Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 16 mars 2011

NEWTON VAR KRISTEN

Vad vet vi? Vad tror vi?

Religionen är en positiv drivkraft när det gäller vetenskapliga studier.
Fram till mitten av 1800-talet var de flesta vetenskapsmän kristna.

Isaac Newton lär ha sagt:
- Detta så vackra system av solen, planeter och kometer kunde bara komma från en intelligent och mäktig varelses rådslag och kontroll.

Jag läser en artikel av Sebastian Ibstedt, som skriver:

- Drivkraften bakokm Newtons forskning var att han ville att alla hans verk skulle användas till stöd för tron, för att visa på en ordning och struktur i världen och att någon måste ha givt upphov till denna ordning.
Det var alltså religionen som motiverade vetenskapen.

Varde ljus!

Idag, vem äger problemet?
Tro och Vetande:
- att Gud har skapat världen, eller
- att man inte kan fånga in Gud i naturvetenskapliga mätinstrument?

Som kristen vet jag att jag tror.
Men vetenskapsmannen/kvinnan kan bara säga: jag tror att jag vet...
... eftersom alla vetenskapsteorier är bara teorier, "detta är vad vi vet just nu".

Ödmjukhet kännetecknar den som vill bära fram sanningen.

Vad är sanning?

Idag hade jag flera fina besök på mitt arbetsrum.
Ett par gymnasiekillar kom och ställde ett antal frågor om just Tro contra Vetenskap.

Det är populärt att påstå att det råder motsättningar och "krig" mellan vetenskap och religion.
Inte från vår sida i alla fall.
Vi har inget att försvara gentemot vetenskapen, såsom jag ser det.

Men det har vetenskapen, alltså trycker de in oss i ett hörn för att slippa bli påminda om sin egen brist:
- Hur började det... alltså från Nollan....

Vetenskapen arbetar ju med sina teorier utifrån Big Bang då allt redan är skapat och sedan ska formas, från kaos till kosmos.
Medan vi troende människor börjar snäppet före - från Noll till Ett...

Gud - icke skapad. GUD, alltings början. Gud, alltings slut.
Bortom Gud finns inget, inte heller framför Gud.
Ej åtkomlig för våra sinnen.

Ej åtkomlig.

Bibeln arbetar med frågan Vem ligger bakom allt liv, och vad är Meningen.
Vetenskapen har en annan fråga, nämligen Hur gick det till.
Det är ingen motsats.
Det är två olika förhållningssätt som inte alls utesluter varandra.

Vi behöver både ock för att vara hela människor.
Vem kan leva "utan mening"?

Samarbetet mellan naturvetare och teologer är i allra högsta grad aktuellt idag.
Kvantfysik, tidsfilosofi och det teologiska evighetsbegreppet talar om samma sak, men med olika termer.

Minns ni Newtons lagar för den klassiska mekaniken?

1. T r ö g h e t s l a g en
En kropp förblir i ett tillstånd av vila såvida den inte av andra krafter tvingas ändra detta tillstånd.

Låter som när jag ska försöka vakna på morgonen...
Mitt tröghetstillstånd är det samma som Kalle Anka i husvagnen!
Z z z...

Nej inte så pigg! Otrögt.

2. A c c e l e r a t i o n s l a g e n
Ändringen av en kropps rörelsemängd är till storlek och mängd proportionerlig mot den verkande kraften.

Hm, Isaac har inte cyklat i motvind i Karlskrona...

Men jag har varit vid hans grav i Canterbury Cathedral!
Newton ligger inmurad inne i kyrkan och accelererar inte längre...

Med vördnad stod jag still en stund och tackade Gud för alla dem som vigt sitt liv att "studera Gud på ryggen" och klarlägga Guds intelligens...

Nu gäller det att rädda kärnkraftverken i Japan så att inte fler människor blir skadade.
Vetenskap och religion måste hålla varandra Hårt i Handen - teknik och hjärta sida vid sida.

Jesus, lys för oss.

Nu tar jag bloggpaus några dagar.
Jag är trött på mig själv.
Det kanske inte du är... tack i så fall.

Läs gärna äldre inlägg. Och länka mig vidare till dem du tror kan ha glädje att läsa mina rader och se mina foton.
Jag ber för dig.
Ses på måndag, 21 mars.

Helene Sturefelt

3 kommentarer:

  1. Och Gud skapade världen... därav hans tillnamn, Skaparen, the Creator,... och sedan skapade han människan till sin avbild.

    Vetenskapen kanske kan ifrågasätta bibelns bild av skapandet. Men den kan knappast utan självmotsägelse ifrågasätta dess definition av vilka vi är. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Ratatosk!
    Även om man inte "känner Gud" och lever i bönegemenskap med Gud, kan man med enkel logik dra slutsatsen att allt har en "skapare" och formgivare.
    Allt annat är för mig intellektuellt ohederligt.
    Jag menar om en klocka har en urmakare, hur mycket mer har inte universum en Upphovsman.
    Det är ju bara det att klockan inte förmår begripa vem urmakaren är... Ändå kan den vara en avbild i sin förmåga att fungera såsom dessa skapare tänkt.
    Gudliga hälsningar!
    HS

    SvaraRadera
  3. Uppsnappat i Björns tankesmedja:

    http://bjornolof.bloggsida.se/personligt/%e2%80%9ddet-gar-att-forena-tro-och-forskning%e2%80%9d

    Visst går det att förena tro och forskning.
    HS

    SvaraRadera