Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 27 april 2011

OKRISTNA PRÄSTER

Snälla blommor.

Det är synd och skam.
Vaddå?

- Det är motbjudande med allt tal om "synd" i kyrkorna!
Prästen Ulla Karlsson, Aspeboda, skrev en debattartikel i Kyrkans Tidning den 24 mars 2011, där hon menade att Jesus inte behövde offras.

Domkapitlet i Västerås har fått in en anmälan att hon inte förkunnar Guds ord "rent och klart" såsom vi lovat i prästlöftena.

Ulla Karlsson citerar några klassiska påskpsalmer och förvånas hur kyrkan kan hålla fast vid dem fortfarande:
- Den Gudsbild och mänskosyn som avbildas är förfärlig och grotesk, skriver hon.
En fallen skapelse, ett syndigt människosläkte vars Gud de tillber, han är som en diktator från Nordafrika eller Mellanöstern, som kräver mänskooffer för att försonas med sitt folk.

Soldaterna korsfäste, på folkets begäran.

Har Ulla Karlsson inte mött ondskan bland oss vanliga människor?
Har denna präst i Svenska kyrkan inte hört om våldsmän, aborter (läs föregående inlägg) och krig?

Det är inte Gud som kräver offer.
Det är människan som offrar Gud!!

Ulla har missförstått och inte läst sin Bibel.
Läs på om hur ett förbund beseglades med blod.
Läs på hur Jesus sätter punkt för allt offrande.

Till och med Pontus Pilatus vill frige Jesus men folket - vi - skriar:
- Korsfäst, korsfäst!

Pilatus tvår sina händer rena.

Vad gör Gud då?
Jo, låter döda döden.
Gud överger sig själv och besegrar det djävulska och vänder döden till liv.

Men Ulla skriver:
- Plocka bort allt tal om synd, skuld, skam, blod, slaktade lamm och annat förfärligt!

Ja Ulla, kan du ta bort våra snedsteg, misstag och svek?
Kan du ta bort hela matindustrins blodiga kötttillverkning?
Kan du ta bort alla hånfulla kommentarer som skapar skam?
Vips, borta!

En del ser bara det gula.

Jag mailade henne igår och ställde dessa frågor.
Jag har inget hopp om svar. Får väl återkomma om hon hör av sig.

Jag kan inte kalla mig för "kollega" med en präst som har denna uppfattning.
Hon är inte kristen, i mina ögon.
Men hon är ett levande uttryck för vad som står i 1 Korinterbrevet:

"Talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade,
men för oss som räddas är det en Guds kraft.

Gud skall göra de visas vishet om intet och de förståndigas förstånd skall jag utplåna."

Hur kan en präst sätta sitt eget förstånd högre än Gud?
Vilket övermod!
- Det jag inte kan förstå, det kan inte existera!
Bah!

Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna"
1 Kor 1:18-25

Vi ska varken övervärdera eller nedvärdera intellektet.

För alla som blivit offer för våldsverkare är det en stark bild att veta att Gud själv gjort sig till ett offer, för att bryta dess makt.
Långfredagen är inte slutet. Lidandet är tyvärr många människors väg, men målet är befrielsen och upprättelsen.

Påskdagens uppståndelse är målet.

Vad ska vi med Jesus till om han inte har vågat möta sjukdom, skuld, skam och död?
Vad blir kvar då?
Jo, en buddha... för han ville inte möta detta utan ville hellre utsläcka själva livstörsten...

Men vad hjälper det den som är sjuk, utslagen och förkrossad?
Låter som den borgerliga regeringens utförsäkringspolitik...
Ni finns inte, ni som säger att ni är för sjuka för att jobba...

Nej, Ulla, om det är så illa, så är det bättre att du byter skjorta - eller lär känna Jesus Kristus, på allvar!

Det finns hopp.
Jag läser i Apostlagärningarna:

"Guds ord vann spridning och antalet lärjungar i Jerusalem steg kraftigt.
Även en stor mängd präster började omfatta tron".
Apg kap 6:7

Ikväll ber jag för alla okristna präster, av alla de slag...
Och för alla ofödda barn, att de ska få vaggas till ro i Guds armar.

Både blå och blå. Och gul.

Helene Sturefelt,
som en gång fick höra att jag var en "religiös präst" - och inte bara en statstjänsteman:
- Du verkar ju tro på det du läser...
Samt kommentaren:
- Du verkar vara både frikyrklig och högkyrklig".
Ack ja.

5 kommentarer:

  1. Jo faktiskt, Ulla mailade svar igår och har noterat mina synpunkter. Hon tackade för förbönen och lyfte fram Heliga Brigittas bön:
    - Visa mig Herre din väg, och gör mig villig att vandra den.
    Ja käre Gud, vår väg är korsmärkt, det är inte lätt. Led du oss alla fram.
    HS

    SvaraRadera
  2. Hej Helene, Blev så glad när jag hittade din blogg och har kikat in nu och då, du skiver många kloka saker, men nu vet jag inte längre... Jag blev så besviken då jag läste din kommenatar om Ullas ifrågasättande av kyrkans fixering vid skulden och synden (har inte själv läst hennes artikel, men vi har diskuterat frågan ganska mycket på teologprogrammet där jag studerar). Det jag reagerade på i ditt inägg är din kompromisslösa attityd till Ulla, när har du eller f.ö. någon annan fått mandat att tala om vilka präster som kan kalla sig kristna och inte? I en levande kyrka måste alltid diskussionen hållas fri. Hur tolkar vi evangeliet i dag? Hur talar vi till människorna så att de känner att tilltalet gäller dem? Är det bara synden vi bär fram till Gud? Är det bara den som driver oss mot Guds förlåtelse och försoning? Min erfarenhet är att visst är synden och skulden (både den personliga och den kollektiva)högst verklig och påtaglig i våra liv, men... jag känner att många med mig drivs mot Gud av längtan att återförenas med det heliga, d.v.s. skapelsens Gud. Det är viktigt att kyrkan håller det i minnet och inte låser sig fast vid Luthers besatthet över synden!

    Allt gott till både Dig och Ulla

    SvaraRadera
  3. Hej Eva-Britt!
    Tack för att du hör av dig. Läs Ullas artikel så förstår du bättre.
    Utgångspunkten är att Gud är god och skapade allting gott. Just därför blir det så svårt när vi vänder Gud ryggen... i det vi sammanfattar med ordet "synd".
    Kära du, Luther var inte besatt av synden, tvärtom fann han sin glädje i den stora befrielsen, det är ju det som är hans ärende!
    Visst ska det vara högt i taket i kyrkan, men när man som präst vill ta bort alla grundläggande begrepp, då har man flugit utanför kyrktaket...
    Det finns sådan kraft hos Jesus! Men den går genom att erkänna sitt eget mörker, för att få syn på ljuset.
    Må Gud leda dig på goda, djupa vägar Eva-Britt.
    Blessings, Helene

    SvaraRadera
  4. Shit vad knepiga ni religösa verkar vara.
    Hur hittar ni en balans med alla absurditeter egentligen?
    Det är bra att ni brukar internet dock, istället för att enbart vända er till ensamma individer som inte kan värja sig.

    SvaraRadera
  5. Helene svarar "Shit":
    Hej, jag saknar ditt namn... men så roligt att du tittar in här!
    Vet du vad, om vi kristna inte är överens om vad de grundläggande poängerna är, så är det lika illa som om Zlatan skulle ifrågasätta varför bollen är rund, och varför man måste sparka på den och göra mål...

    Dock, denna Ulla K hade en god intention att föra det teologiska samtalet öppet, det ska vi alla göra, även du Mr Shit.
    Det kommer en dag när du behöver förlåtelsen och försoningen, glöm då inte vad Jesus gjort för dig.
    De bästa hälsningar i adventstid,
    HS

    SvaraRadera