Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 27 februari 2011

VINTONS DOP

Kors-vatten.

Vattnet porlade i dopfunten och släken var samlad.

- Spegel, spegel i dopvattnet där,
säg mig du vem jag innerst är.
Dopkällan svarar:
Din egen bild är aldrig från Jesus Kristus skild.
Jesus ger vatten i överflöd.
Vattnet ger del av hans liv och död.
Livets vatten till öknens törst.
Ord till den minste:
- Du är ju störst.
        (ord av Christina Lövestam)

Jesus sa:
- Jag är levande vatten. Den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta.

Jag fick frågan en gång vad det är för sorts vatten i dopkannan.
- Är det vanligt vatten?
- Nej, det är heligt vatten.
- Var finns det?
- I kranen.
- Va?!

Stelt heligt vatten.

Allt vatten är heligt. Vattnet i kranen är absolut heligt!
Och just nu får detta vatten bli bärare av dopets sakrament.

Vinton Evert Johan skulle nu få bli inlemmad i Guds stora världsvida familj.
Vattnet är ett befrielsetecken, ett renhetens tecken.
Att tillhöra Kristus är att tillhöra Guds rena kärlek, som varken mörker, synd eller död kan förstöra.

Högaltaret, Vadstena.

Jag vill gärna ta andra halvan av bibelordet också, ni förstår säkert varför.
Jesus sa:
- Jag är livets bröd, den som kommer till mig skall aldrig hungra.

Mitt doptal fortsatte:
I västerlandet försöker vi mätta vår andliga hunger med prylar. Men vår innersta människa blir bara mätt av Guds närvaro.
Det är min bön att vi ska mätta oss med Jesus Kristus, så att vi sedan får vara ett bröd för varandra!

Er son ska få mättas till både kropp, själ och ande.

Så stod de stolta föräldrarna där framme, tillsammans med faddrarna.
Pojken var pigg och vaken och satt tryggt i pappans  armar.
Vilken blick han hade... Vinton tittade mig stadigt i ögonen, hela tiden, och jag berättade om Jesus för honom...

Jag förstår varför Jesus sa:
- Låt barnen komma till mig och hindra dem inte (hör ni det!), ty himmelriket tillhör sådana som de!

Den rena, oförfalskade blicken är en hälsning från himlen!

Sen vill man ju inte tänka på att det hos varje människa finns en annan sida som denna världen tyvärr lockar fram... desto viktigare att ha lyft in barnet då i Guds ljus!

Se mig i ögonen.

När jag kom hem ikväll bläddrade jag igenom alla tidningar jag inte läst på några dagar.
- Vad kostar en kompis?
Läste en rapport om hur barns relationer påverkas av konsumtion.

Erika Lundby doktorerar i socialt arbete vid Linnéuniversitietet.
En flicka sa:
- Det är bättre att bo bland andra som inte heller har råd med kläder och fina prylar, för då bli man inte lika mycket retad...

Det viktigaste är att vara lik andra och ha samma saker som de.
Då blir man accepterad.

Och vi arma föräldrar försöker hänga med och förstå oss på vad som är "måste" och vad som bara är gnäll.

Jag skulle inte vilja vara barn eller tonåring igen - det var ingen lätt tid.
Men jag behåller gärna barnasinnet.

Till alla föräldrar och faddrar, som runt om i vårt land burit fram era barn denna helg, måtte ni kunna sätta gränser mot det som ökar kraven.
"Det gungar så fint när han bär dig mitt barn" - och bär oss vuxna.
Så avslappnat vill vi leva.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar