Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 3 mars 2011

SÄTT TRO TILL ORDEN

Nä, det här är inte sant!

Sätt tro till orden, annars händer det inget.

- Välkommen hem till mig.
Nej, det tror jag inte....
Det blev ingen middag där.

- Jag älskar dig.
Nej, inte värdelösa mig....
Det blev ingen relation där.

- För dig utgiven, för dig utgjutet.
Nej, Jesus Kristus är för långt bort från mig.
Det blev ingen Gudsgemenskap där.

Hemligheten till ett levande liv är att sätta tro till orden som sägs.

Tror du det här, då?

Det spelar ingen roll hur mycket än grannen ropar och bjuder in dig, om du inte litar på att det är sant.

Det spelar ingen roll hur mycket mannen bedyrar dig sin kärlek om du inte vågar tro det.

Det spelar ingen roll hur mycket Gud söker dig, om du inte tror det är sant.

Alltså ligger problemet - och möjligheten! - hos oss själva.

I takt med att allt fler, som gått "kritiserar-skolan", kommer ut i vuxenlivet, ser vi ett minskat kapital av tillit.
Allt ska kritiseras.
Allt ska ifrågasättas.

Förr var det modigt och tufft. Nu är det kanske mer nödvändigt än någonsin med tanke på hur mycket lögn och bluff dagens teknik åstadkommer.
Men det medför ett stort problem.

Var får vi lära oss att "lita på"?
- Hej elever, idag ska vi lita på att det vi läser är sant. - - -
- Hej, idag ska vi träna oss på att tro på det den andre säger....

Det hör ihop.

Ordet och tron hör ihop.
Gud ger, jag tar emot i tro.

I tilliten manifestas Guds närvaro.

Det är alldeles underbart att fira den heliga nattvarden tillsammans med människor som sätter tro till ordet:
- För dig utgjutet...
Ja! Amen! Det är sannerligen sant! För mig, yes!

Eller vid dopet:
- vill ni att ert barn skall döpas till denna tro?
JA!
Men är det tveksamt och ljummet får Gud svårt att bryta igenom eftersom vi har stängt vårt hjärta.

Genombrott!

I Lunds stift arbetar man metodiskt med att kartlägga just dopet som rit och dess betydelse.
Det har minskat någon procent i landet, men vi i Karlskrona har faktiskt lyckats öka något.
Vi är väldigt glada för det.

Men jag blir mycket trött på journalister som skriver slarvigt och okunnigt om vad vi håller på med:
... man vill hitta ytterligare nya sätt att förändra dopet för att få med fler..."

Nej! Absolut inte!
Vi vill inte förändra dopet!
Men vi vill öka kommunikationen med dem som valt att inte döpa sitt barn, för att se hur vi kan hjälpa familjen fram till att säja ja till Guds erbjudande att få bli - ett Guds barn.

Journalisten är en del av samtiden.
Det finns nämligen på nätet en sekulariserad dop-guide och en kyrklig dop-sajt.
Den sekulariserade dop-guiden fokuserar på solist, fotografering, kläder, middag och servetter...
Då är namngivningskalas ett mycket bättre alternativ!

Dopet hör ihop med Jesus Kristus.
Allvarligt talat, det hör ihop med synden och befrielsen...
Men det tar vi en annan gång...

Funderar på Mattias Gardells besök i stan igår. Han föreläste om "islamofobi".
Det hade jag velat höra...
Jag upplever nämligen en lika stor kristo-fobi...

Tros-vissa hälsningar
Helene Sturefelt
Gud är nära dig. Tro mig...

Hästö frusna cykelväg predikade.

1 kommentar:

  1. Uppsnappat:
    - Varför är det lättare att sätta tro till negativa påståenden?
    - Tror vi att vi blir lurade om vi vågar tro på det goda erbjudandet?
    Är det synden som står och lurar på oss igen..?
    HS

    SvaraRadera