Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 4 februari 2011

"DU & JAG" och K-G HAMMAR

Vätternkyrkan, vår samlingspunkt.

"Sjung lovsång alla länder" - från klara strupar och varma hjärtan steg sången högt mot kyrktaket.
Några toner letade sig säkert ut och gjorde Vadstenaborna gott.
160 pilgrimsledare och teologer har varit samlade i tre dagar för att låta sig inspireras av varandra.

XL - ex ledaren - ärkebiskop emerius K-G Hammar fick ordet en timme.

- Det är inte lätt att leva i nuet när man ständigt påminns om att man är en "före detta"....

Här kommer några goda ord från hans föredrag:

Ska vi vara turister eller pilgrimer i livet?Ska vi vara den ständiga betraktaren, eller ska vi våga gå in i livet?Tomas Tranströmers dikt är poetisk teologi .... "valven öppnar sig..."

Själens valv öppnar sig...

TEOLOGI ÄR ATT TÄNKA..

Vaddå "ärade teologer men kära pilgrimer"... ?
Denna uppdelning är inte bra - är vi inte alla både ock?
- Låt er förvandlas av era tankar, står det i Nya Testamentet.
Och all teologi är tillfälliga ord just för sin egen samtid att uttrycka Gudserfarenheten.

Vi tror inte på teologin utan på Gud!

Varje tid har sina problem och hittar olika sidor hos Gud, som befruktar livet.

Gud är inte ett "det". Gud är ett "DU".
Utifrån den judiske teologoen Martin Buber lyfte K-G fram en mänskosyn där vi gör varandra till "ting och nyttoföremål" om vi inte ser att Gud har gett allt liv ett egenvärde.

Se din medmänniska som ett  "du" inte som ett "det".

I mellanrummet uppstår utrymme där var och en själv för presentera sig.

Ingen annan kan definierar mitt "jag" mer än jag själv.

Restaurant Munken.

Det gäller även i religionsdialogen - att känna igen sig i den andres beskrivning.
K-G är kritisk till den instrumentalisering vi lätt gör med varandra:- du är ett redskap för mina projekt....- så länge jag har nytta av dig är du bra....Men människan har inget egenvärde med den synen.Det smittar av sig på "Gud":- så länge jag har nytta av Gud, kan jag väl be.... annars.... bort!
Gud har inget egenvärde...Den kristna mänskosynen - och Guds-synen, ger Allt Liv ett egenvärde.
Det finns inget "det".!Inte ens träden är ett "det" - även de har ett "du!"
Det är svåra att skövla en massa du....Vår kultur lider under detta förtryck, att se varandra som instrument och maskiner.Det är därför som vårt samhälle präglas av konkurrens och känslan av att vara värdelös och utbytbar.Så är det inte i Guds rike!Där finns ingen konkurrens...Där finns inga utbytbara människor, för alla är unika och är älskade för sin egen skull...Kan man tala om FRÄMLINGS-VÄNLIGHET?K-G Hammar var förtjust över ämnet. Han påpekade att under antiken var "xeno-filia" = främlingsvänlighet viktigt. Det är det även i Gamla Testamentet.- Kan jag lära mig älska det främmande i mig själv först?Om jag vågar se att jag själv har okända sidor bortom min egen kontroll, då blir det lättare att möta främlingen som  står framför mig.Vad är mission?
- att göra andra lika oss?
- att forma alla efter just min kyrka?

Nej.
Gud är kärlek. Om vi vill missionera, då ska vi "hjälpa Gud" att älska världen...

Helene Sturefelt,
- som återgett delar av K-G Hammars föredrag i Vadstena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar