Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 16 maj 2011

HÖR VAD ANDEN SÄGER! Ananias - Safira

Lyssna!
Duvberget i Göreme, Turkiet.

"DU SOM HAR ÖRON, HÖR VAD ANDEN SÄGER TILL FÖRSAMLINGARNA".

Redan som ung reagerade jag på detta bibelcitat.
Jag förstod att det fanns ett allvar. Och det var positivt.
Det finns en levande Guda-vilja att böja sig under och följa.

I djupet av mitt hjärta föddes en längtan att få sådana öron.
Öron som kunde höra. Inte bara mänskoljud och fågelsång utan ännu djupare - vad Anden säger.

Vi går in i en pelarkyrka i berget.

Jag förstod också att Anden inte talar hur som helst eller var som helst.
Guds helige Ande talar till församlingen.
I de kristnas gemenskap finns en samlad förmåga att lyssna.
Bibelordet ger en fond till det man hör.

Andens friska förmaningar och uppmuntringar kan alltså klart skiljas från "sjuka röster" med sjuka handlingar som skadar.

Aladinlampor.
Där finns inget att höra från Guds Ande.

Nu ska vi närma oss en besvärlig text.
Vi befinner oss i Apostlagärningarna.
I kapitel 5 berättas om två personer som var oärliga mot Gud.
De hette Ananias och Safira.

Bakgrunden är att de första kristna sålde allt och hade allt gemensamt.

"DET FANNS INGEN BLAND DEM SOM LED NÖD.
DET SÅLDA LADE MAN NED FÖR APOSTLARNAS FÖTTER OCH SEDAN DELADE MAN UT ÅT VAR OCH EN EFTER HANS BEHOV."

De var ett hjärta med varandra. De var ett hjärta med Gud.

Vad händer då om otron letar sig in?

Hos Ananias och hans hustru Safira var hjärtat kluvet.
Otrons innersta väsen är självhävdelse, en motvilja att underordna sig Gud och hans vilja.
De bar inte Guds kärlek i sina hjärtan utan undanhöll pengar från det som de sålt, och ville inte ge det till apostlarna, och inte till de fattiga heller.

Synden vill skilja oss från Gud.
Gud vill skilja oss från synden.

Katakomb.
Synden jagar. Gud skyddar.

Det står att "syndens lön är döden" men Jesus har friköpt oss med sitt eget blod, och vunnit liv och salighet till oss.
Det var detta som apostlarna med kraft förkunnade den första tiden.
Det är detta som även vi idag, med samma kraft, ska berätta om!

Det gick illa för Ananias och Safira.
Petrus sa:
"DU HAR INTE LJUGIT FÖR MÄNNISKOR UTAN FÖR GUD".
"VARFÖR KOM NI ÖVERENS OM ATT FRESTA HERRENS ANDE?"

De hade smädat Kristus och hans offer på korset.
Det är en evig synd.

De föll döda ned...
Hur många chanser skall man få?
De kanske redan hade fått många möjligheter att reda ut sin halvhjärtade inställning, men nu hade de nått en gräns...

Hebréerbrevet varnar för avfall.
Författaren är mycket tydlig - så tydlig att vissa bibelforskare har tvekat inför Hebréerbrevets plats i Bibeln.
Det handlar om uttrycket "att synda på nåden".

Kan man bli förlåten hur många gånger som helst?
Hur många gånger kan man få göra fel utan att bli utesluten?

Det är skillnad på att "arbeta på sin frälsning" och jobba med sina karaktärsfel och brister.
En annan sak är när man sätter i system att medvetet göra fel.
Det är där gränser går...
Var noga med att skilja på detta!

Samarbeta med berget. Samarbeta med Gud.

Därför står det i Hebréerbrevet:

"OM VI SYNDAR, MED VETT OCH VILJA SEDAN VI FÅTT KUNSKAP OM SANNINGEN, FINNS DET INTE MER NÅGOT OFFER FÖR SYNDEN."

"HUR GÅR DET DÅ MED DEM SOM TRAMPAR GUDS SONS BLOD UNDER SINA FÖTTER... OCH SOM SMÄDAR GUDS NÅDIGE ANDE?
NI MÅSTE INSE ATT HAN BLIR DÖMD TILL ETT LÅNGT STRÄNGARE STRAFF."
Hebr 10:26-31

Det här liknar ett dåligt äktenskap där otro och utnyttjande måste få ett slut.

Men det känns som om vår tid inte vill låta Gud vara Gud...
Vi har gjort Gud till en nallebjörn som ska släta över in i absurdum...
Men då talar vi inte längre om kärlekens Gud utan om Mesighetens Gud, som inte låter rätt vara rätt och fel vara fel...

Vem vill häda mot Gud?

Jag vill absolut inte säja eller göra något som är emot Guds vilja!
Ligger det inte i den kristna församlingens intresse att verkligen lyssna in Guds röst, och ta emot både uppmuntran och varning?

Ananias och Safira hade inte församlingen i centrum, inte heller medmänniskan eller Gud.
De såg till sitt eget ego.
Och det fick konsekvenser, direkt.

Guds nåd är bergfast.

Olof Linton skriver i sin kommentar till Hebréerbrevet att ordet "döma" betyder:
- Skaffa någon hans rätt.
Det handlar om en domares funktion, som både kan fria och fälla.

Jag är mycket tacksam för den bild som Bibeln tecknar av en Gud som är omutlig, opartisk, alltigenom ren och helig.

Att medvetet göra fel och sedan stå inför Levande Gud måste vara alldeles fruktansvärt, precis så som det står.

Men för den som söker Guds vilja står hela famnen vidöppen:

"SÅ SÄGER HAN SOM ÄR HÖG OCH UPPHÖJD,
HAN SOM TRONAR I EVIGHET OCH VARS NAMN ÄR HELIGT:
JAG TRONAR UPPHÖJD OCH HELIG,
MEN FINNS HOS DEN MODLÖSE OCH FÖRSAGDE.

JAG GER DE FÖRSAGDA MOD,
GER DE MODLÖSA KRAFT."
Jesaja 57:15

Herre, hjälp oss att vara helhjärtade mot Dig och mot varandra.
Ge oss öron som hör vad Din Ande säger till oss i församlingarna.

Min trosbekännelse ikväll är i ödmjuk bön att våga säja:

"MEN VI HÖR INTE TILL DEM SOM FEGT DRAR SIG UNDAN OCH GÅR FÖRLORADE.
VI HÖR TILL DEM SOM TROR, OCH SÅ VINNER SJÄLENS FRÄLSNING".
Hebr 10:39.

Helene Sturefelt

Håll ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar