Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 9 februari 2011

HEMMA HOS HELENE + HÄLGE

Varning för - Hälge

Helge Skoogh, välkommen hem till mig - men du missade Älgen Hälge - vår vakthund!
Skrämde han dig?
Du är lite tramsig i dina kommentarer, men idag var du nästan rolig!
Filmteamet, varför tog ni inte med Hälge??

Välkomna HALV ÅTTA HEMMA HOS MIG, Helene i Karlskrona.

Borgmästarefjärden i Karlskrona

- Jag är nöjd!
Så kan man väl inte säja innan man har vunnit?

Men jag är inte med för att tävla har jag ju sagt!
Jag är med för att vara ett levande exempel på vad kristen tro är.
Om ni tåler det:
- Jag är med för att Ära Gud.

Du förstår, när man har blivit uppmärksammad från "Högsta Ort" - av Gud Fader själv - då är det inte så märkvärdigt att vara med i TV. Det blir ett medel att förmedla Guds kärlek.
Inte ett mål.
Så är det för mig.

Avancerat..

Bjuda på knäckebröd... i ett matlagningsprogram!
Hon é inte klok...
Visst är det roligt! Så chockade mina kära gäster blev.

Livets bröd...
Lite smör, lite salt... och bakom servetten - simsalabim, där fanns ju mera!
Jag driver med alltihop.
Vi måste lugna ner oss lite vad gäller tävlingar och prestation.
Skratta, ha roligt.
Chilla lite, som grabbarna säger.

Det finns alltid mer bakom kulisserna. Här kan vi filosofera lite om vi vill.

Servett-lek

Jag pratade med "fiskgubben" på torget idag, han som har sin vagn framför Fredrikskyrkan.
- Du glömmer väl inte att titta ikväll?
- Öh?
- Det var jag som köpte lax av dig till TV-programmet!

Den där rosa laxgrytan brukar bli bättre... Inte lätt att få till det när ett helt filmteam hänger över en.
Men det viktiga är att man klipper i små bitar av citron - det är det som gör det!

Bissa var för rolig, hon visste inte vad jordärtskocka var för något, inte heller romrussin...
Härlig känsla att kunna gå ut och skörda dessa knölar, som smakar lika snällt som potatis.

Det ska va´ lite skit under naglarna för att själen ska hålla sig ren..

Måste duka, de kommer ju snart!

Vårt apelsinträd är en bröllopsgåva som fortfarande bär frukt...
Men det växer inga romrussin på det, ha ha!

Efterrätten är glutenfri och Fruktansvärt Smarrriiig.
Såg ni brickan som jag serverade kakan på? Min bok, inslagen i folie.
Det är en mycket fin liten bok.

Du kan beställa den om du vill, men på ett villkor:
- du måste vara nyfiken på själva titeln: "Den långsamma kärleken, pilgrimens sju nyckelord, i nöd och lust."
Annars får du inte höra av dig till:
helene.f.sturefelt@live.se

Inte går det fort inte.

Hårdrock går fort, men framför allt handlar det om kraft, kropp och energi.
Därför går hårdrock och kristen tro mycket bra ihop.
Men Bissa, Torbjörn och Kristian, då får man inte trycka på 78-varvsknappen och göra "Kalle Anka" av alltihop!
Ha ha!
Om du vill veta mer: läs HÅRDROCKSJESUS i ett tidigare inslag.
Highway to Heaven!

Och vad betyder WWJD?
Bissa gisssade:
- We Were Just... Drunk?
Jag låg nere i gillestugan och vilade medan de gick runt -och skrattade:
- Nej, det betyder What Would Jesus Do!

Ja, vad skulle Jesus göra...
Korset, förlåtelsen, nattvarden:
- DETTA ÄR MÅLTIDERNAS MÅLTID.

Smaka Guds kärlek.

I nattvardskalken är all Guds energi samlade i några droppar vin...
I dessa droppar finns kraften av Jesu Kristi försoningsblod, det som löser oss till att bli fria människor.

Så fria att vi kan skratta i ett matlagningsprogram inför en miljon tittare och lägga ribban så lågt att Något Annat ska komma i fokus...

Helene Sturefelt
- präst i Karlskrona Stadsförsamling

Fredrikskyrkan, utan fiskbill.

6 kommentarer:

  1. Vilken go kusin jag har:-)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej Helene.
    Tack för en mycket trevlig vecka i "Halv åtta hos mig".
    Jag skulle behöva din hjälp i ett ärende relaterat till programmet. Min blivande hustru blev väldigt förtjust i en lampa som Torbjörn hade i matrummet, och som jag därför vill köpa till henne när vi flyttar nu i månadsskiftet. Mitt problem är att jag inte lyckas finna lampan någonstans. Därför undrar jag om du skulle vilja vidarebefordra min mail till Torbjörn så att han kan hjälpa mig?
    Tack på förhand/ Martin
    (martin.johansson@svpab.se)

    SvaraRadera
  3. Åååhhhh vad jag njöt av programmet igår, vilken underbar, härlig och livsbejakande människa med skön inställning till både livet i allmänhet och tävlingar i synnerhet som var värdinna. Jag har sett många av dom tidigare programmen men du Helene var helt klart BÄST!
    Vid det bordet skulle jag gärna varit gäst.
    Jag ger dig absolut 10++++++++++

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Tack @gnet@ !
    Du är välkommen hem till mig... eller så får du suga i dig näringen från bloggen...

    Jag menar att man kan inte bara servera mat, man måste som värd/värdinna också ge värme och empati.
    Det var mitt bidrag och mitt sätt att hålla distans till all tävlingshysteri, ha ha!

    Smuliga hälsningar, HS

    SvaraRadera
  5. Tack Helene

    Åker jag nån gång söderut och hamnar i Karlskrona så lovar jag att göra ett besök i Fredrikskyrkan för att åtminstone säga hej om du är där.
    Annars kikar jag in här och suger i mig lite näring vid behov ;)

    Agneta

    SvaraRadera
  6. Hej Helene!
    Jag såg programmet-väldigt bra!
    Efterrätten har jag gjort-utan rom dock. Den är fantastiskt god! Ska pröva med rom också.
    Sommarhälsningar Maria Dalsfelt

    SvaraRadera