Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 14 april 2011

RELIGIÖSA SYMBOLER BORT?


Muslimska kvinnor i Nordstan, Göteborg.

I förra veckan beslöts i Frankrike att muslimska kvinnor inte längre får bära slöja som täcker ansiktet, på offentlig plats.
Så skönt! Hälsa din frihet!
Nu kan ingen man tvinga detta plagg på dig i det offentliga livet.

Men jag förstår dig om du bär din slöja i moskén, på bönen.
Då vill även jag vara ifred och slippa blickar.
Det värsta jag vet är nakna axlar och små linnen på flickor och kvinnor som besöker kyrkan - de drar uppmärksamheten till sig och stör bönen.

Var sak på rätt plats. Rätt kläder vi rätt tillfälle.
Och ansikte och händer alltid synliga.

Frågan är om religiösa symboler får finnas över huvudtaget.
Låt oss vrida och vända på detta, för och emot.

Om alla kors, judestjärnor och halvmånar försvann liksom Tors hammare, pentagram och Buddhastatyer samt dansande Shivafigurer på restauranter - då skulle en renhet skapas.

Man skulle inte bedöma människor utifrån dessa symboler utan istället betrakta varandra som - människor.
Fördomar skulle säkert också försvinna.

Jag tappar aptiten.

Om en människa vill signalera sin religiösa tillhörighet, då skulle det bara få märkas i själva beteendet.

Det är en sann utmaning för oss som kristna!
Om jag inte bär ett kors runt halsen, hur skall det då synas att jag är kristen...
Detta skulle vara välgörande för många - - -
Kristus ska nämligen lysa i våra ögon i kärlek och fasthet.
Kristus skall märkas i hjälpsamma händer, lyssnande öron och tröstande armar.

Jakob skriver ju i sitt brev i Nya Testamentet:
- Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro! Kap 2:18.

Vad kännetecknar de andra religionernas livsstil och mänskosyn?

Keltiskt kors, Monaster Boice, Irland.

Europadomstolen stoppade 2009 krucifixen i italienska skolor och orsakade ett ramaskri i landet.
I ren protest skaffade fler italienska skolor krucifx att hänga på väggarna.
Flera juridikprofessorer från elva länder protesterade.
De menade att många länder i förlängningen skulle kunna tvingas ta bort korset ur sin flagga...

Vad är detta för dumheter??
Då får vi faktiskt bygga om de flesta fönster i våra äldre hus, ty där kan vi ana ett kors i fönsterspröjsarna...

Ett kors bakom gardinen...
Stigbergs vandrarhem i Göteborg.

Jag jagar fler religiösa symboler runt om i stan...
Kolla röret i marken!
Oanständigt! Ett kristet avlopp!
Eller?

Korsmärkt avloppsrör.

Hjälp - det lyser en halvmåne ute i mörkret ikväll!
Muslimerna anfaller från rymden!
Sluta nu, det är bara en himlakropp.

Nej, jag tror inte på att ta bort de religiösa symbolerna.
Det försvårar både förståelse och kommunikation.
Som t ex den här byggnaden, kan du se något tecken på vad detta hus har för funktion:

En silo? Lagerbyggnad?

Nej, det är Fredrikskyrkan i Karlskrona.
Den blev aldrig färdigbyggd och saknar både spiror och kors.

Ikväll kom det in två besökare i kyrkan, och undrade vad det var för ett hus...
- Åh, det är verkligen en kyrka!

Hm, ibland kanske vi låter Gud vara anonym, tänker jag, eftersom vi fortfarande inte har byggt färdigt detta Guds hus efter 300 år...
Undrar om det lockar fler att gå in, eller om byggnaden ser alltför ointressant ut?

Och här ser du Tyska kyrkan i miniatyr på Dragsö minigolfbana.
Tänk om jag är ateist - då kan jag inte spela golf där...

Minikyrka på minigolfbana - hu... ?

Biskop Esbjörn i Karlstad har besökt den koptiska kyrkan i Egypten.
På sin blogg (!) skriver han om en symbol han fick syn på där. Det var den muslimska månskäran, med ett kors i.
Han tolkade den som ett hoppfullt tecken på dialog och fredlig samexistens.
Jag önskar så att han har rätt!

Men jag ser månskäran med ett kors i som en maktdemonstration: Islam äter upp kristendomen och erövrar världen.

Mötet med de två besökarna i kyrkan ikväll förstärker den farhågan.
- Alla sammanslagningar av frikyrkor och försök till religionslikhet - "alla religioner har samma Gud" - leder bara längre bort från sanningen, sa en av dem.

Jag vill inte kompromissa om vem Jesus Kristus är, eller vad han säger om människans synd och befrielse.
Det är utifrån den tydligheten jag bedriver min religionsdialog.
Så, vilken slutsats drar jag?

Helene Sturefelt,
komminister i stadsförsamlingen.

P.S. Jag när var ny i Karlskrona, trodde jag faktiskt att Fredrikskyrkan var ett sädesmagasin... och gick förbi det...
Min slutsats är: Religions-markörer? Ja, tack!

Oj oj oj! Två korsflaggor! Heja Kristianopel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar