Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 26 januari 2011

PETRA MEDE - VÅGA TRO!

Skrovlig styrka

Petra Mede är en stark kvinna.
Jag beundrar henne. Men hennes styrka går genom stor smärta.

Sitter i soffan och bläddrar i ICA-kuriren. Kopplar av en stund och får lära känna Petra lite genom tidningens intervju.
Hon som var professionell dansare fick två ryggkotor förstörda under en dansrepetition och blev sjukskriven.
I femton år...

Så småningom tog hon revansch, blev stå-upp-komiker och ledde Melodifestivalen.
Själv.
- Jag är feminist och ville inte vara ett bihang till någon, säger hon.
Heja Petra!
Nu har hon lett Guldbaggegalan och visat ännu en sida av sig själv.

Alla som har levt eller lever med smärta i kroppen, vet att den lätt leder till depression.
Det är allvarligt.
Petra sökte sig till Allhelgonakyrkan och fick hjälp av prästen Olle Carlsson.
- Det räddade mitt liv.

Ankar-kors räddar liv.

Hon berättar hur hon pendlar mellan sina motpoler cynism och tro.
Att Inget har något värde och att man Måste ge saker ett värde.

Petra har då och då varit på retreater hos Mariadöttrarna i Enköping.
- Jag längtar efter att ha en tro, men jag kan inte tro.

Och fortsätter:
- Jag har aldrig sett några lyckligare människor än Mariadöttrarna. Kanske för att deras liv inte längre handlar om dem själva.

Just det, Petra! Du har fattat.
Du säger det själv:
- Jag tror att enda sättet att bli lycklig är att släppa sitt ego och göra något för andra människor.

Mariadöttrarna "Hela jag" på Timmernabben

I somras fick jag glädjen att möta tre av dessa kvinnor.
Mariadöttrarna hälsade på EFS-konferensen i Timmernabben.
Vilka härliga människor!
Klädda i sina blåa Mariadräkter var de som en fläkt från himmelen.

De lever alltså klosterliv inom Svenska Kyrkan. Grundaren Gunnel Paulina Norrman kom från Karlskrona!
Hennes vision var:
- Hela jag i tjänst åt Gud. Hur kommer "hela jag" i funktion?

Ur denna livsrörelse växte deras "regel" fram:

- NÄR MÄNNISKAN LYSSNAR, SÅ TALAR GUD.
- NÄR MÄNNISKAN LYDER, DÅ HANDLAR GUD.

Frimodigt berättade de för oss på Timmernabben:
- Gud kallade på mig, men vågade jag svara?
Ja Herre, jag har mött din kärlek i denna "klosterfamilj". Jag var kraftlös innan.

- När jag hade avgjort mig, Då kom kraften!
Sluta söka! Avgör dig istället och säg JA!
Det är då vilan och friden kommer. Inte förr. Inte på avstånd...

För långt avstånd! Fika omöjligt.

ICA Kuriren har som rubrik:
-  Jag längtar efter att ha en tro.

Kära Petra, bästa bloggläsare, gör som Mariadöttrarna:
- sluta leta.
Släpp taget om ditt eget kontrollbehov - detta är Guds värsta hinder - vår duktighet...

Ge dig hän! Avgör dig.
Gud är redan klar med sitt avgörande.

Jesus älskar dig från korset. Jesus älskar dig från avgrundens mörker.
Jesus älskar dig från himmelen, med ett ljus som nu får leta sig in hos dig...

Klockan kallar dig. Kommer du?

Guds frid.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar