Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 11 april 2011

INSPIRATION - VARA I ANDEN

Glöd! Lys! Värm!

Inspirationen flödar.
Skaparlusten rinner till. Toner, målarfärg eller bokstäver strömmar fram i ett härligt flöde!
Känner du igen det?

Att bli inspirerad är att vara "i anden".
In Spiritus.
Det spelar ingen roll om man är troende eller inte - skaparglöden finns i oss alla, som en förbindelse till Gud själv.
I djupet är vi ju Guds medskapare.

Det blir så mycket större när man upptäcker inspirationens Källa...
Varifrån kommer detta flödande, egentligen?

Altar-ljus, himmelsk glöd.

Det blev tydligt igår när vi inbjöd till "Musik med Längtan" i Fredrikskyrkan.
Inbjuden gäst var Sofia Rolandsdotter, Karlskrona, som med sväng och gung spelade bossa-jazz-inspirerade låtar och sjöng, både egna texter och tolkningar av välkända melodier.

Temat var "Framåt! Mot friheten". Att då få lyssna till en profan och världslig låt som Beatles "Blackbird" blev något annat i det heliga rummet.
Koltrast-låten blev en hälsning från den Gud som skapat alla fåglar, vårblommor och människor.

Jag lyfte blicken och såg duvan i guld under predikstolens tak - symbolen för Helig Ande.

En fri fågel?

All konst har sin källa i Gud. Varje tavla, bok och melodi är ett utflöde av Guds skaparglädje, genom oss.

Men jag vill inte stanna vid detta.

Jag vill gå vidare, söka djupare, högre, närmre...
Jag vill vara ännu mer "i Anden", In Spiritus.
Nej, inte i spirituosan, i spriten - men ibland finns där likheter.... som när de första kristna fick Helig Ande utgjuten över sig och talade i tungor... då trodde många att de var druckna och fulla...

Spriten och Anden gör en frimodig - men utifrån två helt olika förutsättningar, och med radikalt olika eftersmak dagen efter...

Paulus säger:
- Låt er fastmer fyllas av Ande...

När du och jag välkomnar Guds helige Ande in i vårt hjärta, då får vi del av den befrielse och försoning som Jesus bringade oss på korset och med uppståndelsen.

Kristus, Ljuset.

Guds Ande återskapar vårt inre.

Vi får en frid som världen inte har en chans att ge!
Jag kan bli alldeles lycklig när jag tänker på att vi genom dopet har fått denna goda Guds Ande, som får Kristus-livet i oss att flöda "som strömmar av levande vatten"! (Joh 7:38).

Det är kyrkans skatt.
Och min smärta blir lika stor när jag möter kristna som inte har "packat upp" gåvan... och inte lever i andens överlåtelse...

Att få vara "i Kristus" är att ha fått en position högt över alla andevärldens furstar, väldigheter och makter" (Efeserbrevet 1:21).

Guds ljus i en mörk skuggvärld.

Att vandra med Gud är att se på sig själv som avskild för Gud.
Synden har inte längre makten - men usch och fy och... hur nära man är att trilla dit varje dag!
Då tänker jag inte på dålig mat utan värre synder såsom vrede, högmod, avund och ...

Inom konsten kan man se alltför tydligt om personen har förstått om talangen är till för att lyfta det egna jaget, eller om talangen ska glädja andra...
Bland musiker, poeter och konstnärer lurar högfärden och avundsjukan - där det enda botemedlet är att överlåta sin skapartalang till Gud... och bli ödmjuk.
- Av ditt ger jag tillbaka till dig...

Käre gode Guds Ande,
tack för att Du vill leda oss dag för dag.
Drag oss närmare Gud, som är helig.
Gör oss helare och helgade, ja prägla oss alltmer av Guds kärlek!
Hjälp oss att inse hur beroende vi är av Honom, Inspirationens källa, Gud själv.
Amen.

I anden, inspirerade hälsningar,
Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Tack, för den fina texten. Får jag använda delar av den i en predikan?
    Hälsningar Greta Johansson diakon.

    SvaraRadera
  2. Hej Greta!
    Javisst, var så god.
    Inspirerade hälsningar, HS.

    SvaraRadera