Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 14 januari 2011

"I KRISTUS"

Kors på stuprör! O!

Vet du vilken bokstav som är den mest kristna?
Det skulle kunna vara A och O.
Men just nu är det bokstaven I.

Igår hade jag ett härligt möte med en gymnasist. Hon arbetade med ett skolarbete om att tolka texter i Nya Testamentet.
Vi umgicks i telefon i några timmar och vandrade genom Bergspredikan och Jesu liknelser.

Det gäller att ha nycklarna till förståelse, annars blir det bara ord som staplas på varann.
Med tacksamhet tänkte jag på dem som haft tålamod med mig och svarat och lotsat genom texterna.

Den lilla bokstaven "i" är en stor hemlighet och nyckel.
- Vaddå kristen?
- Jo, jag är "i Kristus". Eller, han är "i mig".

I detta tecken ska vi segra.

Vi tar ett exempel.
"Saliga de renhjärtade, de skall se Gud"
Matteus 5:8

Protest! Det går inte. Ingen kan se Gud. Och om vi ändå skulle göra det, är vi dödens...
Det Jesus menar är, att det är med hjärtat vi kan se Gud.
Inte med ögonen!
Ögonen har koll på det fysiska, medan hjärtat "ser det andliga".
Och när jag är "i Kristus", då ser jag Gud...

En text till:
En man hittar en skatt i en åker. Han säljer allt han äger för att kunna köpa åkern och så få behålla skatten.
Skatten är Kristus.
Den kärlek han har är läkanade, försonande, uppmuntrande, drivande, vilande... ja, alldeles gudomlig!

Jesus Kristus är sann Gud och sann Människa.

Kristus I stupröret!

Det finns så mycket vi inte klarar av eller orkar.
Men "i Kristus" blir allt annorlunda!
Jag kan inte älska mina fiender - men "Kristus i mig" kan!!

Kristus i mig hjälper mig att se min medmänniska och hennes behov.
Att sprida snälla kommentarer omkring sig i skolan eller hemma, är att "göra Kristus" för andra.
Hjälpsamhet mot andra är att göra "gudstjänst" - göra Guds tjänst åt andra.

Och i kyrkan på söndagen sitter man där tom och trött och behöver fylla på kraft, då är det Gud som betjänar oss och "gör gudstjänst"!
Vi får ta emot.

St Nicolai i Sölvesborg

 Det finns egentligen inget annat än detta som jag vill fylla mitt liv med - och denna blogg...
ATT FÅ VARA "I KRISTUS".

Hör vilka underbara ord, Paulus skriver till de kristna i Kolossai, öster om Efesos - men nu blir det "brevet till er som läser mina inlägg..."

"Jag vill att ni skall veta hur jag kämpar för er och för dem i Laodikeia (Karlskrona!) och för alla som inte har träffat mig personligen...
.. för att de skall styrkas i sina hjärtan,
förenas i kärlek och nå fram till hela den djupa och rika insikt som är kunskapen om Guds hemlighet,
Kristus, I HONOM finns vishetens och kunskapens alla skatter gömda.

Även om jag är kroppsligen frånvarande, så är jag hos er i anden och gläder mig när jag ser er goda ordning och fastheten i er tro på KRISTUS."
Kolosserbrevet kap 2:1-5

Jag avslutar med att konstatera att ateisterna är på utdöende.

Det är nämligen så, säger en undersökning i 82 länder, att religiösa personer får fler barn än icke-troende.
Samhällen som domineras av icke-troende är dömda att tyna bort.
De som firar gudstjänst en gång per vecka har i snitt 2,5 barn, medan de som aldrig gör det, har bara 1,7 barn...
Signerat Jonathan Leake, i The Sunday Times.
Saxat ur Kyrkans Tidning.

Kristus är Guds Tjänst åt oss.

Så hör vår mänskliga kärlek ihop med den gudomliga.
Hör här:
- I Honom och genom Honom och till Honom hör all ära och härlighet...

"Ja, jag vill bli till i dina armar. Älska mig in i livet igen. Jag omsluter dig liksom du omsluter mig.
Det är bara tillsammans som vi kan vara Guds avbild.
Två i En.
En i Två. Teologisk matematik."
(Ur boken "Den långsamma kärleken")

Kära hälsningar
Helene Sturefelt - i Kristus!

2 kommentarer:

  1. Hej! Kikade in lite på din blogg och skulle vilja fråga dig en sak. Korset på bilden här ovanför? Vart har du fått tag på det? finns det att köpa någonstans? Är det gammalt?
    / Vänliga hälsningar Belinda

    SvaraRadera
  2. Hej Belinda!
    Korsen finns i Sölvesborg - det ena på stupröret på tågstationen! Det andra i församlingshemmet. Ring past exp, tel 0456 554 40.
    Mina foton ska finnas tillgängliga på nätet att "låna".
    Kul att du tittade in!
    Allt gott önskar jag dig.
    HS

    SvaraRadera