Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 22 december 2010

JULGRAN o COCA-COLA

Inne att vara ute

Har du julgran ute eller inne?
Jag vill gärna ha både ock, men får nöja mig med en utegran.
Den lyser om natten för förortens rådjur och gläder trötta bussresenärer.

Men jag skulle vilja ha en inne också, men huset är inte byggt för julgranar.
Annat var det i prästgården! Då tog vi in bjässar på 3 meter! Det är sant.

Nu ligger allt julpyntet i sin kartong och gråter. Utkonkurrerade av en hopfällbar platsgran som blingar och är lukt- och lusfri.

Sveriges gröna guld

Här kommer en hyllning till granen.

LEGENDEN OM GRANEN

"Vår Herre sa:
- Låt oss välja ett träd som kan vara med vid högtiden då min son skall födas till världen.
Trädet skall peka mot Mig.
Det skall vara evigt grönt.
Det skall ha korsets symbol och ge skydd åt de svaga.

Guds änglar gav sig ut för att leta, och hittade Granen.

- Se här, Herre, detta träd pekar med sin topp mot himmelens sky.
Det är grönt både vinter och sommar.
De små kvistarna är formade till ett kors och de stora grenarna är en tillflykt för den som behöver det.

Och så kröntes granen med Betlehems stjärna.
Glittret var strålglansen från Guds kärlek till varje människa.
De röda kulorna då?
De är blodet från Guds sons blödande hjärta, för dig utgiven, för dig utgjutet...

Det är en underbar berättelse som får granen att bära hela evangeliet.

Stortorgets gran vid Tyska kyrkan

Men du dricker väl inte coca-cola till julmaten?
I så fall ska du skämmas.
Det är julmust som gäller.

Jag vill tipsa om boken "Ett annat ord för mord", skriven av Bror Perjus.
Recensenten Åsa Linderborg skriver i Aftonbladet idag:
- Det är en ohygglig historia Bror Perjus berättar. Coca-Cola är den bruna smörja som rinner i kapitalismens artärer...
"Have a coke and die"...

En av deras fabriker i Guatemala förbjöd allt fackligt arbete. De som ändå vågade, mördades brutalt.
Ägaren citeras:
- Jag bränner hellre fabriken än tillåter fackföreningar!
Han hette John C Trotter och lär ha varit djupt kristen.

Hur då kristen? undrar jag.
En icke reflekterande moralist som går i kyrkan bara för att det är tradition?
Det är inte att vara kristen. Skamligt är det i vilket fall som helst.

Läsk-arbetarna vägrade dock att ge upp. Det var fler som kämpade för sina rättigheter än de som han hann mörda...
En av de drivande bakom detta enastående exempel på internationell solidaritet var svensken Dan Gallin, generalsekreterare i den internationella fackliga rörelsen.

Jag bojkottar fortfarande coca-cola.
Jag tänker inte ens stava namnet med stor bokstav.
Varför är vi så lättlurade?
Hur kan gommen styra över förnuftet?

Fingret åt c-c

Minns ni Enbärsdrickan?
Som barn såg jag farfar dricka denna dryck. Den såg precis ut som c-c... men smakade inte lika aggressivt.
Eller min morfar som drack svagdricka. Också det från något lokalt bryggeri.

Så här är det alltså julmust som gäller.
Det hör ni väl själva att det hör ihop med julgranen.
Julmust och Julgran!

Det heter inte Julgran och Coca-cola, möjligen Kokos-palm och coka-cola, men då är vi någon annan stans och då firar vi inte jul...

Coca-cola... koka kola... Ja! Det kan vi göra.
Men det kallas knäck...

Från köket meddelas att nu har barn och barnbarn bakat både mandelmusslor och lussebullar, och även en omgång coola knäckar.

Gran-kors

Coola hälsningar från en o-knäckt
Helene Sturefelt

P.S Låt bli att ge er ut i trafiken. Stanna hemma.
It´s a must.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar