Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 8 april 2011

STACKARS EVOLUTIONISTER

Hur kom de hit?

Så tråkigt det måste vara att vara evolutionist.
Allt blir meningslöst och slumpartat. Så upplever jag det.

Sitter och bläddrar i en bok "Läran om Gud".
Jag vill inte reta någon, snarare gjuta livsmod och trons glädje till dig!

Evolutionsteorin räknar inte med varken Skapare eller syndafall.
Ingen försoning behövs då heller förstås.
Man räknar inte med någon Gud, inte med någon plan, ingen dom, inget evigt liv.
Allt bara flyter runt...

Så meningslöst.

Evolutionsläran är den sekulariserade människans försök att förklara sin "meningslösa" existens i en slumpartad, kaotisk och främmande värld.

Det är också ett sätt att befria sig från det moraliska ansvaret inför Gud.

Evolutionsläran blir ytterst sett ett sätt att legitimera sin omoraliska livsstil, genom att påpeka att "den slumpmässiga evolutionen har gjort mig på detta sätt"...

Ingen plan och ingen mening med livet, mer än det man själv lyckas skapa.
Nä, då är det väl lika bra att man antingen frossar eller späker sig.

Nej, vänta.

Så kan man väl inte ha det?!

Frys konsumtionen!

Tittade en stund ikväll på "Så ska det låta".
Lena-Maria Klingvall var med och tävlade och sjöng.
Hon föddes utan armar, men är för övrigt normal och alldeles underbar.
Det var lite svårt för henne att lägga händerna på pianot... men hon tog upp foten istället... och log sitt varmaste leende.

Hon besökte Sillhövda kyrka för många år sedan.
Till allas häpnad skrev hon autografer med foten, drack kaffe med foten, målade läpparna med foten...

Många tror att man bara är kristen om man har det bra.
Men Gudsrelationen hänger inte på det.
Det hänger på hjärtat, på själens längtan och öppenhet.

Guds kärlekstårar på krokusen.

Lena-Maria är kristen. Genom hela TV-programmet lyste det om henne.
Jag tänkte:
- Hon bär skatten inom sig. Hon äger trons skatt.
Gudsnärvaron bor i henne och utstrålningen av Guds kärlek var påtaglig.

När hon sjöng "You raised me up" reste sig publiken upp och Thomas, en av de andra medtävlandena, torkade bort en tår.
Jag kunde inte hålla emot, även jag grät, i soffan.

Vad ska ni säga, alla evolutionister, när en kvinna utan armar, står och sjunger med Guds närvaro så att det rör vid hjärtan rakt genom TV-rutan...

Det är inte lätt att vara ateist.

Framför allt lyser det inte... Det är släckt.

Fast ni kan skratta och skoja, absolut, det vet jag.
Men allt är ju ändå bara tillfälligt, slumpmässigt och utan mening. Så det kan ju kvitta... Eller?

När vanliga människor begår djävulska brott, får ateisten problem.
Det finns ju inget "gott eller ont" eftersom livet saknar den referenspunkten.
Det finns ingen Gud att vara ansvarig inför.
Återstår psykologi och utredningar om vilken sjukdom som kan ha orsakat brottet...

Medan jag som kristen vet att ren ondska kan fara i vem som helst, även mig, utan att man är "sjuk".
Ateismens förklaringsmodell reducerar människan till biologi och det räcker inte för mig.

Den världsbilden har jag lämnat bakom mig.
Ateismen duger inte.

Fimpad livsåskådning.

Människan är skapad av Gud.
Det är ingen slump att du och jag finns. Gud har en plan med vårt liv. Det ger mig större perspektiv, när mina egna är för små.

Meningen med livet är att söka kärlek, ta emot kärlek, ge kärlek och så ta emot Kärlekens Källa, som är Gud själv - uppenbarad i Jesus Kristus.
Var enda dag går ut på att se de ledtrådar Gud lägger ut - även om det är en orm som kommer i vår väg...

Men det kan vi reda ut i morgon.

Helene Sturefelt

4 kommentarer:

  1. Människan har en moral. Den har inget med dina förmodade andar att göra. Moral är mer än rigida regler uppställda av ett efterblivet ökenfolk för några tusen år sedan. Den moraliska människan svarar inför sig själv och sitt eget samvete. det behövs ingen storebror ovanför molnen. För de religiösa fanatikerna däremot tycks det vara OK att slå ihjäl de som har fel religion. För visst händer väl sådant, Helena?
    Teodice?
    Hela tiden talas det om att den religiösa människa skulle uppleva en större mening. Den förklarar du sedan som "Meningen med livet är att söka kärlek, ta emot kärlek, ge kärlek"
    Jag försäkrar dig att detta inte alls är omöjligt för en ateist!
    Nej, ateister har inte tråkigt, vi är fria att undersöka och försöka förstå världen utan religiösa pekpinnar. Vi känner oss inte tvungna att förneka alla möjlig vetenskap för att det ska passa in i mytologin. Jag talar då om big bang, evolutionen, radiometriska mätningar etc. Jag är uppriktigt glad att jag inte sitter i religionens tvångströja.
    Så vill jag bara rätta till ytterligare en feluppfattning. Ateism är ingen livsåskådning. Stackars kristna.....
    MVH
    Johnny Lilja

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Johnny Lilja:
    Tack för att du tittar in på min blogg!
    Ända sedan människan blev till, har hon byggt altare till Gud, i ett samspel som vår tid förlorat.
    Utan Gud blir människan alltings högsta mått. Då kommer vi inte längre än dit näsan räcker.

    De stora vetenskapsmännen under 1600-talet arbetade i glädje över att "skåda Gud på ryggen" - samarbete där forskning och Gudstro går hand i hand.
    Lunds stifts biskop Antje visar idag med tydlighet hur dessa båda enheter inte konkurrerar med varann, utan kompletterar.

    Sedan är det inte juste att dra upp religionsmissbruk som enda formen av religion. Maktens män har alltid missbrukat Gud när de egna argumenten tryter... men det säger ingenting om den andlighet där man lever i gemenskap med Guds kärlek.

    Jag hoppar över all ondska som skett i den ateistiska regimens förtryck... hu!!

    Självklart kan du som ateist leva i kärlek! Men den reduktionism som du presenterar krymper tillvaron.
    Att förneka Gud är också en tro och en livsåskådning.

    "Gud du är inte i min värld, men trots det är jag ändå i din..."

    Tack för att du hörde av dig.
    Mvh, HS.

    SvaraRadera
  3. OK, då hoppar jag över kyrkans häxbränningar, liksom att man eldade upp samer för att de var hedningar, muslimer och kristna som slaktade varandra i korstågen etc. :-)
    Hur som helst ser jag religionen som en reduktionism. Som du kanske vet måste kreationisten förneka allt från geologiska åldersbestämningar till evolutionsteorin och t.o.m naturkonstanter för att få det att gå ihop. Religion innebär att blunda, ett primitivt agenttänkande. En alldeles för trång världsbild.
    MVH
    Johnny Lilja

    SvaraRadera
  4. Helene svarar Johnny Lilja:
    Vi står på samma sida vad gäller våldsbrott som maktens män har utfört.
    Du själv hoppade över de illgärningar som den ateistiska materialismen i Sovjet utförde... typiskt.
    Läs gärna vidare Krister Renards blogg på Gluefox om naturvetenskap och kristen tro.

    Roligt att du ändå söker dig till en blogg som sätter den lilla människans berättelse om Guds kärlek i centrum!

    Till sist: man bedömer inte fotbollen utifrån vad huliganerna gör.
    Här sätter jag punkt. Vill du höra av dig igen är du välkommen att göra det till min mailadress.
    Allt gott önskar jag dig.
    Mvh, HS

    SvaraRadera