Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 8 mars 2011

FETA KVINNOTISDAGEN

Kristus nära gräddhyllan.

Idag sammanfaller två viktiga dagar.
Det ena är en kristen högtid, det andra är en lika kristen högtid:
- Fettisdagen och Internationella kvinnodagen.

Alla bagare och giriga kunder har förstört poängen med fastlagsbullen, som jag hellre kallar semlan.
Det är dessa tre dagar - fastlagssöndagen, blåmåndagen och fettisdagen - som vi ska smörja kråset, för att imorgon gå in i fastetiden.

Men det blir som det blir - feta kvinnotisdagen.
Eller som besiktningsmännen i Sölvesborg sa när de utgjorde test-panel för bästa fastlagsbullen:
- Vi har kollat topplocket, trycket i grädden samt smörjgropen med mandelmassa!

Topp-lock.

Allvarligt talat, det viktiga idag är Internationella kvinnodagen, som fyller 100 år!
Jag har firat den på isen förstås och dansat med Gud i vinden över Saltös frusna havsvidder.

Väl genomblåst (mer än vanligt) mötte jag sedan på kvällen tolv härliga kvinnor i föreningen Delta Kappa Gamma, DKG, pegagoger som samlas för att styrka yrkeskompetensen.

Fantastiskt att få vara inbjuden gäst i egenskap av "stark kvinna..."
Tackar mjukast och blinkar bort en tår...

Navelsträng över isen.

... en tår som egentligen är floder med tårar, med tanke på hur mänskokvinnan har det i stora dela av världen.

Om man har turen att inte vara aborterad så väntar ett annat djävulskt öde där könsdelarna skärs bort...
Bortskrapad eller stympad - vilket ska man välja i dessa tider av valfrihet tycker du?

DJÄVLAR!

Vad är det för ett förbannat krig som pågår mot kvinnan hela tiden???

Sedan 1960 lär det vara så att fler människor är aborterade än antalet offer under andra världskriget.
Kan det verkligen vara sant?
- Är du med barn?
- Nej, jag är med foster. Om det är fel, tar jag bort det. Och kommer det när vi ska till Thailand då gör jag absolut abort!

DJÄVLAR!

Is-skärelse. Passa dig!

Det är inte bara män som våldför sig, det finns kvinnor som står brevid och godkänner slakten...
Har jag blivit skuren sönder, så ska du det också...
Svart pedagogik.

I Egypten är 90 % av kvinnorna könsstympade.
Jag orkar inte tänka på detaljerna - - -
Jag läser i ICA Kuriren att varken läkare eller religiösa ledare uttalar sig idag för könsstympning.
En liten framgång.
Men fortfarande är det vanligt i arabiska och afrikanska kulturer.

Varför?
- Det finns en föreställning om att kvinnan blir sexuellt omättlig om hon inte könsstympas, och att klitoris växer ut till en penis... säger Linda Forsell.

Men då är det väl bättre att männen skär av sig sin egen penis!
Och låter bli det lilla vi har...
... eftersom världens alla problem tycks bottna i mannens testosterondrifter.

Grönsaks-stånd.  Köns-stympning i grönsakslandet.

Paulus var mycket trött på allt tal om omskärelse som tecken på att tillhöra Guds förbund.
Hör här vad han skriver!

- Om ni låter omskära er, har ni ingen nytta alls av Kristus.
Jag försäkrar er, var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen (Gamla Testamentet).

I ett liv tillsammans med Kristus Jesus kommer det inte an på omskärelse eller förhud, utan på tron, som får sitt uttryck i kärlek.

Vem har nu hejdat er?
Ta inte bort korsets kraft!
De borde skära av sig alltihop, dessa som sprider oro bland er."
           Galaterbrevet 5:2 - 12.

Vad ligger här då?

Tack och lov har vi som kristna ett annat förbundstecken - dopet - som är till för både kvinnor och män!

Feministen Jessica Schiefauer skriver om könsroller.
Hennes kommande bok heter "Pojkar" och handlar om flickor.
Hon låter dem byta roller. (Minns ni "Egalias döttrar"?)
Jessica vill frigöra männen.
De är låsta i sin hårdhet och ägarmentalitet.

En annan stark kvinna är Linda Forsell. Hon är med i ett svenskt projekt som dokumenterar kvinnovåldet i världen.
Vet du vad den vanligaste dödorsaken är bland kvinnor?
- Att de är - kvinnor...
"Dödsorsak: kvinna". Gode Gud hjälp oss!

Deras arbete kan följas på:
http://www.causeofdeathwomen.com/

Jag älskar den mjuka mannen!
- Var är ni? Varför protesterar ni inte högre??
På 1 maj vill jag demonstrera för Kvinnofrid. Är ni med då?

Och så vill jag införa Internationella Mansdagen så att ni får chans att omvända er.

Frid.

Feminist - javisst!
Med den goda mannen vid min sida.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar