.
Bokträden är som gröna drottningar!
Jag gick en runda i bokskogen och samlade mina tankar, och bad för den gudstjänst som låg framför oss - det är konfirmationstid runt om i landets församlingar.

Vårregnet sköljde bort pollendammet igår - tack Gud!
Det gäller att be konkret...

Rentvättad.

Kyrkklockorna ringde samman, kyrkan var full av förväntansfulla släktingar och vänner.
Ett bildspel hade rullat på vit duk där framme och visat roliga bilder från vår konfirmationstid tillsammans.
September till maj - det är nio månader...
Det tar lika lång tid att mogna i tro som för fostret att bli ett barn...


Bland lärjungarna fanns det några som tvivlade, läser vi i Matteus 28. Ändå ville Jesus ha dem som sina vänner. Då finns det ju plats för oss alla!

Jag är noga med att betona att trons gemenskap inte bygger på att vi har begripit allt, för det har vi inte.
Nej det viktiga är att vilja vara med, att vilja stå i Guds kraftfält.

Vet du hur en konfirmation går till nu för tiden?
Här får du en glimt av vad våra konfirmander berättade medan de tände klotljus, som symboliserade Frälsarkransen:

Lysande bönepärlor.

GUDSPÄRLAN

- Halleluja! Gud dansar i vit dräkt med guld runt halsen och vindruvor i händerna.
Alla ser Gud på olika sätt, men du ska veta att vart du än befinner dig i världen, så finns Han alltid där!


Gudspärlan från ovan.

TYSTNADSPÄRLORNA

- Tystnaden kan vara väldigt jobbig men den är en del av livet.
Försök inte stänga ute tystnaden. Låt tystnaden tala...


JAGPÄRLAN

- Den lilla pärlemorskiftande pärlan är Jag. Man får inte glömma bort sig själv. Jag betyder något, någon tycker om mig. Älska dig själv.

DOPPÄRLAN

- Vi tror att dopet är vårt första möte med Gud.
Vi tror också att dopet är en ny början på ett nytt liv med nya möjligheter.
Prästen tar vatten på ditt huvud för att rena dig.
Dopet får oss att tänka på att man ska vara tacksam för sitt liv.

"Kristus din Ande i oss är en källa med porlande vatten!"

ÖKENPÄRLAN

- Du är mitt ute i ingenstans, men det finns någon hos dig.
Allting är inte toppen, alla är på botten ibland, även de starkaste. Man är vilse på något sätt.

"Himlen är så oskyldigt blå... jag vet hur det känns när broar bränns..."

Det var nära att det tog fyr...

BEKYMMERSLÖSHETSPÄRLAN

Den stora blå glädjepärlan är bäst, bara ta det lugnt och ta det chill. Nöjd och glad och trygg. Inga bekymmer, var lycklig var dag.
Hakuna matata!


Tillverka inga bekymmer, säger Jesus.

KÄRLEKSPÄRLORNA

- Dessa två röda pärlor symboliserar två sorters kärlek - den man får och den man ger.
Vi har lärt oss under vår konfirmandtid att man får älska sig själv, t ex att sitta i en cabbe och kolla på utomhusbio i månljuset med sin älskade...

HEMLIGHETSPÄRLORNA

- Det finns tre små vita pärlor på rad i Frälsarkransen. Det är hemlighetspärlorna. En person har alltid något att dölja. Alla har hemligheter, som bara jag och Gud vet.

Gud vet.

NATTPÄRLAN

- Nattens pärla är mörkrets och dödens pärla. Vissa känner sig lättade när natten kommer, lättade för att slippa synas och slippa höras.
Andra känner rädsla och ensamhet. Mörkret kan vara bra för den som flyr och behöver gömma sig i nattens kalla mörker.

UPPSTÅNDELSEPÄRLAN

- När vi hör "Jesus på korset" tänker vi på uppståndelsen. Det är spännande. Uppståndelsen är för oss när man går från dödens grav till ett fortsatt samtal med Gud. Uppståndelsen är en ny chans till livet. Gud finns alltid där.

"Jesus remember me when you come into your kingdom."


Tänd mig.

15 ÅRINGAR

Detta är alltså ord av våra 15-åringar!
De har själva fått formulera sig. Läs igen och begrunda den mänskosyn de har fått med sig - och Guds-syn!

Förr skulle man lära sig mycket utantill utan att förstå.
Nu är det tvärtom. Man kan inte så mycket utantill men det man kan, det förstår man!
Dessa begreppsnycklar kan de sedan använda till sitt forsatta andliga liv.

TV- TAL

Dessa härliga ungdomar skojade med mig i våras när de förstod att jag inte hade någon TV... och skulle deltaga i "Halv åtta hemma hos mig".
Så de bar helt enkelt in en TV i kyrkan en trosdagkväll:
- Den här ska du ha!

Nu var det min tur...
Inför fullsatt kyrka, och inför de vitklädda fina konfirmanderna, drog vi fram ett rullbord med en duk över något konstigt...
- TV´n!
Eller? Jodå, men mer än så! Det här är min predikstol!
Genom den här manicken har jag predikat för över 1 miljon TV-tittare att Jesus är Livets bröd och nattvarden är Måltidernas Måltid!

Stora leenden spreds i hela kyrkan.

Måltidernas Måltid.

Vid nattvarden fick ungdomarna vara med och dela ut de heliga gåvorna "Livets bröd" och "Måltidernas måltid".
Det var fantastiskt att se hur de växte med detta förtroende!
Här är morgondagens blivande präster och pedagoger!

Orkar du en sak till?

Konfirmation är ju att bekräfta sitt dop.
När sekulariseringen smyger sig in i kyrkan händer det att präster inte klarar av att föra ungdomarna fram till detta. Det blir bara en bekräftelse av dem själva...
Här kommer min självkritik av den kyrka jag älskar att arbeta i...

Jag gör tvärtom. Jag delar upp de stora orden i tre frågor:
- Detta är den tro vi är döpta till. Vill ni stå fasta i denna tro:
1) .. i respekt för ert eget mänskovärde? JA!
2) .. i respekt för andras mänskovärde? JA!
3) .. i respekt för Guds vilja, som är kärlek? JA!

Genom att få säga sitt ja till dessa tre frågor, växer de som människor och som kristna.
Och det är väl det som är meningen?

Släck inte den rykande veken!

Omslutna av Jesu kärlek tågade vi ut ur kyrkan till tonerna av Harry Potters "Hermines Theme".
Så möts himmel och jord, vardag och helg i vår kyrka!
Mycket smörgåstårta har konsumerats dessa majhelger.

Tack gode Gud för alla de ungdomar som vi har fått lära känna - och som fått lära känna Dig, en liten smula.

I Faderns och Sonens och Den Helige Andes namn, amen!
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar