Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 13 maj 2011

DEN POLLENTID NU KOMMER

Underbara vitsippsängar.

Finns det något annat folkslag som längtar mer efter våren än svenskar?
Jag trodde knappt att det någonsin skulle bli grönt igen, så hårt som vintern kramade vårt land.

Men nu blommar det och grönskar det - och vi springer in och stänger dörrar och fönster.
- Var är min allergimedicin?!
Vi tåler inte den vår vi längtar efter...
Vi är allergiska mot den skönaste av årstider...

Här sitter jag och diktar.
Varsågod, en nyskriver psalm till välkänd melodi.
Jag hoppas att den kommer in i Friskendomens Salmbok:

DEN POLLENTID NU KOMMER:

Pollen-tussar.


DEN POLLENTID NU KOMMER, MED NÄSAN TÄPPT OCH SNOR.
NU NALKAS LJUVA BLOMMOR, OCH GRÄS OCH GRÖDA GROR.
OCH SAVEN STIGER LIVLIGT I TRÄD SOM VARIT DÖTT,
OCH FRÖMJÖL SPRIDS I LUFTEN, OCH JAG BLIR VÅRLIGT TRÖTT.


DE FAGRA BLOMSTERÄNGAR, DE HOTAR HÄLSAN MIN.
"ALLERGISK REAKTION" HAR LÄKAR´N SKRIVIT IN.
JOURNALEN VITTNAR STÄNDIGT, NÄR VÅREN KOMMER HIT,
ATT VÄXTERS SEXUALDRIFT GÖR HÄLSAN MEST TILL SKIT.


Sälg-svansar. Sälj svansarna.


VÄLSIGNA ÅRETS GRÖDA, MEN TVÄTTA POLLEN BORT!
BEFRIA ALLT DET GRÖNA FRÅN FRÖMJÖLSDAMMETS LORT!
MIN SJÄL UPPHÖJ GUDS ÄRA, SJUNG INTE KLAGOSÅNG,
HA ALLTID PILLER NÄRA, OCH AVGASMASK PÅ SPRÅNG.


O JESUS DU OSS FRÄLSAR, DU ÄR DE SJUKAS STÖD.
DIG FRISKHETSSOL VI HÄLSAR, FÖRKYLD AV VÅRENS KÖLD.
GIV KRAFT ÅT KÄNSLIG NÄSA, SOM RINNER DAGEN LÅNG.
VÄND BORT ALLERGISK ÅRTID, GÖR LUFTEN REN - MED EN GÅNG!


Frömjöls-tvätt.

Atchoo!
Tror du jag kan skicka in den till nästa års Eurovision Song Contest?

Eder poetissa,
Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. Du tolkar oss pollenallergikers besvär väldigt poetiskt högtravande men med finkänslighet och med rim som jag får hänföra till det översta poetskiktet i vår samtid! Du borde absolut få medverka vid nästa årshögtid på Svenska allergiförbundet! (året efter kan du nog inträda på Eurovision Song Contests arena)

    Jag kan skicka en rekommendation. :)
    /Björn

    SvaraRadera