Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 11 februari 2011

WWJD - PUBLIKREKORD

World Wide ... vaddå?

WWJD - vad betyder det nu igen?
Bissa föreslog: We Were Just ... Drunk? Nej nej!

Denna veckas omgång av "Halv åtta hemma hos mig" har slagit publikrekord.
Min styvbroder i Stockholm meddelar från SVT´s tittarstatistik att vi i Karlskrona varit med och satt publikrekord för den över 300 episoder långa serien.

Tisdagens avsnitt hade 1 140 000 tittare !!

Jag kan inte uttala så många nollor...
En miljon ett hundrafyrtio tusen människor har sett när jag sänkte tävlingsribban ordentligt och bjöd på knäckebröd till förrätt...
Jag skrattar fortfarande!


Brodern berättar vidare:
- Våra barn höll på att aldrig komma i säng i onsdags då de skulle äta den ena knäckebrödsmackan efter den andra!

WWJD?
Det betyder WHAT WOULD JESUS DO.
Skulle Jesus varit med i media?

Nu ska vi tänka...
Jesus sa:
- Gå ut och gör alla folk till lärjungar.

Och så gick han ut på gator och torg med de tolv unga männen och mötte människor i deras vardag.
Han kunde predika för tusentals personer i "Bergspredikan" och mätta lika många.
Men lika ofta mötte han människan en och en...

Javisst, Jesus skulle vara med i tidningar, radio och TV.
Alltså.
Då gör vi det.

Nej nu! Sök omgående... Gud.

Ett smakprov ur min vardag denna vecka:

Vid busshållplatsen steg en hel klass på. De kastade smygblickar på mig och tisslade.
I bussen kunde en pojke inte hålla sig:
- Var du med på TV?
- Javisst, skrattade jag, känner du igen mig?
Sen började ett fantastiskt samtal med alla barnen, ivrigt frågande hur det varit.
Jag frågade tillbaka om de kunde laga mat.
- Ja, jag kan skära morötter...

Till lärarna sa jag:
- Välkomna till kyrkan med era barn! Jag möter er gärna.

Gå ut och gör alla folk till - barn?

Varje fredag kommer en "båtlast" polska turister. Jag hann precis komma in när de kom in i kyrkan.
Guiden översatte och jag välkomnade dem.
- Ovant att se en kvinnlig präst?
De nickade.
- Jag gör samma sak som en manlig präst... Fokus är på vad Jesus Kristus har gjort för oss, jag är bara redskapet. Det är en man också, det får vi inte glömma...

Så gick jag för altaret och sjöng ur liturgin - precis så som Helge Skoogh försökte härma i gårdagens avsnitt!

Turisternas kameror åkte upp och varma händer sträcktes fram till hälsning.
Tänk att få trycka en näve från varvet i Gdansk där Polens revolution började...

WWJD?
Visa nu era foton för påven så att han slutar tramsa med ämbete, äktenskap och könsfixering!!

Varvet i Gdansk

Tvära kast.
Begravning.
Först bli människa och ta bort fördomar. Dricka kaffe.
Sedan prata mot djupet och lyssna in.
Trösta. Ge hopp, varken mer eller mindre.

WWJD?
Jag tog med munspelet till minnesstunden, för det var en glad, munspelande familjemedlem vi följde till den sista vilan.
"Blott en dag, ett ögonblick i sänder..."

Mycket kraft går genom kropp och själ.
Simhallen, bastu. Vila.
Flyta, sträcka ut, tacka Gud. Pausa.

En utländsk student simmade mot strömmen hela tiden...
WWJD?
Jag tipsade om att simma runt istället...

Vi började prata.
I ljusblått klorvatten utspann sig en tio minuter lång religionsdialog - iransk kvinna och jag i spännande samspråk.

Gud är så god.
Gång på gång ger han oss möjlighet att mötas.
Då gäller det att tänka på det där knäckebrödet och sänka ribban!
Tala om väsentligheter med en gång - det kan vara första och sista chansen.

Räck livets bröd.
Inte avundsjuka stenar (som några har gjort...), inte tunna pinnar eller klumpiga kommentarer, utan varma goda ord med uppmuntran.

WWJD?
Han skulle helt klart blogga, twittra och facebooka!

Kram på er alla jättemånga nya bloggläsare!
Statistiken går i topp.
Inte en miljon kanske precis... ta bort några nollor...

Magiskt: när Gud rör vid hjärtat.

Brodern i Stockholm får avsluta:
 - Även om du inte vann tävlingsmomentet, vann du säkert många tittares hjärtan.

Hjärtliga segerhälsningar
- Helene Sturefelt, som gläder sig med Egyptens folk nu när Mubarak har dragit sig tillbaka.
Demokrati, amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar