Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 21 mars 2011

MEDIE-FASTA

Syns du?

- Syns du inte, så finns du inte.
Tidningarnas behov av annonser utmanar min mänskosyn.
- Skriver du inte, så finns du inte heller! Blogga på, twittra, facebooka...

Jag orkar inte.
Gör du?
Jag orkar inte vara så uppkopplad, uppdaterad, upp-poppad och uppkorkad...
Fast om jag slutar vara uppkopplad blir jag korkad...?
Är det så?
Måste vi veta allt?

Tänk om vi glömmer bort när barnen fyller år, för vi har fullt sjå med att hålla koll på allt annat som sker.

Birgittasystrarnas gästhem, Vadstena.

Birgittasystrarna i Vadstena har både tidningar, TV och dator, där de sköter kontakter och bokningar.
Men de använder medierna på sina egna villkor.

I dessa fastetider påminns vi om att dra ned på det som är "för mycket".
Socker-fasta. Bil-fasta.
Besluts-fasta!

Det är ständigt så enormt många beslut som vi ska fatta varje dag, att utmattningen är nära, bara man närmar sig mjölkdisken på Maxi...
Tänk om vi skulle avstå en halvtimme från medierna och istället bedja för det som vi redan vet och har hört rapporteras?
Eller köpa mjölk på Preem som bara har en mejerihylla?

Tanka mjölk.

Jag erkänner att jag inte vet vad presidenten heter i Jemen - eller har de en kung?
Hur som helst, jag ber för detta folk som även de reser sig ur långvarigt förtryck!
På knä för Nordafrika.

Jag erkänner att jag inte hänger med i hur socialdemokraterna nyorganiserar, men jag ber att Thomas Östros ska kunna få använda sina talanger där Gud vill.
Ödmjukt ställer han sin plats till förfogande om det underlättar för partiet att hålla samman.
Det imponerar på mig.

Jag erkänner att jag inte orkar ha en åsikt om Sverige ska vara med och flygbomba Libyen för att stoppa Gadaffi...
Ibland orkar man bara be:
- Gode Gud hjälp alla, amen.

Fullmåne. Halva priset.

Kan det vara den stora fullmånen som påverkar mig negativt?
Nej, säger astronomerna, månen påverkar bara vattnet i de stora haven, inte den lilla människan.
Trots att vi består av 70 % vatten!
Det är inte konstigt om det känns som om man har vågor i håret och vatten i knäna...
F´låt, den var dålig.

Och för mycket surfande gör kroppen trött.

Media-haveri.

Eller som det står i PREDIKAREN i Gamla Testamentet:

"Och för övrigt är utom detta att säga:
- Min son, låt varna dig, ingen ände är det på det myckna bokskrivandet och mycket studernade gör kroppen trött".

Skrivet för ca 3000 år sedan.
Om de var trötta då, hur enormt trötta är då inte vi i en tidsålder då vi drunknar i medias flodvågor över oss.
Informations-tsunami.

Vi vet inte mer.
Kunskapen har minskat.
Men vi vet var vi ska leta upp information.

Vad hjälper det om jag har allt i datorn men ingenting i huvuet?
Eller i hjärtat?

Nej, vänner, jag tänker leva klosterliv här hemma och begränsa det jag orkar ta in.
Egentligen borde jag blogg-fasta... men det vill jag inte!
Det här är alldeles för roligt!
Och fyller någon slags tryckutjämningsfunktion.
...vilket påminner mig om att bönen för Japans folk är lika intensiv som den varit hela veckan.

Upplyst verklighet.

Det heter "vi ses".
Men modespråket säger "vi syns".
Det är typiskt...

Gud syns inte. Men finns.
Du ser inte mig heller. Men jag finns också - som en virtuell verklighet!

Synliga hälsningar
Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. Nej, jag orkar inte heller och jag vill heller inte och bryr mig inte om att hänga med i allt, så du är välkommen i gänget.
    Vågor i håret och vatten i knäna - den var fniss-bra.
    Ska kolla om vågorna ökar vid nästa fullmåne.
    Informations-tsunamin som väller över oss, kan det vara en träning för oss i att leva i världen men inte av den?
    Hupps, vart tog tiden vägen, dina bloggar är alldeles för uppslukande intressanta.
    Vi ses!

    SvaraRadera